Folk

Nu er Inger Støjbergs kurmageri til Jylland nået til alfabetet

Velkommen til FOLK, Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik
Inger Støjberg (Æ, måske) tapper med ønsket om sit nye partibogstav lige ind i den sønderjydske vælgergruppe. Og dens sprogperler.

Inger Støjberg (Æ, måske) tapper med ønsket om sit nye partibogstav lige ind i den sønderjydske vælgergruppe. Og dens sprogperler.

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Debat
7. juli 2022

Mens teenagere ser børnefilm, og rockstjerner går i hundene, har Danmarksdemokraterne valgt partibogstavet Æ.

Gentleminions: Store grupper af teenagere verden over møder for tiden op i biografer i jakkesæt for at se Minions: Historien om Gru, en børnefilm om en superskurk og hans gule, skumfiduslignende hjælpere. På sociale medier kalder de sig ikke gentlemen, men ’gentleminions’.

Julian Casablancas: Forsangeren fra bandet The Strokes lukkede Roskilde Festival lørdag med et brag af en nedsmeltning. Casablancas bedyrede, at han bare trak tiden, og brugte koncerten på at råbe danske ord som ‘makrel’ og ‘fløde’. »Jeg har det fint,« melder sangeren nu ud på sociale medier.

’Den sidste nadver’: Den britiske klimagruppe Just Stop Oil har i ugens løb limet sig fast til kunst i protest mod nye olieboringer. Da turen kom til en kopi af Da Vincis mesterværk, kaldte en demonstrant den britiske regering for »Judas« over for fremtidige generationer.

Danmarksdemokraterne: Det nu opstillingsberettigede parti stiftet af tidligere fodlænkebærer Inger Støjberg ønsker at bruge partibogstavet Æ til næste valg. Dermed bliver bogstavet, der ellers mest er kendt fra sønderjyske sprogperler a la ’A æ u å æ ø i æ å’, politisk.

Serie

FOLK

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Når Danmarks(demo)krateret bruger Æ som partibogstav, så handler dert om, at "Æ" på nørrejysk betyer jeg/mig/mit - med andre ord det sædvanlige infantile sætten sig selv og sine pruttebehov først. Ganske som vi kender det fra Dansk Frikadelleparti.

Freddie Vindberg

Er det en tæve, på billedet? Nej, det er Ludvig...

Æ, mojn