Klumme

Hvad gør flyvevåbnet, næste gang Vingegaard vinder Tour de France?

Begejstringen for den danske triumf i verdens vigtigste cykelløb bliver svær at matche, hvis Jonas Vingegaard – hyldet som stor cykelrytter og endnu større menneske – vinder igen. Til den tid har vi jo set det hele før
Fans og indbyggere i Tour de France-vinder Jonas Vingegaards hjemby, Glyngøre, stod klar torsdag til at fejre ham.

Fans og indbyggere i Tour de France-vinder Jonas Vingegaards hjemby, Glyngøre, stod klar torsdag til at fejre ham.

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Debat
1. august 2022

Den stormende begejstring for den 25-årige cykelrytter vidner om vores nationale benovelse over, at en landsmand – som ovenikøbet ikke stammer fra Polen som Wozniacki eller Kenya som Kipketer, men fra Thy – vandt verdens vigtigste cykelløb.

Det vidner også om, at denne thybo er ydmyg og retskaffen, en person, hvis kvaliteter rækker ud over evnerne på en racercykel. Det blev selvfølgelig ikke sagt direkte i hyldesttalerne på Københavns Rådhus i onsdags, men det lå i lokalets pandekagehørm, at Vingegaards triumf er finere, end da Bjarne Riis vandt i 1996.

Den kollektive begejstring, der for en stund dementerede småstatens mindreværdsfølelse, handlede i høj grad om en storsindet atlet, og den forekom da også mere hjertelig denne gang, end da Poul Nyrup Rasmussen hyldede Riis i Tivoli til lyden af Anne Dorte Michelsens heldigvis glemte sang til den gule trøje.

Tidens farvelægning

Eller hvad? Det værste ved erindringer er, at de falmer med tiden. Faktisk var den imponerede vantro ved Riis’ glansnummer på Hautacam i 1996 større end den begejstring, der skyllede ind over Vingegaard, da han gentog bedriften 26 år senere. For det var aldrig set før.

Men i mellemtiden har tiden farvet den kollektive erindring: Dels at Riis har erkendt, at hans berygtede replik »jeg er aldrig testet positiv« kun var sand i den forstand, at han aldrig var blevet opdaget. Og dels af den senere historie i den tyske journalist Andreas Burkerts bog om Jan Ullrich, hvor Telekoms daværende kassemester, Jens Heppner, skildrer Riis som en fedtsyl, der efter sin sejr i ’96 ikke fulgte normal gentlemankutyme ved at dele den indkørte præmiesum med sit hold. Dette førte desuden til, at holdet svigtede ham i 1997, da han efter et styrt kom bagud med 58 sekunder, og Jan Ullrich ikke ventede.

Eftertiden vil givetvis også farve Vingegaards triumf – og man spørger sig selv, hvad nationen stiller op, hvis han vinder i 2023? Vil flyvevåbnet igen gå på vingerne? Og hvad hvis den usynlige elefant i rådhussalen senere viser sig som en ’positiv test’?

Der må desuden forudses en eskalering af den gryende debat om feltets moralske bonitet, i og med at to totalitære golfstater, De Forenede Arabiske Emirater og Bahrain, hver især lægger navn til cykelhold, men har monumentale problemer med menneskerettighederne. En saudiarabisk pengetank er medsponsor for et andet hold, det samme er Israel, der har købt sig ind i Israel Premier Tech-holdet med blandt andet Chris Froome og Jakob Fuglsang.

Indtil nu har Kasakhstans Astana været det eneste statssponserede cykelhold, men med debatten om Qatar som arrangør af fodbold VM in mente kan denne nye tendens med statslige oliepenge og køb af politiske signaler i professionel landevejscykling ikke undgå at blive et problem.

Sproget, der blev væk

Lige nu topper interessen med hæderen til hædersmanden Vingegaard, men generelt har der været vigende seertal, siden Jørgen Leth og Jørgen Mader kommenterede løbet med litterært niveau. Jørn Mader kaldte eksempelvis Miguel Indurain for ’den brune muskel’ i sine farverige referater og fik skældud, hvis han lånte nogle af Leths ord:

»Jeg har forbudt ham at bruge ordet generøs, det er mit ord«, sagde han, da jeg tilbage i 1995 spurgte til makkerparrets fordeling af gloser.

Under alle omstændigheder har dækningen i dag tabt sproglig højde. Dennis Ritters og Rolf Sørensens kompetente kommentarer løfter ikke oplevelsen ud over det tekniske, og hvad man selv kan se på skærmen. Chris Anker Sørensen kunne indimellem tilføje elementer af noget autentisk, som ingen af hans afløsere er i nærheden af – og ovre på Eurosport har seerne måttet affinde sig med Brian Holms bedreviden og en påklistret optakt med Jørgen Leth i samtale med den unge nørd Bastian Emil Goldschmidt. Jeg tvivler på, de får dacapo næste år.

Og ingen af de nuværende kommentatorer eller eksperter mestrer den latinsksproglige tilgang til cykelsportens indbyggede dramatik, som Jørgen Leth i sin tid, inspireret af dette dagblads nu afdøde Madrid-korrespondent Ebbe Traberg, ændrede det store tv-publikums oplevelse af sporten med. 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henrik Madsen

Thy er fin. Tag en tur op og kig. Danmarks første nationalpark ligger også her.
1. Start i Thisted.
2. Se efterfølgende Hanstholm havn fra Pynten (hvor du kan få et stykke lagkage til kaffen, men også et godt aftensmåltid).
3. Klitmøller for surfere (Cold Hawaii),
4. Gennem nationalparken til Vorupøre (gammelt fiskerleje, nu også med nogle spisesteder). Du kan gøre stop på turen, og gå en tur ind i nationalpark Thy (vidtstrakt, anderledes, øde).
5. Videre til Stenbjerg - hvis man gerne vil se et helt helt lille bitte, og helt autentisk fiskerleje/landingsplads (restaureringen er støttet af A.P. Møller, og ligger bare nogle få kilometer fra Vorupøre).
6. Hjem gennem Snedsted (undertegnedes fødeby - fra en tid hvor den var ‘handelsbyen mellem hav og fjord’).
7. Videre til Vildsund, hvor der er en dejlig strand ved fjorden, som ligger i læ for vestenvinden (det kan ofte være rart i Thy). Altid et dejligt stop her.
8. Herfra til, hvor end du bor.
9. Eller måske du er så meget cykelfan, at du også lige skal igennem Hillerslev og Glyngøre.

Hilsen Henrik.

Peter Beck-Lauritzen, Alan Frederiksen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
John Johansen

Jeg tør sgu ikke tage til Jylland, tænk hvis de lokale finder ud af at jeg residerer i nærheden af de fine saloner i København, godt nok 100 km derfra i den sjællandske del af den rådne banan, men min erfaring siger mig at geografi aldrig har været jydens stærke side.

Hans Larsen, Eva Schwanenflügel og Jonas Efternavn anbefalede denne kommentar

Og således opmuntrede går vi til næste fejring!

Henning Kjær

John Johansen.
Din erfaring med jydernes geografi er ren fordom.

I øvrigt har jeg nydt at Jørgen Leth sluttede med at kommentere Tour de France.

John Johansen

@Henning Kjær

Du har helt ret, jydens geografi forståelse bygger på fordomme, jeg har utallige gange under ture i hovedlandet, oplevet at blive tiltalt som Københavner. Det siger lidt om jydens selvforståelse, når de i deres følelse af mindreværd overfor København, får hovedstaden til at fylde hele Sjælland.

Eva Schwanenflügel

Hvis de da ikke bare siger "Djævleøen";)

Torben Lindegaard

@John Johansen 31. juli, 2022 - 07:26

"Det siger lidt om jydens selvforståelse, når de i deres følelse af mindreværd overfor København, får hovedstaden til at fylde hele Sjælland."
citat fra læserbrev

Det bliver da værre og værre ....
for en snes år siden startede København i mange jyders optik
lige øst for Roskilde - nu fylder byen hele Sjælland !!

Peter Beck-Lauritzen

Mange jyder er rejst til København! De kom fra landet og bankede mudderet af i Valby, derfor Valby bakke. Det har også givet københavner-sproget mange dialekter, Holte, Hellerup, Christianshavn osv. Og bredt jysk forstås af de fleste i København, da det er deres hjemstavns-sprog! Selv statsministerens. Kom bare til Jylland, det er ikke farligt, men skønt!

Steffen Rahdoust Boeskov

Hvis man manglede bevis for, at Danmark som nation lider af at alvorligt mindreværdskompleks, så var det bare at læse overskrifter i de danske medier.

Først fik vi:

"Vingegaard er verdens bedste cykelrytter, sportsmand, kammerat, far, kæreste og rollemodel"

derefter:

"Udenlandske medier går i ekstase oer Vingegaard" (fordi han er verdens bedste... osv)

så kom:

"Danskerne går amok i fejring af Vingegaard"

og til sidst (gud hjælpe og bevare os):

"Udenlandske medier går i ekstase over danskernes fejring af Vingegaard" (set hos Berlingske)

Vi har altså ikke bare verdens bedste cykelrytter, sportsmand og menneske - vi er også verdens bedste til at hylde ham - og vi har virkelig brug for anerkendelse for begge dele.
Alt imens kloden bogstavelig talt brænder..

Jeg ordinerer et omfattende psykolog-forløb til hele landet.

John Johansen, Flemming Berger, Morten Jensen, Eva Schwanenflügel og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Eneren og mesteren fra Thy bliver naturligvis fejret igen næste år, hvis han er i stand til at gentage denne kæmpe, kæmpe bedrift.
Er der - i dette her jantelovsinficerede land - noget galt med at hylde eneren og mesteren for den helt igennem unikke præstation, som ingen andre rene ryttere før ham har præsteret ?
Hvordan en evt. fejringen bliver til næste år, tør jeg ikke gisne om.

Peter Blondin

Ja især Aalborgs Kunstmuseum. Lidt længere oppe findes Drachmanns Hus sammen med Skagens Museum, og alt i alt endog andre, smukke steder i Jylland, Fyn, Møn, og ikke at forglemme, Dragør.
Peter Blondin, (Hannes mand)