Kommentar

Lærer: Jeg er træt af, at politikere dømmer mine minoritetsetniske elever ude på forhånd

Jeg bliver aldrig træt af at fortælle mine elever, hvor meget jeg tror på dem, men jeg er træt af, at den tillid til samfundet, som jeg kæmper for at opbygge hos dem hver eneste dag, bliver pillet fra hinanden af populistiske politikere
Politikernes ord ødelægger hver eneste dag massevis af relationer mellem unge og de voksne, som er ansat til at passe på dem, skriver folkeskolelærer Sabrina Maria Bennyson.

Politikernes ord ødelægger hver eneste dag massevis af relationer mellem unge og de voksne, som er ansat til at passe på dem, skriver folkeskolelærer Sabrina Maria Bennyson.

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Debat
9. juli 2022

Min dag starter med, at jeg går ind i en skoleklasse, hvor jeg skal undervise 25 elever. I mine øjne er de alle lige. Lige gode. Lige meget værd. Lige for loven og lige i deres potentiale for at opnå deres drømme. Men alligevel ved både børnene og jeg, at de ikke alle er lige. For deres muligheder er ikke ens. Nogle vil have lettere ved at udnytte det potentiale, som jeg og mine kolleger forsøger at få dem til at opfylde. For det er ikke os, som giver dem ulige muligheder for at opnå deres drømme. Det er den politiske diskurs.

I har nok regnet ud, at dem med færrest muligheder, er børn af minoritetsdanskere. Disse unge er vant til at blive mødt af et system, som ser alle deres fejl. Et system, som fortæller dem, at de er potentielle kriminelle, mere end det fortæller, at de er potentielle medborgere. Et system, som vil underrette mere på deres forældre end på deres etnisk danske kammeraters. Et system, som har større tendens til at se deres drengestreger som overlagt hærværk. Et system, som konstant giver dem et større ansvar for deres handlinger, end deres skuldre bør bære.

Betydningen af negative forventninger

Jeg er en del af systemet, men jeg ser dets fejl, og jeg forsøger at rette op på dem. Det er vi mange, som gør. For vi kan se de unges mange ressourcer. Vi kan se, at inden under den mur, som alle systemets negative forventninger har ladet dem opføre, findes unge mennesker, som blot vil have lov at være, drømme og fejle.

Jeg lytter til de unge mennesker, som jeg møder i min hverdag. Lytter til deres fortællinger, deres sprog, deres måde at tale om sig selv på, deres mistillid til systemet, til lærerne, og jeg får lyst til at kæmpe endnu mere for, at de skal se, at hudfarve, postnummer og kulturel baggrund ikke gør dem mindre værd. Men så udtaler Mattias Tesfaye (S), at unge selv vælger at blive kriminelle. Der fik jeg nok. Gad vide, om ministeren nogensinde har hørt om internalisering af negative forventninger, om social ulighed eller om effekten af territorial stigmatisering af bestemte boligområder? For jeg ser alle tre ting udspille sig hver eneste dag, når jeg er på arbejde.

Hver dag arbejder jeg for, at den politiske diskurs ikke skal påvirke mine elevers lyst til læring og dermed deres fremtidsmuligheder. Men deres tillid til voksne i systemet Danmark er mindre end politikernes tilsyneladende viden om social pejling – betydningen af hvad unge anser for udbredt adfærd blandt deres jævnaldrende.

Og jeg forstår de unge. Gør du ikke? For sig mig lige engang: Hvorfor skulle man gå op i skole, hvis det allerede er bestemt på forhånd, at du har mest lyst til at blive kriminel? Hvorfor skulle man lytte til en lærer, som siger, at med hårdt arbejde kan du opnå dine drømme, hvis du hver dag hører det stik modsatte i radioen og tv’et? Hvorfor skulle man have lyst til at indrømme over for sin lærer, når man har lavet en fejl, hvis et helt system fortæller, at for dig er fejl uacceptable?

Politikerne nedbryder de unges selvtillid

Jeg arbejder med unge hver dag, både som lærer og kriminalpræventiv medarbejder, og jeg har aldrig mødt en ung, som havde lyst til at blive kriminel. Til gengæld har jeg mødt mange, som bare manglede et lille skub ud over kanten. Det har mange fået af systemets negative forventninger. Så tillykke til holdet på Christiansborg, I er med udtalelser som justitsministerens lykkedes med at skabe kriminalitet, hvor der var grobund for medborgerskab. I har skabt den realitet, I taler om.

Der løber massevis af voksne rundt hver dag, som forsøger at skabe motivation hos unge mennesker, men hver dag starter vi forfra, fordi politikerne river vores ord fra hinanden og smider dem i skraldespanden. Jeg er ærligt talt træt. Ikke træt af at fortælle mine elever, hvor meget de er værd, og hvor meget jeg tror på dem, men træt af, at den tillid, som jeg kæmper for at opbygge hver eneste dag, bliver pillet ned af en populist, som vil have stemmer.

Politikernes ord ødelægger hver eneste dag massevis af relationer mellem unge og de voksne, som er ansat til at passe på dem. Det virker for mig som en hån mod det stykke arbejde, jeg og mine kolleger på ungeområdet udfører dagligt.

Så min bøn til politikerne lyder således: Stop med at nedbryde den selvtillid og motivation hos de unge, som vi forsøger at opbygge hver dag, bare fordi der er stemmer i at give minoritetsunge skylden for jeres dårlige arbejde. Det er ærligt talt en direkte kæp i hjulet for os, der forsøger at give alle unge i Danmark mulighed for en sikker fremtid, hvor drømme ikke bare forbliver drømme, men bliver realiteter.

Sabrina Maria Bennyson er folkeskolelærer

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lillian Larsen

Godt skrevet, håber politikerne læser med!

Peter Mikkelsen, Kirsten Haulund, Viggo Okholm, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Kim Petersen, ingemaje lange, Alan Frederiksen, Inge Lehmann, Ole Henriksen, Per Klüver, Christian Mondrup, lise zeuthen, Hans Jørgen G. Ravn, Freddie Vindberg, Bjarne Jørgensen, David Zennaro, Inger Pedersen, Ruth Sørensen, Mogens Holme, Dorte Sørensen, Christel Gruner-Olesen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Den ny ordning med at fordele gymnasieelever er da i endnu højere grad et udtryk for mistillid til hvad elever med indvandrerbaggrund ikke kan. Hvem er det nu der synes det er en god ide ?

Michael Schneider

Ja, det er tonen i den politiske debat den er gal med. Gør som i Sverige, der går det meget meget bedre

Freddie Vindberg

Godt indlæg - mange tak, Sabrina Maria.

Jeg ved, at Kaare Dybvad, har en generel positiv tilgang til minoritetsdanskere. Alle os, der bor på Midtsjælland, er nemlig fornuftige mennesker. Nu skal vi så bare have resten af Danmark med. Mojn.

Viggo Okholm

Jeg håber da at skribenten har sendt et kopi af dette skarpe indlæg til ministre og andre spidser

Peter Mikkelsen, Lillian Larsen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Jeg håber da at skribenten har sendt et kopi af dette skarpe indlæg til ministre og andre spidser