Klumme

Kvindesport skal være for kvinder, ellers er der ingen retfærdighed for kvindelige atleter

Jeg var aldrig blevet en af verdens bedste maratonløbere, hvis jeg skulle dyste mod atleter, der havde gennemgået en mandlig pubertet. Idrætsforbund bør sikre fairness for kvindelige atleter ved at udelukke transkvinder fra kvindekategorien
Pointen med at have en særlig sportskategori for kvinder er at eliminere de fordele, mandlige kroppe har, mener OL-vindende maratonløber Mara Yamauchi.

Pointen med at have en særlig sportskategori for kvinder er at eliminere de fordele, mandlige kroppe har, mener OL-vindende maratonløber Mara Yamauchi.

Andrew Milligan/PA Images/Ritzau Scanpix

Debat
5. juli 2022

Hvorfor har vi kønsopdelt idræt? Det har vi for at gøre det muligt for biologisk fødte kvinder og piger at deltage, konkurrere og udmærke sig i sportsgrene på fair vis. Uden en særskilt kvindekategori ville kvinder og piger ikke vinde mange sejre af den simple grund, at de savner de fysiske fordele, personer, der er født hankønnede, nyder godt af.

Havde jeg ikke kunnet stille op inden for en kvindesportslig kategori, ville jeg næppe have drevet det vidt i maratonløb. Da jeg satte personlig rekord – 2:23:12 i 2009, var jeg den næsthurtigste kvinde i verden på distancen. Men 2:23:12 er ikke fantastisk efter mandlige standarder – samme år løb mindst 1.300 mænd hurtigere.

Havde nogen dengang fortalt mig, at jeg ville komme til at konkurrere mod atleter, der var født som hankøn, var jeg næppe blevet den mest vindende kvindelige OL-maratonløber i britisk idrætshistorie. Jeg ville ikke være blevet udtaget til elitehold og ikke have vundet hverken præmiepenge og podiepladser. Sandsynligvis ville jeg være stoppet med at dyrke min sport. For hvem vil stille op i en konkurrence på vilkår, der ikke stiller alle deltagere lige?

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Skulle vi ikke bare holde op med disse tåbelige konkurrencer og i stedet sætte sundhedsaspektet højest?
Hvorfor er det lige, at vi synes dette med højst, længst, hurtigst er så vigtigt at dyrke som en rent æstetisk norm? Og hælde en masse penge i? Jeg forstår det ikke. Jeg tænker på, hvor mange timer med nyttigt opbyggende, intellektuelt arbejde, der går til spilde - atleterne må selvfølgelig selv om det; men hvad der ikke bruges af ressourcer på at brede det ud i fuldkommen mageløs passiv spildtid for de mange tilskuere.

Skal vi ikke bare nyde friheden til st selv kunne bestemme hvad vi vil og stoppe med at mener hvad alle andre skal og ikke skal. Fantastisk at folk står modigt op mod mennesker der skal får ødelagt deres fritidsinteressse / sport for at please et ekstremt mindretal (mænd der gerne vil være kvinder). Mennesker vil gerne konkurrere og gøre sig dygtigere, ofte er det også dem der er mere åbne og oplyste end dem der hænger med en cigaret hjemme foran PC’en og brokker og sviner samfundet og alle andre end dem selv.

Morten Jensen, Alan Frederiksen og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
Peter Ravn-Olesen

@SteffenGliese Som mennesker har vi også brug for at lege. Spildtid kalder du det. Som om intellektuel maksimering er den eneste legitime anvendelse af tid.

Thomas Jørgensen, Peter Mikkelsen, Ole Olesen, Niels Bønding, Christian de Thurah, Alan Frederiksen, Carsten Bjerre og Anders Reinholdt anbefalede denne kommentar
John Kierans

Denne artikel er jo et glimrende eksempel på, hvor vanskeligt det er at balancere hensyn til to (angiveligt) svage minoriteter med direkte modsatrettede interesser.

Man kan selvfølgelig slå den gordiske knude over ved helt at annullere kønsopdelte konkurrencer, så alle konkurrerer på lige vilkår, uanset køn og ophav. Dét ville i teorien være sand ligestilling.

Og i realiteten vil det i hvert fald én gang for alle løse både kvinder og transseksuelles udfordringer på dette område, idet der – indtil der opfindes flere sportsgrene, hvor kvinders gennemsnitlige fysiognomi er en større fordel end mændenes – kun vil være umådeligt få kvinder og/eller transkvinder, der kan konkurrere på eliteniveau. Vi kan jo nok ikke nøjes med dressurridning, synkronsvømning og violinspil som eneste anerkendte sportsgrene.

Eller også må vi af hensyn til beskyttelse af en svag minoritet prioritere den ene minoritets interesser frem for den anden – vi kan ikke opnå begge dele. I den sammenhæng synes det nærliggende at tage mere hensyn til den største minoritet (de, der er født som kvinder) end til den relativt lille minoritet, der positivt har valgt at blive kvinder.

David Zennaro

Hendes argumentation falder lidt til jorden, for transkvinder har jo ikke den samme fysik som mænd. Nej, hun kunne ikke vinde mod 1300 mænd, men når vi tager en langdistancedisciplin som maraton-løb, så har transkvinder faktisk ikke nogen fysiske fortrin. Prøv at se på maratonløbere: de er alle små og spinkle, fordi det er en fordel at skulle slæbe så få kilo gennem et løb. Og alt andet lige, så er transkvinders kropsbygning tungere end kvinders, HVIS de har gennemgået en mandlig pubertet. Det er en helt klar ulempe i et langdistanceløb. Mænd kompenserer for dette ved at have stærkere muskler, men muskler er ikke noget, som man bliver ved med at have, når man skifter køn fra mand til kvinde. Det er en af de ting, som er allersværest for transkvinder, at de lige pludselig ikke er nær så stærke, som de er vant til at være. Det går faktisk ret stærkt med at miste muskelmasse og -styrke. Og hvis en transkvinde ikke har gennemgået en mandlig pubertet, så er det jo slet ikke noget issue, så at udelukke folk a priori er helt urimeligt.

Jeg har selv som transmand oplevet at øge min muskelstyrke med 50% i løbet af en måned på testosteron, og jeg var endda en meget stærk kvinde før det. Det skal man i øvrigt passe på med, for ens sener bliver ikke tilsvarende stærkere. I hvert fald ikke lige med det samme.

Så ja, der skal være retfærdighed for kvinder, men man bliver nødt til at indse, at også transkvinder er kvinder og derfor bør man i de enkelte forbund finde ud af, hvordan man kan håndtere det på en ordentlig måde over for alle.

Alan Frederiksen

David Zennaro
05. juli, 2022 - 12:00

Jeg tror ikke du har ret. Jeg har læst disse to artikler fra 2020 og 2021 om emnet:

"Først var hun mand, nu er hun kvinde: Omdiskuteret vægtløfter bliver den første transperson til OL"
"Alligevel har Hubbards deltagelse i konkurrencer tidligere været kritiseret, da personer født som mænd grundlæggende har en fordel i forhold til personer født som kvinder, når det gælder fysisk udfoldelse, lyder argumentet. Blandt andet fordi de har en lavere fedtprocent, større muskelmasse og en højere hæmatokritværdi."
https://www.dr.dk/sporten/ol/foerst-var-hun-mand-nu-er-hun-kvinde-omdisk...

Det har Ask Vest Christensen tidligere forklaret til DR. Han er lektor og idrætsforsker ved Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet
"Ny forskning viser 'markante tal': Transkvinder bevarer fysisk fordel i sport"
"Spørger man Ask Vest Christiansen, lektor og idrætsforsker ved Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet, så er tallene i studiet ikke overraskende
"Det er jo markante tal. Ti procent er jo forskellen på mænd og kvinder i et 100-meter løb, hvis du tager tiderne fra de bedste kvinder og mænd."
"Forskellen bliver større, når det bliver mere styrkepræget. Hvis man nu tog boksning, så ville forskellen på procenterne være langt større i forhold til slag, men hvis du tager en sprint eller et maraton, så ligger forskellen på cirka ti procent mellem mænd og kvinder, siger Ask Vest Christiansen."
https://www.dr.dk/sporten/oevrig/ny-forskning-viser-markante-tal-transkv...

Allan Nørgaard Andersen

Det havde klædt Information at markere hovedrubrikken som et citat - nu fremstår det som om redaktionen ikke anser transkvnder for at være kvinder! Det er ikke OK!
Som andre her i tråden har været inde på, så er det svært at forestille sig sport, hvor deltagerne ikke må have erhvervede eller medfødte fortrin frem for hinanden.
Yamouchi skriver ganske vist:
“Misvisende sammenblander mange forskelle mellem køn (som er massive) med de variationer mellem individuelle kroppe, som forekommer mellem personer fra samme biologiske kønskategori.”
Men helt uden at anføre hvori det misvisende skulle bestå. Er der da ikke massive forskelle mellem personer inden for samme kønskategori, fx mht deres muligheder for at præstere i diverse sportsgrene?
Dette sagt uden at forklejne at der er en reel og vigtigt problematik på færde i denne sammehæng. Jeg tvivler bare på at den løses ved af- og udgrænsning, det har sjældent vist sig at være nogen farbar vej.

David Zennaro

Jeg ved ikke, hvor Ask Vest Christensen har sine oplysninger fra, men han har helt klart ikke ret. Muskelstyrke er i den grad koblet op på testosteronindholdet i blodet, og der går ikke ret lang tid, (her taler vi dage eller uger) før transkvinder har mistet det meste af deres fordel med muskelstyrke.

Det er jo også derfor bodybuilderne bliver ved med at tage testosteron som doping, fordi de ellers mister al den muskelstyrke, som de har fået ved at tage doping. Og resultatet af det er desværre, at de får ødelagt deres lever mm.

Der er en stor forskel på de forskellige idrætsgrene: i nogle grene som fx. rugby vil transkvinder have en stor fordel, fordi de generelt set vejer mere end cis-kvinder. Men i lige præcis svømning og løb har de ingen fordel.

Artiklen her forholder sig heller ikke til det faktum, at vi hårdt arbejder på at undgå, at de unge transkønnede skal gennemgå den forkerte pubertet. I Danmark har man valgt at lægge det ud til de enkelte forbund, og jeg tror det er en rigtig pragmatisk løsnning på et kompliceret problem. Selv om jeg helst så transkvinder inkluderet overalt efter en karensperiode på anti-androgen-hormoner og østrogen.

David Zennaro

Nå, nu har jeg taget mig tid til at læse artiklen på DR, som er referet tidligere i denne tråd. Og den siger jo, at der sker et stort fald, og at det tager tid. Det er jo derfor man har lavet en regel om et års karenstid. Og i hvert fald i Danmark har man besluttet at lade de enkelte forbund bestemme.

Jeg har stor empati for individer, der slås med et kropsfobi, for det må ikke være nemt.

Vil man dykke lidt ned i det med transkønnet problemstillinger, så er Blaire Whiteen god at lytte til, ude så meget at dette ideologi https://www.youtube.com/c/BlaireWhiteX/videos

Men at støtte op om denne ideologien er noget andet. At se individernes problemerne blive overtaget og gjort til en kampplads, fordi vi skal nedbryder de såkaldte "kønsroller"

For DR link
"to år efter, i gennemsnit, stadig kunne tage henholdsvis 10% flere armbøjninger samt 6% flere mavebøjninger." Elite sportsudøver kæmper om så små  forskelle og hvis man skal tag dette link fra DR. som "måske" er et godt fingerpeg. så er 6% et MEGET stort plus.

"Danmark har man valgt at lægge det ud til de enkelte forbund"
Dette er en god ting og dårlig ting på samme tid. man kan nemme tage hensyn til de sportsgrene hvor køn ikke betyder noget(selvom jeg ikke ved hvad for nogle det skulle være)

Men så den slemme...hvor mange forbund vil giver sig til dette pres og galskaben. Med at der ikke er forskel, eller forskelle er "kun" på 6-10%, så det betyder ikke noget, og/eller vil de give sig på grund af den udskamning og den Cancel-kultur vi måske vil udsætter dem for hvis de ikke bøjer sig.

For slet ikke at snakke om at " vi SKAL anser transkvinder for at være kvinder"

At en mand vil tage en kjole på, har jeg ingen problemer med, men at jeg SKAL se ham som en kvinde, der hopper kæden af for mig. Men jeg vil altid være respektfuld. men det indbefatter ikke jeg skal hoppe med på "legen".

For om vi vil det eller ej så kan man sige hvis man sætte det lidt på en spidsen. så vi har kapret nogle mennesker problemer og gjort det til en ideologisk sag. Og det har jeg det "lidt" svært med, for at sige det pænt

@ Allan Nørgaard Andersen,

Man bliver ikke til kvinde blot fordi man får en operation.
Transkvinder er ikke kvinder, de er transkvinder. Og fred være med det.

Men i tråd med Jens Jensens kommentar, fortjener alle mennesker empati med de personlige udfordringer, de nu engang slås med.

Og ikke mindst, alle mennesker fortjener respekt for deres menneskelighed og eksistensberettigelse. Alle skal have lov til, at udtrykke sig som de finder bedst, så længe man ikke skader andre mennesker.

Men at forlange, at alle andre skal modificere deres sprogbrug for at tilfredsstille et mindretal, der ikke er 'n o r m a l t' - altså som ikke er NORMEN, som i majoriteten, det begynder, at ligne noget, der er skadeligt, tilmed krænkende !

Tænk hvis alle farveblinde insisterede på, at alle vi andre skulle benævne farver som de så dem ?!?

David Zennaro

Eller at du insisterede på at kalde sorte kvinder for negerkvinder? Ikke rigtige kvinder...

@ David Denmark

Jeg er altså ikke enig.
Jeg syntes ikke dit eksempel er sammenligneligt.

Det er et vilkår for os alle, at vi ikke kan alt, det er noget vi må komme overens med her i livet.

Og jeg forstår virkelig ikke hvorfor, det skal være noget dårligt noget at være transkvinde- eller mand. -Så længe, man bliver accepteret i sin livsførsel, og har de samme lige muligheder som andre - indenfor "almindelig rimelighed grænser" - en rød/grøn farveblind kan heller ikke blive pilot.... Vi har alle begrænsninger i de 'lige' muligheder.

Vi to har før været uenige om disse emner.
Jeg knægter på ingen måde transmenneskers eksistensberettigelse, og jeg ønsker alle fred og kærlighed, men med nogen af disse ting så føler jeg altså, at vi alle tager del i et eller andet Orwellsk mindfuck og new speak.

@ David Zennaro

Beklager fejl i dit navn tidligere, jeg var uopmærksom på auto correct.

David Zennaro

Jeg vedstår gerne, at jeg er en transmand. Men der er tidspunkter, hvor jeg bare er en mand. Og for andre transkønnede er det at være trans overstået, når de har gennemgået deres transition.

@ David Zennaro

Tak for dit perspektiv.
For hvad det er værd, så respekterer jeg din oplevelse i verden.
Alt godt herfra.