Læserbrev

Andreas Odbjergs poetiske brug af ordet ’lort’ gør ham Højskolesangbogen værdig

Med Andreas Odbjergs ’lort’ i sangen »I morgen er der også en dag« har den danske sangskat fået sig en lille ny guldklump. Men det går totalt forbi den ældre generation
Tilbage i juni fik Andreas Odbjergs sang »I morgen er der også en dag« tildelt Musikforlæggernes Carl Prisen for Årets Sang.

Tilbage i juni fik Andreas Odbjergs sang »I morgen er der også en dag« tildelt Musikforlæggernes Carl Prisen for Årets Sang.

Magnus Hove Johansson

Debat
5. august 2022

Odbjergs sang »I morgen er der også en dag« beskriver en omsorgsfuld stund mellem to venner. En er i sorg, mens en anden trøster.

Tilbage i juni fik sangen tildelt Musikforlæggernes Carl Prisen for Årets Sang. Og beretningerne tikker ind fra danskere, der har fået teksten indgraveret på overarme og på gravstene. Sjældent er en dansk sang så tidligt blevet omtalt som en ’nyklassiker’.

Men alligevel vækker den harme hos den ældre generation.

P1’s lyttere husker måske Klog på sprog, hvor gæsten Keld Heick udtrykte sin harme ved sangens brug af ordet ’lort’: »Du siger, livet er lort«, citerer den trøstende sin sorgfulde ven i sangens omkvæd.

Op til flere gange er jeg selv endt i diskussion med folk fra Generation Heick, der udtrykte samme harme. For er ordet ’lort’ passende i øm poesi? Og hvorfor er det overhovedet et tillægsord?

Jeg er selv født i 1988, ét år efter Andreas Odbjerg. Min gymnasietid i 2006-09 var årrækken, hvor pop-ordet ’lort’ brød igennem. Med tillægsordet ’lort’ kunne vi svine alting til: »Jeg synes, filmen var lort«, eller »jeg har det af lort«. Det var et letkøbt ordvalg, der udtrykte dovenskab eller udmattelse. Men samtidig var der en sort humor i at slynge det vidt omkring.

Med årene blev ’lort’ dog så udtrådt, at det til sidst ikke betød mere, end ’dårlig’ eller ’skidt’ gjorde – ligesom »jeg synes, filmen var dårlig«, eller »jeg har det skidt«. Og efter 15 års daglig slitage lugter ’lort’ ikke længere latrinært – ligesom ’fucking’ heller ikke længere lugter af sex.

Snarere kan ordet nu udtrykke poesi og sågar ømhed, som Andreas Odbjerg viser.

’Lort’ kan altså meget mere, end sin latrinære oprindelse peger på – også selv om det ikke lyder sådan hos Generation Heick. Og hvilken anden sindsstemning end ’lort’ beskriver i øvrigt bedre den unge Generation Odbjerg?

Vi er en generation, der er udmattet af corona og klimakrise, men vi klarer os igennem den med en god portion sort humor og skærpet psykologisk selvindsigt.

Sangen fortjener bestemt titlen som ’nyklassiker’, og jeg håber ikke, at Højskolesangbogens optagelsesudvalg får den galt i halsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Inger Pedersen

Jeg er "generation Heick". Jyde. Og almindeligvis fortaler for et sobert sprog.

Jeg kendte ikke teksten før, men har nu læst den.
Jeg kan absolut ikke generes af brugen af ordet lort, der for mig faktisk falder aldeles relevant ind i konteksten.

Held og lykke til en fin og følsom lille sang med den videre vej ind i Højskolesangbogen!

Else Mortensen

Fin sang og god melodi; den synger jeg straks med på. Lige til Højskolesangbogen