Sommeren er over os, og det er tydeligt, at danskerne er grebet af stor rejselyst efter to år med coronapandemi, hvor vi har været afskærmet fra den store verden omkring os. Travlheden hos flyselskaberne blev især tydeliggjort, da SAS-piloterne valgte at strejke som følge af uafsluttede overenskomstforhandlinger. Men mens nyhedsoverskrifterne har været propfyldt med debatter om piloternes vilkår, vil jeg tillade mig at tilføje en ny dimension til denne debat – nemlig kundernes vilkår.
I dag står kunden nemlig i en alt for udsat position med svingende priser hos flyselskaberne, manglende garanti hos tredjepartsselskaber og mudrede refusionsregler for flyaflysninger og/eller forsinkelser. Flymarkedet er en savanne, hvor de bedst egnede overlever, og de mindst privilegerede må trille tommelfingre, indtil de finder hjælp.
Det burde slet ikke være muligt at købe billige flybilletter til chartertur. Luksusproblematikker
Klimakatastrofen er ren Sisyfos,
Når du køber billigt og klimafjendtligt, trods det at alle informationer er tilgængelige - har jeg rigtig svært ved at finde medlidenheden frem.
Man klart, at regler skal gælde alle. Også de som er ligeglade med fælles klima, når bare I får jeres ferie.
Det er vist cowboyland, I har købt billet til.
Jeg kan ikke forestille mig et problem mere værd at diskutere, i denne tid..
Tak, Nadeen Aiche, fordi du tog dig tiden til at sætte ord på dine oplevelser..
Det kan bestemt ikke have været nemt, ihukommende det høje stress-niveau og de sikkert medfølgende traumer, som et møde med kapitalismens beskidte underbug nu har påført dig..
--
PS.
Sommeren er ganske rigtigt over os, men det er i grunden ekstremt ekskluderende, når du så efterfølgende hævder, at 'danskerne er grebet af stor rejselyst'.
Jeg er ikke grebet af stor rejselyst, så med dit udsagn har du dermed udelukket mig fra fællesmængden 'Dansker'..
Jeg behøver vel ikke at forklare en 'forperson' for Mino Danmark, hvor smertefuld en sådan eksklusion kan opleves?
Hvad end man har lyst til at rejse på ferie eller ej, er der et stigende antal mennesker, der slet ikke får valget; de har nemlig svært ved at få råd til den ene liter mælk i supermarkedet, der måske ikke stiger i kassekøen, men lige så snart butiksdørene blæser folk udenfor med deres indkøb.
De har derfor ej heller kapacitet til bare at tage toget til skov eller strand med madpakker i en kurv, da billetterne er for dyre - og det er indholdet i kurven i tilgift.
Inflationen har holdt sit skræmmende indtog, og de stigende priser har alvorlige konsekvenser for alle dem, der nok heller ikke kan inkluderes i fællesbetegnelsen "danskerne", men må nøjes med at være almindelige borgere i landet.
"Flere og flere lejere kan ikke betale husleje og får lejemålet ophævet"
https://www.tv2lorry.dk/lorryland/flere-lejere-kan-ikke-betale-husleje-o...
"Gasprisen er eksploderet, nu flytter mor og datter i telt"
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2022-07-15-gasprisen-er-eksploderet-nu-fly...
"Folk må gå hjem uden mad: Ukrainske flygtninge og prisstigninger presser madudelingerne"
https://www.dr.dk/nyheder/indland/folk-maa-gaa-hjem-uden-mad-ukrainske-f...
Men alt er ikke så skidt, at det ikke er godt for noget.
Nu undgår de forarmede at forøge drivhuseffekten, samtidig med at de heller ikke bliver fanget i en irriterende brand i det dejlige syden, og slet ikke møder de onde billethajer.
Win, win, win over hele linjen, ikke..?
@ erik pedersen
I den her sammenhæng, ville en henvisning til myten om Ikaros nok have været mere retvisende.
Hold da op for nogle hellige og respektløse kommentarer ovenfor! Hvad enten vi tager på ferie eller ej, bruger vi jo alle sammen kulstoffer, lige meget hvad vi gør. Også når vi tager bussen og spiser bagt (!!!) rugbrød. Problemet er ikke at nogle tager på en tur til Sydeuropa, problemet er at nogle rejser mere end 10 gange om året (i f.m. deres job o.l.). Problemet er, at utroligt mange lader deres bil gå i tomgang, mens de venter på et eller andet. Problemet er, at folk smider mad ud.
Nadeen Aiche adresserer et fuldkomment legitimt problem: at man ikke kan regne med priserne, når man køber flybilletter. Det skal da ikke negligeres, blot fordi andre vælger ikke at tage med fly på ferie! Det ville svare til at negligere voldtagne kvinder ved at sige at de ikke har klædt sig anstændigt på.
Der er andre måder at rejse på. Vælg dem, så løser vi flere problemer!
Jeg gætter på, at flybilletpriser, der faktisk afspejlede den ønskede prissikkerhed og mindre 'cowboyland', ville være væsentligt dyrere end eksemplet.
Kristian Larsen
Du kan orientere dig om belastningen fra flyrejser her: https://www.information.dk/udland/2019/02/beregn-co2-udledning-nyt-vaerk...
Når du køber din billet his tredieparter, køber du en slags restprodukt. Derfor er det billigt, og derfor er risikoen for problemer stort. Køb istedet billetten hos ét selskab, så er der kun én der er ansvarlig for din tur.
Mht ændringer i prisen. Mange billetpriser starter uden bagage, mad osv. og det fremgår derfor allerde fra start, at prisen nok ender højere. Igen kan dette afhænge af udbyder og opleves derfor sjældent hos selve flyselskaberne - i hvertfald hvis de opererer indenfor EUs lovgivning.
Det er lidt svært, at have ondt af dig, bare fordi du ikke har sat dig ind i betingelserne, men forlanger, at du både kan shoppe rundt og samtidig forvente at du får danske forbrugerrettigheder.
I relation til klimakrisen, der truer med at dræbe milliarder af mennesker, så forekommer problemer med voldsomt CO2-udledende ferierejser med fly at være, skal vi sige, et mindre problem.
Masseproducerede charterrejser med fly til turistfyldte områder formoder jeg for de fleste vedkommende udspringer af et ønske om at stresse af fra en travl hverdag med all inklusive (med deraf følgende CO2-forøgende madspild), hvis udbyderne vil ramme alles madsmag.
Derfor forundrer det mig, at så mange fly-ferierejsende børnefamilier har brugt et ukendt antal dag på at stresse strejkeramte lufthavne - i stedet for at overveje, om det var et vink med en vognstang om at vælge en mindre CO2-udledende ferie.
Virker det ikke, som om vi ikke tænker på den dystre fremtid, vore børn og børnebørn måske kommer til at opleve som følge af vores overdrevne forbrug af CO2-udledende fossil energi?
Vagn Bro: det kunne jo være, at der ikke (endnu) er et reelt alternativ. Jeg købte en interrail-billet for at komme til Grækenland (hvor jeg har rødder), og havde det fint med at det ville tage mig 2½ døgn at komme frem. Jeg regnede med at det ville blive ligesom i mine ungdomsdage, hvor jeg også flere gange togrejste til Grækenland. Desværre skal man nu om dage reservere sæde for at komme med på fjerntogene. Imidlertid var mine forsøg at købe reservationer fra Hamborg forgæves, jeg fik simpelthen ingen reservationer, og kunne derfor ikke tage afsted (med mindre jeg ville tage turen med lokaltog, men jeg er over 60 og har ikke overskud til det længere). Jeg klagede selvfølgelig over dette, men har aldrig fået noget svar, bortset fra en forespørgsel om jeg var tilfreds med deres service... Heldigvis kunne jeg få interrail-billetten refunderet, det kostede kun 500 kr. i gebyr. Flybilletten var til gengæld dobbelt så dyr i f.t før i tiden, og der kan man jo så glæde sig over, at de fattige kan blive hjemme og passe på miljøet for vores børns skyld. Men ja, flyrejser belaster, men det gør så meget andet også, og derfor må vi se på, hvor meget hver enkelt belaster i det hele taget (inkl. rødvin, biltransporet, eksotisk frugt, tøj fra Indien o.s.v.)
Du har med rødder i Grækenland, Kristian Larsen, en særlig grund til at rejse dertil - og al respekt for, at toget var dit førstevalg.
Men så vidt jeg ved er flyrejser den transportform, der udleder mest CO2 - og tilmed leverer den højt i oppe i atmosfæren, hvor den bidrager mest effektivt til den globale opvarmning.
Det er derfor jeg finder det paradoksalt, at mennesker i den rige del af verden, der udleder allermest CO2-udledning ikke tager det med i betragtning, når de vælger feriedestinationer, hvor det er usikkert, hvornår de kommer afsted eller hjem igen - og i nogle tilfælde endda dyrere end oprindeligt planlagt.
Det forstår jeg ikke. Også i betragtning af, at det bidrager til stress i den sikkert hårdt tiltrængte ferie. Og måske et stænk af dårlig samvittighed i det omfang man anerkender flyrejsers markant større CO2 - udledning end alle andre rejseformer.