Kommentar

Liz Truss og Rishi Sunaks absurde klasseforklædning kan lære os en del om Storbritannien

Storbritanniens to konservative formandskandidater lader som om, de er fra arbejderklassen og bidrager dermed til myten om at Storbritannien er et meritokrati.
Liss Truss (tv.) og Rishi Sunak (th.), de to kandidater til formandsposten i det britiske Konservative Parti, pynter på deres historie i en klasseforklædningsleg, hvor de lader, som om de kommer fra arbejderklassen.

Liss Truss (tv.) og Rishi Sunak (th.), de to kandidater til formandsposten i det britiske Konservative Parti, pynter på deres historie i en klasseforklædningsleg, hvor de lader, som om de kommer fra arbejderklassen.

Jacob King/AFP/Ritzau Scanpix

Debat
29. juli 2022

En af de mest forvirrende ting, jeg er stødt på som voksen migrant i Storbritannien – næst efter prisen på togbilletter og adskilte varmt- og koldtvandshaner – er, hvordan folk taler om klasse.

Briter fra velstående hjem vil ganske uopfordret fortælle om, at de gik på privatskole, men at det var en ’billig’ skole, at de ikke var lige så velhavende som de andre elever, eller at de gik på Oxbridge (Oxford eller Cambridge, red.), men kom dertil fra et offentligt gymnasium og havde forældre med ’normale’ job.

En person fortalte mig om at gå fra et trygt barndomshjem til privatskole i London, til Oxbridge og derefter til et mediejob – »men mine forældre gav mig ingenting«. Jeg har ofte og desperat ønsket at spørge: Hvorfor fortæller du mig det?

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her