Kronik

Medicinstuderende: Vi bliver ikke klædt på til at styrke psykiatrien, tværtimod

På trods af massive problemer med psykiske lidelser bliver psykiatrien nedprioriteret på medicinuddannelsen. Vi stifter ikke tilstrækkeligt bekendtskab med området, og dermed vil manglen på psykiatere stige, mens de almene lægers vidensniveau vil falde
»Jeg ved, at det lyder sloganagtigt flot at sige ’praktiserende læger til hele landet’, men når det resulterer i færre psykiatere, er det igen min generation, der betaler prisen,« skriver medicinstuderende Helena Udsen.

»Jeg ved, at det lyder sloganagtigt flot at sige ’praktiserende læger til hele landet’, men når det resulterer i færre psykiatere, er det igen min generation, der betaler prisen,« skriver medicinstuderende Helena Udsen.

Magnus Hove Johansson

Debat
6. juli 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Mine venner bliver diagnosticeret med stress. Mine venner bliver diagnosticeret med angst. Mine venner bliver sygemeldt med depressioner.

Jeg selv var sygemeldt med stress et forår for nogle år siden.

I min omgangskreds er det altså normalt, at vi håndterer hinandens hele og halve diagnoser. Det betyder, at vi bruger meget tid på at fortælle hinanden, at vi er okay, at vores følelser er legitime, og at det nok skal gå. Vi sender støttende sms’er til hinanden inden arbejde, inden eksaminer og på dage, vi godt ved kan være svære, samtidig med at vi bakker hinanden op i at opsøge læger, psykologer og terapi.

Vi håndterer hinandens hele og halve psykiatriske diagnoser flot. Men det er ikke flot. Jeg er en del af en generation, der har lært at lytte til hinanden, når det egentlig burde være psykologer og psykiatere, der lyttede. Venner hjælper man med kærestesorger og flytteprojekter. Det er ikke meningen, at man skal komme med angstrådgivning, stressterapi og gode råd, man i bedste fald har fundet på internettet. Men det gør vi i min generation, for hvad er alternativet?

I en kronik fra den 4. juni beskriver læge Sara Kærn Linstow, hvordan hun reelt har begrænsede og ringe tilbud at give, når endnu et ungt menneske plaget af sygdom træder over dørtærsklen og ind til den psykiatriske akutmodtagelse. Der er bare ikke flere sengepladser at give, selv om selvmordstankerne tager over, og angstanfaldet tonser rundt indeni – heller ikke selv om det er det medicinskfaglige rigtige at gøre.

Problemet starter på medicinstudiet

Når jeg ikke er der for mine venner eller prøver at passe et ungdomsliv, læser jeg medicin. Og det undrer mig, at man for et par år siden fjernede de psykiatriske basisuddannelsesforløb fra medicinuddannelsen. Basisuddannelsen er det, der tidligere blev kaldt turnus. Den del af uddannelsen, som følger efter de seks år på universitetet, og hvor man skal agere som læge. Det betyder altså, at sommerens nyuddannede læger ikke kan komme i basisuddannelse på psykiatriske afdelinger, og dermed ikke får mulighed for at opdage, at psykiatrien måske skulle være netop deres speciallæge-vej. Det resulterer også i, at de læger, der ikke bliver psykiatere, ikke får stiftet et seriøst bekendtskab med patienter med psykiatriske sygdomme under uddannelsen. Og det er på trods af, at man ikke kan være læge i dagens Danmark uden at håndtere patienter med psykiatriske symptomer.

I stedet har politikerne nu i årevis tækket den del af vælgerne, der gerne vil have flere praktiserende læger. I flere år fastholdt regeringen for eksempel et forslag om at tvinge nyuddannede læger ud i almen praksis efter basisuddannelsen. Almen praksis er enormt vigtig, men hvorfor kigger man ikke på optaget af medicinstuderende og sikrer, at der i fremtiden både er psykiatere og praktiserende læger nok?

En mulighed er også at genindføre flere forløb i den kliniske basisuddannelse. I starten af 00'erne var der for eksempel krav om et halvt år i almen praksis, et halvt år i et kirurgisk samt et halvt år i et medicinsk speciale. I en sådan model kunne man tilføje psykiatrien, så man stifter bekendtskab med alle de fire hovedspecialer. Det ville også være en anerkendelse af, at alle de fire specialer er essentielle for at understøtte og skabe sunde liv.

Hvis man bliver ved at fastholde, at antallet af nyuddannede læger skal være så begrænset, som det er i dag, så bliver det i stedet øjenlæger, hudlæger og psykiatere, der mangler, når antallet af praktiserende læger er på et acceptabelt niveau for politikerne.

Et generationssvigt af dimensioner

Vi har som samfund gang i et generationssvigt af dimensioner. Et generationssvigt, der ikke længere kun omfatter boligmangel, ulighed og en galopperende klimakrise. Et generationssvigt, der betyder, at det gode liv – retten til at leve godt og have det godt – er ved at erodere. Et liv, mine bedsteforældres generation kæmpede for at give deres børn og børnebørn. Det bliver nu taget fra os.

Udgivelsen af den seneste nationale sundhedsprofil satte en tyk streg under svigtet. Et svigt, der nu for alvor er gået fra at handle om de ydre rammer som et sted at bo og en tryg fremtid, til også at handle om de indre rammer. Det indre liv. 27,8 procent af de 16-24-årige scorer lavt på den mentale helbredsskala.

En hel generation er stressede, deprimerede og pressede som aldrig før. Og én ting er, at politikerne er villige til at ofre en hel generations mentale sundhed, men en anden ting er, at man oveni er villig til at trække det sikkerhedsnet, psykiatrien er, væk under os.

Psykiatrien er ikke værnet mod psykiatriske lidelser, men det er den hjælp, der får os på fode igen, når vi allerede er blevet ramt. Psykiatrien er ikke for de forkælede og privilegerede, der dermed undgår sygdom. Psykiatrien er gipsen, der får den brækkede knogle til at vokse korrekt sammen igen.

Og ja, regeringen har med støttepartierne netop indført gratis psykologhjælp for unge under 25 år, men når jeg kigger på min omgangskreds af dygtige, hårdtarbejdende og knækkede venner, virker det som at sætte plaster på en brækket lårbensknogle, der allerede er vokset forkert sammen.

Jeg ved, at det lyder sloganagtigt flot at sige ’praktiserende læger til hele landet’, men når det resulterer i færre psykiatere, er det igen min generation, der betaler prisen. Det bliver os, der må gå syge i seng, ligge grædende om natten og stå syge op og gå på arbejde igen næste dag.

Det kan ende helt galt

Det er nemt og belejligt at lade de unge holde for, når endnu en reform skal gennemføres. Lad dem bøde for den demografiske skævvridning, vores samfund står midt i. Der kommer nu til at kunne tilses sår i Tarm, mens stresstilstande får lov at udvikle sig til depressioner i resten af landet. I Sundhedsreformen tager politikerne fat på blandt andet »nærhospitaler« og målsætninger om flere speciallæger i almen medicin, mens bliver det mere og mere uklart, hvorvidt tiårsplanen for psykiatrien bliver skubbet til efter endnu et valg.

Mange i min omgangskreds er så udmattede af stress over at håndtere et studie, studiejob, frivilligt arbejde, og hvad der ellers forventes af dem, at de ikke engang orker at protestere over, at vi skal blive syge. Så når det også bliver en realitet, at vi ikke engang kan hjælpes tilbage igen efter sygdom, er protesten for længst blevet kvalt.

Alligevel kunne jeg godt tænke mig svar på, hvordan politikerne helt præcist tænker, at en generation af deprimerede, angste og stressramte skal vokse op og blive velfungerende, skattebetalende borgere? I samme ombæring kunne man måske svare på, hvordan angst-, stress- og depressionsstatistikkernes fortsatte stigning hænger sammen med, at nyuddannede læger død og pine skal i almen praksis på bekostning af at kunne få et seriøst kendskab til psykiatrien.

For nylig faldt jeg i snak med min underviser, en overlæge, og jeg spurgte ham, om det måske bare var min omgangskreds, der tilfældigvis og uheldigvis blev ramt af så meget mental og psykiatrisk sygdom.

Overlægen kiggede mig i øjnene og sagde »nej, det er ikke bare din omgangskreds. Jeg ved ikke, hvad der sker, men jeres generation bliver ramt voldsomt af angst, stress og depression«.

Så længe sundhedssystemet ikke griber os, og samfundet tilsyneladende er ligeglad med at uddanne psykiatere nok, skal jeg og vi nok fortsætte med at fortælle hinanden, at det er okay, og at alt nok skal gå. Men vi ved det jo reelt ikke. Og jeg ved helt ærligt heller ikke, om jeg selv tror på det længere.

information.dk/deltag

Serie

Psykiatrien under pres

Mens vi venter på den tiårsplan for at løfte psykiatrien, som Socialdemokratiet lovede inden valget i 2019, venter syge børn, unge og voksne på at få behandling. I denne kronikserie har vi samlet stemmer, der fortæller om svigt og utilstrækkelig hjælp i psykiatrien.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

jens christian jacobsen

Helena, du kan nok ikke forvente lydhørhed her i avisen. Psykiatri er i bad standing, og jeg regner med at du snart vil høre en masse fra psykologer om, at det 'gibs' som du mener psykiatrien kan lægge på det mentalt brækkede ben, bedre kan forebygges af psykologer. An ounce of prevention... Og dine kommende kolleger ser i mange tilfælde også skævt til psykiatrien, fordi diagnostikken ikke bygger på det biomedicinske ideal om dobbeltblinde, randomiserede forsøgsopstillinger. Og så har tidl. Cochrane-direktør Peter Gøtzsche gennem flere år og desværre med stort held miskrediteret psykiatriens ordinationer af medicin.
Så det bliver op ad bakke. Men tak for et meget relevant indspark.

fin egenfeldt

Kære Helena; Arbejdet med den stigende mistrivsel i samfundet også - og måske især - blandt unge er ikke et arbejde som det med rimelighed kan pålægges psykiatrien at tage hånd om. For 95 år siden på pegede Freud "I spørgsmålet om Lægmandsanalyse" at det var uhensigtsmæssigt at stille som krav, at man skulle være læge for at arbejde med psykoterapi. Andre krav var langt mere nærliggende. Hans begrundelse helt kort var, at den naturvidenskabelige tilgang var uhensigtsmæssig. Denne tilgang er i dag yderligere udbygget i både psykologi, psykiatri og medicin. Alt godt! men denne tilgang er altså ikke anvendelig for arbejdet med psykiske lidelser, måske bortset fra ganske få, der let diagnosticeres. Og de diagnoser omfatter hverken stress, angst eller depression. Ofte er disse symptom komplekser sunde reaktioner på en unormal og syg eller sørgelig virkelighed. Og så er det den, der skal bearbejdes. Det kan læger, psykologer og psykiatere ikke qua deres uddannelse. (Nogen gange er de selvfølgelig, gennem den "kunst" , de tilegner sig livslangt ved et åbent sind, til hjælp) Oftest er de, når de påtager sig det, "kvaksalvere" (sorry). De bryder tilmed deres lægeløfte: hjælpe, trøste, stundom helbrede ALDRIG SKADE. Min "diagnose" er, at de begår hybris, er grandiose og domineret af for dem ofte ubevidste motiver og måske er de også ofte under forskellige former for tvang. De burde søge terapeutisk hjælp med henblik på at opnå mere frihed og indsigt og/eller forsøge at finde en strategi hen imod ansvarlighed.

svend christian tychsen, Eva Schwanenflügel, ingemaje lange og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

"Vi bliver ikke klædt på til at styrke psykiatrien, tværtimod"

Kan man klædes på til at hjælpe mennesker i nød? Nej, man kan udvikle integritet, viden, forståelse og evnen til at strække sine empatiske kræfter hensigtsmæssigt.

Kan samfundet klædes på til forebyggelse af lidelser? Nej, men det kan udvikles til at være rummeligt, glædeligt og socialt harmonisk.

Påklædning er den neoliberale akts relikvie; den er en udvendig gestus som blot fastholder fremmedgørelsen, kvantitetstænkningen og kejserlige nye klæder. Intet under at selv kritiske røster indenfor systemordenen lider skibbrud med deres afmægtige kvæk; thi de har jo ikke blot 5 gram revolutionær tænkning og vilje i sig.

fin egenfeldt, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel og David Zennaro anbefalede denne kommentar

"Og så har tidl. Cochrane-direktør Peter Gøtzsche gennem flere år og desværre med stort held miskrediteret psykiatriens ordinationer af medicin."

Javel. Sig det til de mange fagprotester som opstod da Gøtzsche blev hældt af det pæne, lægelige bræt, fordi han formastede sig til at løfte sløret for de kyniske forretningstilstande, som dominerer de psykiatriske indsatser.

Peter Mikkelsen, svend christian tychsen, Dennis Tomsen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Alan Frederiksen og Steen Obel anbefalede denne kommentar
Kristian Kofod

“ 27,8 procent af de 16-24-årige scorer lavt på den mentale helbredsskala.

En hel generation er stressede, deprimerede og pressede som aldrig før. Og én ting er, at politikerne er villige til at ofre en hel generations mentale sundhed, men en anden ting er, at man oveni er villig til at trække det sikkerhedsnet, psykiatrien er, væk under os.”

Enig i at vi har brug for et bedre sikkerhedsnet i sundhedsvæsnet - men når næsten hver tredje unge scorer lavt på psykisk trivsel, er det på tide at se på om ikke der er noget i vores samfund, og ikke kun i vores sundhedssystem, der er riv ruskende galt.

John Johansen, Alan Frederiksen, Mogens Holme, Eva Schwanenflügel, Jens Jensen og Anders Bentsen anbefalede denne kommentar
David Zennaro

Unge i dag er ikke mere stressede end tidligere generationer, i dag er der bare fokus på det. Og også i andre generationer er vi nødt til at agere terapeuter for vores venner og bekendte.

Den falske generationskamp dækker over det rigtige problem, som du tager op: nemlig nedprioriteringen af psykiatrien på lægeuddannelsen. Og jeg tror, det ville være godt for både læger og psykiatrien, at alle læger i deres uddannelse skulle igennem et forløb der.

jens christian jacobsen

@Hanne Utoft
Ja, Peter Gøtzsche har kritiseret mange forhold i medicinalindustrien - og med rette. Han er desværre mere kendt som konspirationsmager. Jeg citerer fra anmeldelse i Information af Gøtzsches sidste bog (om vacciner) som han naturligvis miskrediterer. Ida Donkin anmelder:
'..Peter Gøtzsches nye bog ’Vacciner – sandhed, løgne og kontroverser’ oversælger sig selv ved at hentyde til, at man her skulle finde sandheden om vacciner. Dertil er følelser og konspirationer en alt for tydelig del af den videnskabelige argumentation..'
Dejigt med et 'rummeligt, glædeligt og socialt harmonisk' samfund. Det havde dog næppe forhindret den 22-årige i at myrde løs i Field's. Der skal mere kontante midler til. Bl.a. derfor er det sørgeligt, at så få nyuddannede medicinere vælger at læse videre som psykiatere.

Anders Bentsen

Kristian Kofod, mange af disse unge skæbner skyldes at vores politikere træder på de svageste i samfundet igen og igen, og de træder endnu mere i det åbne sår når de gennemfører nye afgifter, som ALTID rammer de dårligt stillede hårdest. Og de unge er tit blandt de dårligst stillede og så kan det være svært at klare sig i en verden med store krav til indtjening bl.a. pga afgiftniveau.
Jeg betragter ALLE afgifter som rent tyveri fra politikernes side hvor de stjæler maden ud af munden på de fattigeste i Danmark for at give det i ekstra løn til offentligt ansatte som er blandt de dyreste i EU.
Vi kunne sagtens fjerne alle afgifter hvis vi modregnede beløbet i alle de fradrag vi giver til velhavende mennesker, og vupti, pludselig kunne man leve af at arbejde i butik eller af sin folkepension mv.
Det burde være venstre fløjen der var imod afgifter og ikke højrefløjen, afgifter skader de fattige mest!

"Han er desværre mere kendt som konspirationsmager. Jeg citerer fra anmeldelse i Information af Gøtzsches sidste bog (om vacciner) som han naturligvis miskrediterer."

Jamen, så skal han da bestemt også defameres og kastes i kulden. Skidt med alle hans væsentlige bidrag til en mere holistisk samfundsdebat, som for første gang med videnskabelig vægt bragte medicinalindustrien og dens dubiøse foretagsomhed på dagsordenen. Det er vigtigst hvad 'vi' kan kalde ham, om vi så skal blande al skæg og snot sammen; alt for det identitære.

svend christian tychsen, Mogens Holme, Alan Frederiksen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

@Hanne Utoft
Hans 'væsentlige' bidrag er aldrig blevet underkastet en uvildig og kritisk evaluering. Det center han selv startede, Nordisk Cochrane Center ved Rigshospitalet er blevet et sted, hvor dogmatik trives og hvor unuancerede synspunkter har fået lov til at sværte en psykiatri-forskning han i bund og grund ikke har forstand på. Han er kritiseret ikke kun af psykiatere men af Niels Kroman, cecheflæge fra Kræftens Bekæmpelse, der til videnskab.dk udtaler:
'... det er blevet stedse mere skingert gennem årene, hvad der kommer fra Cochrane-centret og Peter Gøtzsche'
Ansurd at du beskylder mig for at være 'identitær.' Er der noget jeg altid har bekæmpet og altid vil bekæmpe er det den ulykkelige drejning af centrum/venstre over i identitær retning. Det har fjernet fokus fra klassekampen som efter min mening er helt central. Også for at forstå og imødegå folk som Peter Gøtzsche.
Reelt overgør han en banal kendsgerning nemlig at al medicin har bivirkninger. Derfor skal man selvfølgelig se på den gode effekt af medicinen og veje den op mod bivirkningerne før man som læge ordinerer. Det ved enhver læge og patient.
Det værste ved hans udfald er dog kritikken af HPV-vaccinen. Det er velkendt, at Gøtzsche ikke er enig med det europæiske lægemiddelagentur, EMA, og at han har klaget over agenturets godkendelse af HPV-vaccinen. Helt hen i vejret. Vaccinen er ok, der er i al fald ingen kontrollerede påvisninger af de bivirkninger hos specielt hely unge piger som var fremme i medierne for år siden og som han støtter op bag. Uden dokumentation.
Jeg kan anbefale at du og andre interesserede læser mere indgående om kritikken af Gøtzsche:
https://sundhedsmonitor.dk/nyheder/art7646126/Ny-G%C3%B8tzsche-bog-om-va... Den kommer fra ingen ringere end Stinus Lindgreen fra de Radikale som han flere gange har været i disput med.

fin egenfeldt

sagt lidt firkantet: hvis runde tårns højde angives i decibel begås samme fejl som hvis man bruger naturvidenskabelige genereret viden til at arbejde med bevidstheden. Eller: samfundsgenererede problemer løses ikke i psykiatrien, der er underlagt samme problemer. Vi er nødt til at hitte på andre veje!! Prøv at læse Lacan!! Fordham!!

fin egenfeldt

sagt lidt firkantet: hvis runde tårns højde angives i decibel begås samme fejl som hvis man bruger naturvidenskabeligt generererede måle - og beskrivelses enheder i arbejdet med bevidstheden. Eller: samfundsgenererede problemer løses ikke i psykiatrien, der er underlagt samme problemer. Vi er nødt til at hitte på andre veje!! Prøv at læse Lacan!! Fordham!!

Hanne Utoft, svend christian tychsen og Steen Obel anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

@fin eigenfeldt
Lacan til manden fra Field's?
Tager du pis på ofrene?

Peter Mikkelsen

Måske var det på tide at anerkende psykoterapien som behandlingsmetode i stedet for diagnosticering og medicinering? https://www.information.dk/debat/2022/02/alternativet-psykiatrisk-medici...