Læserbrev

På CBS var jeg elefanten i rummet, fordi jeg var ti år ældre. Jeg savner diversiteten

På CBS er det vigtigste høje karakterer. Ellers hedder det sig, at man hverken kan få drømmestudiet eller -jobbet. Jeg ville ønske, at de unge fik tid til at tænke sig om og mærke efter – og så ville der måske være lidt mere diversitet på studierne
Hvis unge tager sig den tid, de har brug for, inden de starter på en uddannelse, kan det skabe mere diversitet på kandidatuddannelser, skriver Camilla Storck i dette læserbrev.

Hvis unge tager sig den tid, de har brug for, inden de starter på en uddannelse, kan det skabe mere diversitet på kandidatuddannelser, skriver Camilla Storck i dette læserbrev.

Nana Reimers/BAM/Ritzau Scanpix

Debat
15. juli 2022

Regeringens ambition er tydelig. De unge skal skynde sig gennem uddannelsessystemet og være de bedste internationalt set. Som nyudklækket kandidat fra CBS har jeg erfaret, at uddannelse ikke behøver være et ræs, men drevet af lyst og noget, som faktisk er gennemtænkt.

Da jeg blev student, var det bestemt ikke en uddannelse fra universitetet, jeg drømte om. Jeg var skoletræt og havde mest af alt lyst til at bruge mine hænder og lave noget, jeg oprigtigt interesserede mig for.

Men jeg startede på universitetet, for det var det, ’man gjorde’. Hvis vi spoler et par år frem fra det, havde jeg startet to gange på universitetet og droppet ud igen, hvilket ikke ligefrem pyntede på hverken selvtilliden eller selvværdet.

Jeg er i dag 33 år, nyudklækket kandidat fra CBS og har tre børn. Dermed er jeg en direkte modpol til den stereotype studerende, der præger kandidatuddannelserne.

Denne stereotyp blev første gang tydelig for mig i introduktionsdagene, hvor alle skulle præsentere sig selv. Jeg var ti år ældre end gennemsnittet, gravid med tvillinger og havde i øvrigt ikke den samme bachelor som de andre. Så jeg var alt andet end den stereotype kandidatstuderende. Elefanten i rummet blev lidt, hvornår jeg mon ville droppe ud.

Hvor blev mangfoldigheden og diversiteten på uddannelserne af? Den er formentlig forduftet med regeringens ambition om, at unge skal blive hurtigere færdig, og dermed forsvandt også de unges mod på at bruge tiden til at gennemtænke, hvad det egentlig er, de vil bruge deres liv på.

Kulturen på CBS opfordrer heller ikke ligefrem den unge generation til at tænke sig om. De reklamerer med høje snit for at komme ind på drømmeuddannelsen og presser yderligere på for gode karakterer undervejs – ellers hedder det sig, at man ikke får ’drømmejobbet’. Det har været interessant at være vidne til, som én der er ældre og med fødderne lidt mere solidt plantet på jorden, end unge i første halvdel af 20’erne er.

Jeg hang i. Jeg sluttede af med et 12-tal i mit speciale, og mine medstuderende fik en anden respekt og forståelse for mig. Jeg har bevist, at uddannelsesvejen ikke er lineær, men derimod godt kan være dynamisk. Det er jeg glad for at have kunne vise de unge på min årgang.

Min egen hypotese er, at man skal tage sig den tid, man har brug for, og at man rent faktisk lærer en masse af de år, hvor man ikke sidder på skolebænken. Hvor ville jeg bare ønske, at det var samfundsnormen. For det har da aldrig skadet at tænke sig om, starte på en uddannelse senere og dermed skabe kandidatuddannelser med mere diversitet?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Det er lidt trist hvis respekten kun går den ene vej.
Jeg håber, at skribenten også gensidigt har fået respekt for sine yngre medstuderende undervejs.