Kommentar

Normstormerne: Den yderste højrefløj savner en fælles fjende. Det er blevet os

LGBTQ+-elever trives markant dårligere i skolen, og over halvdelen af dem har aldrig modtaget ordentlig seksualundervisning. Derfor er Normstormerne et relevant og vigtigt projekt – men vi er blevet skydeskive for en politisk anti-LGBTQ+-ideologi
Normstormerne tager ud på folkeskoler og underviser i at tænke kritisk om normer. Her er de på besøg i en 9. klasse på en københavnsk folkeskole.

Normstormerne tager ud på folkeskoler og underviser i at tænke kritisk om normer. Her er de på besøg i en 9. klasse på en københavnsk folkeskole.

Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Debat
23. juli 2022

I de seneste par uger har Normstormerne været igennem en regulær mediestorm, og vi er ikke overraskede over at modtage hård kritik på baggrund af at være et LGBTQ+-drevet projekt.

Normstormerne er et kommunalt støttet projekt i Aarhus og København, som tager ud og underviser fagpersoner og folkeskoleelever i normkritisk pædagogik. Helt konkret giver vi eleverne værktøjer til at tænke kritisk om de normer, som vi i samfundet vokser op med, og om hvad normer betyder for vores verdenssyn.

Begrænsende og skadelige normer kan eksempelvis være forestillingen om, at man ikke kan være homoseksuel og muslim, eller den forudindtagede idé om, at alle børn og unge er heteroseksuelle. Når Normstormerne er ude at undervise, laver vi øvelser med eleverne, hvor de bruger deres egne erfaringer med diskrimination og begrænsende normer til at reflektere normkritisk.

Vores projekt har netop relevans, fordi der stadig er behov for en holdningsændring i samfundet og et større kendskab til seksuelle minoriteter, transpersoner og interkøn. Det er tydeligt ud fra den markant lavere trivsel, som kan dokumenteres blandt LGBTQ+-personer, og det er derfor også en milepæl, at vores projekt har opnået kommunal støtte.

Vi kan noget, andre ikke kan

Siden 2017 har det i folkeskolen været obligatorisk, at elever skal udvikle kompetencer inden for sundhed og trivsel under emnet ’sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab’. Her skal de blandt andet lære om mangfoldighed og ansvarlighed, og eleverne i de store klasser skal kunne vurdere normer og rettigheder i et samfundsmæssigt perspektiv.

Den undervisning, vi tilbyder, er netop udviklet for, at eleverne kan opnå disse kompetencer. De øvelser og redskaber, vi underviser eleverne med, giver dem evner til at kunne påtale, modarbejde, reflektere over og analysere normer.

LGBT+ Ungdoms rapport fra 2021 dokumenterer den stadigt manglende trivsel for LGBTQ+-elever i grundskolen. Den viser, at 93 procent af LGBTQ+-eleverne oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen, og at 44 procent af dem har oplevet mobning og diskrimination i skolen på baggrund af deres seksualitet eller kønsidentitet. Over halvdelen af eleverne har desuden oplevet deres seksualundervisning som dårlig eller meget dårlig.

Da skolen er et fællesskab, som børn og unge ikke kan vælge fra, er det enormt vigtigt, at der i skolerne skabes en bevidsthed om, at nogle normer kan gøre skolen til et utrygt sted at være. Da en del voksne, herunder lærere og forældre, har begrænset viden om LGBTQ+ og om, hvordan skadelige normer kan lede til diskrimination, er det sårbart at lade forældre eller den enkelte lærer stå alene med ansvaret for at lære børn og unge om det. Derfor mener vi, at Normstormerne er et vigtigt supplement til, hvad eleverne ellers præsenteres for i den daglige undervisning, i fritiden og derhjemme.

En politisk anti-LGBTQ+-ideologi

De seneste par år har man i både Europa og USA kunnet se en massiv modstand mod LGBTQ+-personer, ikke mindst nonbinære og transpersoner, samt imod såkaldt ’wokeisme’ og ’krænkelseskultur’.

I Normstormerne er det for os tydeligt, at det er en højreekstrem kamp for at fastholde nogle skadelige normer, der opretholder status quo. Normer, som er med til at undertrykke og andetgøre minoriserede mennesker. Den kritik, vi i Normstormerne møder lige nu, kan ikke adskilles fra den konsistente anti-LGBTQ+-ideologi, som spreder sig i Danmark.

Men som de udskældte begreber – wokeness og krænkelse – lægger op til, så handler det netop om en udvikling eller opvågnen til, at det er i orden at sige fra over for ting, der går over ens grænser eller krænker ens rettigheder. Alt fra #MeToo til at påtale racisme og kræve respekt for sit køn er normkritiske opråb, som skal anerkendes. Desværre er der ikke almen forståelse for dette.

Normkritik er lige så relevant at lære som kildekritik. For det giver børn, unge og voksne redskaber til at stille spørgsmålstegn ved den verden, de får præsenteret. Men det kræver træning i normkritisk pædagogik og læringsmetoder. Vi kæmper for minoriteters rettigheder, og det er desværre en del af kampen at opleve stærk modstand.

Ønsker man at lære mere om Normstormernes arbejde, kan man se vores oplæg om normkritik i LGBTQ+-bevægelsen, som ligger tilgængeligt på YouTube. Normstormerne er også i gang med at udvikle pjecer om vores undervisning, som bliver offentligt tilgængelige.

Vi håber, denne viden vil kunne gavne alle interesserede, og vi er taknemmelige for Aarhus’ og Københavns Kommuners tillid og støtte til vores arbejde, som fremmer trivsel, viden og værktøjer mod mobning og diskrimination i folkeskolen.

Violeta Ligrayen Yañez er sekretariatsleder i Normstormerne

Monir Mooghen er videns- og formidlingskonsulent i Normstormerne

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Martin Kristensen

Der er ingen, der kritiserer Normstormerne for at være et alfabet-drevet projekt.

Kritikken går på:

- At NS modtager offentlig støtte og har afgang til elever, med materiale de ikke vil fremlægge og som interesserede derfor ikke kan kende kvaliteten af

- At NS udspringer af og bekender sig til den yderste venstrefløj. De normer, de vil nedbryde er formodentlig alle borgerlige normer de ikke er enige i

- At man udstyrer en politisk aktivistgruppe med autoritet ved at give dem taletid som undervisere (og det bliver næppe lærerne i København, der forholder sig kritisk til deres indlæg, udfra disse læreres egne sympatier)

https://www.berlingske.dk/metropol/koensaktivister-faar-millioner-af-kro...

Per Lundbech, Ninna Maria Slott Andersen, Morten Simonsen, Lone Gravgård, Nicolaj Ottsen, Erik Fuglsang, Flemming Olsen, Mads Jakobsen, Carsten Bjerre, Peter Møllgaard, Mette Eskelund, Torben S Rose og Inge Nielsen anbefalede denne kommentar
Torben S Rose

Skribenterne beskriver kritikken af deres arbejde som højreekstrem. Tillad mig perspektivere modstanden lidt.
Normstormerne og deres tilhængere fremstiller deres arbejde i vendinger som intet fornuftigt menneske kan være imod. Der arbejdes med bl.a. mangfoldighed og ansvarlighed. Dermed må modstanden mod stormerne, må man forstå, bestå af mennesker, som ser stort på disse værdier. Jeg tvivler dog på, at modstanden i de fleste tilfælde bygger på modsatte værdier. Der er noget helt andet på spil.
For mit vedkommende har modstanden helt overordnet rod i normstormernes tydelige politiske slagside. Der er en klar forbindelse til identitetspolitikken med udspring i USA. Dette ser man helt tydeligt i normstormernes retorik (særligt på sociale medier). Udgangspunktet for identitetspolitikken er postmodernismen, som i sig selv er værd at kritisere, særligt i dennes lemfældige omgang med videnskab og dens illiberale ideer. Læs evt. Helen Pluckrose og James Lindsey.
Så på trods af, at normstormerne kan sætte letfordøjelige ord på deres undervisning, kunne kritikken gå på den tydelige tilknytning til disse identitetspolitiske strømninger, som i min optik er kontraproduktive i bestræbelserne på at skabe mangfoldighed og ansvarlighed.
For mig at se, er identitetspolitikken baggrunden for en række tendenser i det amerikanske samfund, som jeg på ingen måde ønsker at se i Danmark, så er det ikke rimeligt at ønske lidt afklaring, inden man man blot giver Normstormerne, med deres tydelige tilknytning til identitetspolitikken, frit spil?
Hvis normstormerne ikke ønsker at ende som et polariserende, bør de (i særdeleshed på sociale medier) undlade at bruge samme retorik, som er fremherskende i de identitetspolitiske strøninger, da de ellers distancerer sig fra en stor del af den danske befolkning.
At vores børn skal dannes til rummelighed i skolen, bør give sig selv, men vi kan ikke blot stille os ukritiske overfor noget, der virker til at have en tydelig, politisk og aktivistisk slagside. Jeg finder det f.eks. påfaldende, at skribenterne har behov for at sætte kritikerne af deres arbejde i bås i den yderste højrefløj - sikke en tilgang til mangfoldighed.

Ninna Maria Slott Andersen, Karen Marie Rasmussen, Morten Simonsen, Jes Balle Hansen , Irene Larsen, Lone Gravgård, Birgitte Gøtzsche, Nicolaj Ottsen, Erik Fuglsang, Flemming Olsen, Jens Jensen, Rolf Andersen, Svend Jespersen, Mads Jakobsen, Inge Nielsen, Carsten Bjerre, Inge Lehmann, Peter Møllgaard, Nels Friis Christensen, Jane Jensen, Nike Forsander Lorentsen og Mette Eskelund anbefalede denne kommentar

Børn er blevet drillet og mobbet i skolerne altid. Så at det også er ham der er anderledes ved at være feminin, eller hende der er maskulin, er intet nyt.
Børn finder på flere og nyere måder at ville skille sig ud på, via internettet og den generelt mindre verden, fordi det åbenbart ikke længere er godt bare at være sig selv uden at være markant speciel.

Accept af forskelligheder osv er relevant, men tidens krav på at alle skal indordne sig under en lille flok menneskers ideer om sig selv har altså en slagside.
Jeg er personligt ligeglad med om du vil omtales som han/hun/den/det eller whatever... fortæl mig hvad du hedder og så er der ingen problemer.
Men jeg bliver sgu irriteret hvis du bliver sur over at jeg ikke kan se på dig om du selv anser dig for noget andet end din fysiske fremtoning viser.

I forhold til normstormerne og andre i den kategori... I gør ikke noget nyt og revolutionerende. Det har bare et andet fokus.
Problemet er at det allerede har fokus nok, og for langt de fleste af os er det en storm i et glas vand.

Ninna Maria Slott Andersen, Karen Marie Rasmussen, Hanne Ribens, Hans Houmøller, Nicolaj Ottsen, Erik Fuglsang, Flemming Olsen, Martin Mortensen, erik pedersen, Inge Nielsen, Carsten Bjerre og Martin Jensen anbefalede denne kommentar
Torben S Rose

rettelse: Hvis normstormerne ikke ønsker at ende som et polariserende projekt,...

Martin Jensen

@Violeta Ligrayen Yañez - dialog er jo ikke, hvad I ønsker?
Ved ethvert spørgsmål kommer standardsvarene:
- du forstår os ikke
- du misforstår os
- du kan ikke forstå det, fordi du er hvid, ciskønnet, hetero, binær, osv. - sæt selv label på!

Eller også kører I spin-finten med at gå i flyverskjul og ikke svare.

En bevægelse eller ideologi, der ikke kan eller vil acceptere at få kritiske spørgsmål, er totalitær i sin udfoldelse. Sørgeligt, at I får skattekroner til formålet!

Ninna Maria Slott Andersen, Morten Simonsen, Hans Houmøller, Irene Larsen, Birgitte Gøtzsche, Nicolaj Ottsen, Flemming Olsen, Rolf Andersen, Inge Nielsen, Carsten Bjerre, Nels Friis Christensen, Nike Forsander Lorentsen og Mette Eskelund anbefalede denne kommentar
Anders Hüttel

Jeg tror at skoen trykker hos de borgerlige og liberale.
Det er et sammenstød mellem de borberlige og liberales værdier og livsstil som trykker. Det er dét som giver Støjberg fremskridt og det er det som fodrer jeres ideologier.

Livet som "frie liberale" i en Verden som ramler.

Hvor længe skal 2/3 af det danske arbejdsmarked styrte rundt og være ludere for procesgeneraler og mellemmandens konger? Hele arbejdsmarkedet har aldrig været værre. 2 sygedage på 2 måneder, så er der møde på "kontoret". En slibrig sms kan gøre dét.

Foragten for modstandere mod Jer bliver nok en gang klinisk sterilisering ligesom den økonomiske sterilisering der finder sted netop nu.

Jeg læste at på sekretariatet for normstormerne "deler de i porten". Igen noget som Ayn Rand elskere foragter. I vil have jeres resultatløn for jer selv. Leve som små konger og rejse verden tyndt - ligemeget om klimaet ligger ned.

Jeg hører jer mindssanten også i busserne på Ærø. Sidder og udbreder jer om alt det "lir" i mangler. Ser jeres uskyldige "flipper" ladcykler i byen med en teslaen i garagen.

I snakker. Alle mennesker fødes inden for skiven af mand over til kvinde og alt det som ligger imellem. Hormoner er medspiller for hvad man bliver. I alle tider har mænd været mindre mænd eller større mænd og kvinder ligeså. Mænd som ligner kvinder og kvinder som ligner mænd. Dertil en god gang kultur, og det er hér at man ikke kan være et menneske hvis ikke man savler efter Ayn Rand og borgerlig "stuk" i liguster gaden. I smiler nervøst når i ser foragten og I farer frem med høtyve her i .

Sus johnsen, ingemaje lange, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Inge Nielsen, David Zennaro og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben S Rose

@Anders Hüttel
Du illustrerer ganske fint problematikken her. Med den ene hånd udskammer du liberale værdier (husk dog på, at accept af individet er et liberalt grundelement, som går rigtig fint i spænd med de værdier som Normstormerne dækker deres aktivisme ind under) Med den anden hånd, håner du kritikere af normstormeriet og påstår at vi farer frem med høtyv.
Skal vi forstå din kommentar således, at politisk skatteyderbetalt aktivisme er fint, så længe det understøtter dine interesser?

Karen Marie Rasmussen, Birgitte Gøtzsche, Nicolaj Ottsen, Flemming Olsen, Mads Jakobsen, Inge Nielsen og Peter Møllgaard anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Folk har jo altid en tendens til at tro, at ting handler om dem selv. Som jeg læser normstormerne, er hemmeligholdelsen af meget af deres materiale af hensyn til de unge, der ellers ville være blevet forholdt den kønslige frihed, vi bryster os af.
Det er ikke vore fælles normer for frihed og tolerance, der subversivt arbejdes imod, men derimod netop for at udbrede den dér, hvor den er alt andet end indlysende.

Christine Michelsen, Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Nike Forsander Lorentsen

Det ironiske er vel at venstrefløjlen lader sig ledes rundt i arenaen af en identitets og woke politik importeret fra USA, ja også af LGBTQAI+ som numere forfægter den transideologiske agendaen gennem trans og queer aktivisme. Nu skal unge drenge og piger som i teenager årene kan være usikre på sit køn, kønsrolle, straks proppes ind i transboksen, da disse unge senere finder ud af at de enten er hetero eller homoseksuelle/lesbiske, bøsser og eller hellere vil leve som det modsatte køn. Det intermezzo ved Kvindehuset i Gothersgade for tre år siden var iscenesat af trans og queer aktivister, ikke af transkvinder eller transmænd. Lesbiske Feminister som var boycottet til at holde sit med Kvindehuset aftalte møde, af trans/queer aktivister. Blev heller ikke opbakkede af vare sig venstrefløjlen eller LGBTQ, som lyste med sit fravær efter intermezzot.

Birgitte Gøtzsche, Søren Rehhoff, Mette Eskelund og Martin Jensen anbefalede denne kommentar
David Zennaro

I gamle dage var Normstormerne en gruppe i LGBT-Danmark og hed Gå-ud-gruppen. Jeg var i mange år medlem af den i Aalborg, hvor vi tit oplevede at komme ud til børn og voksne, som aldrig havde set en homo før. Som aldrig havde tænkt over, at der også er et navn for dem, nemlig heterosexuelle. I dag er der nok ikke så meget brug for at vise homosexuelle mennesker frem, fordi vi ses på mange medieplatforme. Men der er stadig brug for at få børn og unge mennesker til at møde mennesker, som kan få dem til at reflektere over køn og seksualitet. Og det er det, som Normstormerne gør.

Det er efter min mening ærgerligt, at højrefløjen har fået det her galt i halsen, men de har nok brug for en ydre fjende, nu hvor man ikke længere kan hade jøder og sorte/brune mennesker.

Magnus Fischer, Steffen Gliese, Sus johnsen, Christine Michelsen, Thomas Tanghus, Steen Obel, ingemaje lange, Eva Schwanenflügel og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Nike Forsander Lorentsen

@David Zennaro
Og hvem er så den højrefløj som hader jøder og sorte/brune mennesker. Du skærer alle over en kam, mange borgelige på højresiden er også jøder og sorte/brune.

Birgitte Gøtzsche, Nicolaj Ottsen, Erik Fuglsang, Flemming Olsen, Mette Eskelund, Martin Jensen og Torben S Rose anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Martin Jensen:

"@Violeta Ligrayen Yañez - dialog er jo ikke, hvad I ønsker?
Ved ethvert spørgsmål kommer standardsvarene:
- du forstår os ikke
- du misforstår os
- du kan ikke forstå det, fordi du er hvid, ciskønnet, hetero, binær, osv. - sæt selv label på."

Er det en lille håndfuld stråmænd du fyrer af her, Martin?

Martin Jensen

Nej, Freddie Vindberg, jeg vil med glæde finde de artikler frem med citater fra woke-segmentet (og ikke deres påståede reaktionære modstandere), som illustrerer mine postulater.

Og så vil jeg lige minde dig om, at dit parti Enhedslisten IKKE tog afstand fra den voldelige og truende besættelse af Kvindehuset af transaktivister!

Ninna Maria Slott Andersen, Birgitte Gøtzsche, Søren Rehhoff og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Martin Jensen

David Zennaro - tak for dine - ganske som Normstormernes - udokumenterede påstande om, at højrefløjen (og alle andre kritikere) af Normstormerne har brug for en ydre fjende.

Det lyder snarere som om, at I og Normstormerne har brug for at samle alle kritikere i én gruppe, som I kan skære over én kam og kalde "fjenden"!

Ninna Maria Slott Andersen, Birgitte Gøtzsche, Mette Eskelund og Mads Jakobsen anbefalede denne kommentar
David Zennaro

Her taler vi jo om den ekstreme højrefløj, som tidligere også var åbent racistisk. Det had har de i dag skiftet ud med had mod LGBT+ere og muslimer. Det er det, som artiklen handler om.

Martin Jensen

Nej, David Zennaro - det er din ensidige fortolkning af artiklen.
Hvis det kun var DF og NB, som du mener, så ville jeg give dig og Normstormerne ret.

Men den mediestorm, som artiklens forfattere henviser til, er jo ikke kun fra den yderste højrefløj - der er jo også en kritik af, at Normstormerne ikke vil stille op og svare på kritiske spørgsmål!

I øvrigt har det fra flere sider - også på venstrefløjen - længe været fremme, at seksualundervisningen i folkeskolen er "for dårlig" (uden at der er kommet nogle klare mål frem for, hvad der skal til for at den er "god nok").

Den største seksualoplysning og gode undervisning fandt - efter min mening - sted, da vi havde de statsstøttede kampagner omkring HIV/AIDS og betydningen af at bruge kondom osv.
Her var der fokus i både "reklamer" (de statslige oplysningskampagner), avisartikler, Folketingets arbejde og i skolerne.
Efter den tid - kombineret med nedskæringer mv. - så er det gået en del tilbage.
(min forkortede historiske fortolkning)

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art8886160/Vi-er-efterh%C3%A5nde...

Jeg morer mig også over, at de anklager Dansk Idrætsforbund og Rikke Rønholt for transfobi, når det tidligere i Deadline blev slået fast fra LBGTQIA+, at de netop bakkede OP om de nye retningslinjer fra Dansk Idrætsforbund.

P.S.: Må en hvid transperson i woke-segmentet gerne kritisere en brun kvinde? Hvad er hierarkiet der?

https://www.berlingske.dk/metropol/koensaktivister-faar-millioner-af-kro...
Læg lige mærke til nederst i artiklen, hvilke 3 organisationer, der nu har forladt samarbejdet med Normstormerne?

Og sidst, men ikke mindst - hvordan kan man modtage penge fra staten, når den er "homo-nationalistisk"? Hvordan er det ikke hykleri???

Ninna Maria Slott Andersen, Morten Simonsen, Nike Forsander Lorentsen, Birgitte Gøtzsche, Nicolaj Ottsen og Torben S Rose anbefalede denne kommentar

"De seneste par år har man i både Europa og USA kunnet se en massiv modstand mod LGBTQ+-personer, ikke mindst nonbinære og transpersoner, samt imod såkaldt ’wokeisme’ og ’krænkelseskultur’

Og med god grund, kan kun sige desværre er dele af min kære venstrefløj gået vildtoffroad, og har gjort ting en del svær for os andre og hvis vi påpeger nogle problemstilling og at der er visse grænse man IKKE bør/skal overskride, så PUFF, så er man højrefløj.

"Men som de udskældte begreber – wokeness og krænkelse – lægger op til, så handler det netop om en udvikling eller opvågnen til, at det er i orden at sige fra over for ting, der går over ens grænser eller krænker ens rettigheder." 

Er det kun jeres grænser og krænker af jeres rettighed, eller gælder der også modstander af jeres ideologi, deres grænser Osv.

indoktrinere.
Tænk at pege finger af modstander af ens ideologi og sider de er x y eller Z fordi man ikke må indoktrinere deres børn ind i sin ideologi.

Udskamning som virkemidler sige lidt om hvor man stå, og at man ikke kan forsvare ens eget standpunkt.

JohnStuart Mill:
He who knows only his own side of the case knowslittle of that. His reasons may be good, and no one may have beenable to refute them. But if he is equally unable to refute thereasons on the opposite side, if he does not so much as know whatthey are, he has no ground for preferring either opinion...

Birgitte Gøtzsche, Nicolaj Ottsen, Torben S Rose, Martin Jensen og Mette Eskelund anbefalede denne kommentar
Mette Eskelund

Tjek Normstormernes Instagramside. Der bagvasker de bla Rikke Rønholt for at være "Transfobisk". Normstormene mener, det er helt retfærdigt at lade transkvinder konkurrere i elitesport mod kvinder. Det er en usaglig og udelukkende ideologisk holdning, uden videnskabelig indsigt. Har anbefalet dem følgende meget videnskabeligt redelige og saglige Podcast om emnet: https://andersnedergaard.dk/fitness-mk/fitness-m-k-352/
Men det interesserer dem ikke, hvis det ikke passer med deres ideologi. Kender i øvrigt masser af mennesker på venstrefløjen, som er yderst kritiske overfor Normstormernes og andre kønsideologers virke. Hvorfor skulle det IKKE være en sag for venstrefløjen at værne om kvinders rettigheder, et videnskabeligt evidensbaseret oplysningsideal, at værne vores børn mod en medicinalindustri, som har opdyrket nye lukrative markeder med hormonbehandlinger af børn og unge og mutilering af deres kroppe? " Gender is a brand, the target market is teens. Those who make the best consumers dont now they are being sold a product" ( Amy E Sousa, psykolog USA)

Karen Marie Rasmussen, Ninna Maria Slott Andersen, Morten Simonsen, Hans Houmøller, Jes Balle Hansen , Birgitte Gøtzsche, Nicolaj Ottsen, Martin Jensen, Flemming Olsen, Søren Rehhoff, Martin Mortensen, Nike Forsander Lorentsen og Jens Jensen anbefalede denne kommentar

Skal der være plads til transkønnet
dette kan jeg kun sige ja til

Selv om jeg tro de identitetspolitik aktivister har overtaget de transkønnet stemme i debatten, så er dele af de transkønnet godt med og de ønsker ikke bare at have plads, men de ønsker magt.

Magt over hvordan vi SKAL ser og Skal hvordan vi foregå os i verden , såsom Sport,Hvad er en kvinde, Osv

Eller da en højesteretsdommer i USA skulle udnævnes, ville hun ikke svar på "hvad er en kvinde er". At hun ikke ville svare på grund af ideologi eller frygt eller lidt af hvert skal jeg ikke kunne sige.

At vi på venstrefløjen ikke vil snakke om denne totalitær bevægelser der forgå på vores sider er for mig svært at forstå, for vi giver højrefløj massive skyts imod os selv, som tilmed er berettiget.

Birgitte Gøtzsche, Nicolaj Ottsen, Torben S Rose, Martin Jensen, Flemming Olsen og Mette Eskelund anbefalede denne kommentar
Mette Eskelund

Vil iøvrigt lige gøre opmærksom på at den en af skribenterne af denne klumme er Justice Monir, som tidligere har optrådt i Information. Hun var med til at blokere kvindehuset for de ældre lesbiske feminister, som tillod sig at mene, at det at være lesbisk handler om kun at være tiltrukket af andre biologiske kvinder. Derfor skulle de lesbiske smides ud, de blve kaldt for kræftceller af Justice( som også fotograferede dem) og de blev mødt med truende skilte om at få slået tænderne ud. I bund og grund et temmelig homofobisk standpunkt, eftersom homoseksualitet handler om at være tiltrukket af eget biologisk køn , ikke af en kønsidentet. Om Justice Monir skulle have ændret disse ekstremistiske synspunkter og handlemåder siden dengang, skal jeg ikke kunne sige. Men oprørende, hvis børn skal udsættes for den slags propaganda. https://www.information.dk/moti/2019/10/unge-gamle-feminister-gaar-koede...

Martin Jensen, Karen Marie Rasmussen, Ninna Maria Slott Andersen, Hans Houmøller, Birgitte Gøtzsche og Nicolaj Ottsen anbefalede denne kommentar
Mette Eskelund

Normstormerne vil ikke fremlægge deres undervisningsmateriale med begrundelse i at deres arbejde så vil være truet af konkurrenter. Hvem er deres konkurrenter?

Martin Jensen, Karen Marie Rasmussen, Ninna Maria Slott Andersen, Hans Houmøller, Signe Hammerfelt Hansen og Birgitte Gøtzsche anbefalede denne kommentar

"taknemmelige for Aarhus’ og Københavns Kommuners tillid og støtte til vores arbejde, som fremmer trivsel, viden og værktøjer mod mobning og diskrimination i folkeskolen."

Hvis dette blive holdt oppe imod "Den yderste højrefløj savner en fælles fjende. Det er blevet os "

Så må man stille sig selv spørgsmålet, hvis ens fremgangsmåde skaber Modstand, Er det så den rette fremgangsmåde, For hvis ens såkaldte mål er " vores arbejde, som fremmer trivsel, viden og værktøjer mod mobning og diskrimination i folkeskolen", så virker det lidt modsigende

Eller Hvorfor skaber ens fremgangsmåder Modstand. Og hvad gør "bevægelsen" for at sørger for at ting ikke gå offroad, og fremmer mere modstand.

Min klare overbevisning er, at alt dette fremme Modstande imod "miljøet" som helhed, og om man vil det eller ej så er der flere ting man kan argumentere for er noget mere selvforskyldt.(ikke for at siger det er i orden, men effekt og årsag)

PS. Og vil man dykke ned i et rabbit hole, så er USA og ENGLAND et godt sted at starte på hvor slemt dette er kørt offroad og hvorfor der er en stor modstand imod denne bevægelse og hvor meget denne ideologi er rykket ind på skolen og den kamp der forgå der.

Signe Hammerfelt Hansen, Nicolaj Ottsen, Mette Eskelund og Birgitte Gøtzsche anbefalede denne kommentar
Birgitte Gøtzsche

Bare en sidebemærkning: At "kræve respekt for sit køn", som skrevet står i indlægget, er i "Normstormernes" optik tydeligvis ikke tilladt hvis man er kvinde af den helt almindelige, venstre- eller højreorienterede, hetero- eller homoseksuelle slags. Det er forbeholdt dem der ikke mener at deres biologi har betydning ...

Martin Jensen, Ninna Maria Slott Andersen, Nike Forsander Lorentsen, Hans Houmøller, Signe Hammerfelt Hansen, Nicolaj Ottsen og Mette Eskelund anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Den samme gamle historie med, at 'hvis bare de andre, (Normstormerne), gjorde sådan og sådan, ville det være meget bedre' - for os!

Mads Jakobsen

Den samme gamle historie med, at 'hvis bare de andre, (Cis'erne), gjorde sådan og sådan, ville det være meget bedre' - for os!

Lidt hård kost hvis man vil lytte.
Om hvordan vi er med til at skabe flere Transkønnet
Breaking Down The Transgender Epidemic With Abigail Shrier
https://www.youtube.com/watch?v=Thj7YcALgmE

Et paradoks
Vi vil hjælpe dem der slås med forskellig problemstillingen med sit eget køn. Men med den tilgang vi gør brug af. Gør at vi så skaber flere mennesker med disse problemstillinger, så er der noget galt.

David Zennaro

Hold da op, hvor er denne diskussion skinger. Jeg ønsker ikke at deltage i en diskussion i dette toneleje, men vil gerne slå følgende fast: Jeg har aldrig haft noget at gøre med aktionen i Kvindehuset, og jeg tror faktisk ikke, at jeg kender nogen af dem, som lavede den. Deres begrundelse var efter min mening helt lam: at de gamle lesbiske skulle prøve, hvordan det er at blive lukket ude. Hvis der er noget, som ældre lesbiske har levet og overlevet i årtier, så er det da at blive lukket ude.
Som politisk metode går jeg ind for dialog, og hvis vi skal aktionere (noget jeg har gjort en del gange), så skal det foregå på en ordentlig måde. Med hensyn til Kvindehuset, så havde der været en proces i gang i lang tid, og det er mit indtryk, at der var bevægelse. Det er nok ikke muligt at fortsætte en dialog, men måske skal vi bede Özlem arrangere en gang dialogkaffe.

Med hensyn til den ekstreme højrefløj og dens had mod LGBT'ere, så ser vi det både i Danmark og internationalt. Det er mærkeligt for mig, at der er mennesker, som ikke kan se det, når vi hører og ser det fra højreekstremisterne i hele Europa.

Nike Forsander Lorentsen

Et citat fra Planetariums program.

18. august // Queering Space Exploration

'August står i Pridens tegn-også i Planetarium. Vores bidrag er en spændende samtale mellem kunstner og PhD, Adriana Knouf og debattør Fahad Saeed. Vi dykker ned i, hvordan kunst kan bidrage til mere tekniske felter som luftfart og rumfart og udforsker, hvilke udfordringer der kan ligge i at gøre fremtidens rumrejser mere inkluderende over for alle køn og minoriteter'.

Martin Jensen

I sagen om Kvindehuset skulle der blot have været indgivet politi-anmeldelse for trusler om vold, ulovlig besættelse og ikke lovligt varslet demonstration.
Det første - trusler om vold - kan og skal ALDRIG accepteres (!!!) uanset hvad man påberåber sig at være.