Klumme

Elbilen er et dyrt tekno-fix, der på ingen måde løser transportsektorens klimaproblemer

Det er absurd at forestille sig verdens omkring 1,4 milliarder benzinbiler udskiftet med elbiler. Det går jo ikke. Det er en teknologisk løsning, der vil have mange katastrofale følger for naturen, mennesker, trafik, økonomi osv.
Vi kan ikke løse klimakrsien ved at køre Tesla – vi skal slet ikke køre bil, skriver Eskil Halberg.

Vi kan ikke løse klimakrsien ved at køre Tesla – vi skal slet ikke køre bil, skriver Eskil Halberg.

Odd Andersen

Debat
5. august 2022

Elbiler har fået vind i sejlene. I den akutte klimasituation, vi står i, er det måske et nødvendigt onde. Elbiler har over et helt liv et lavere aftryk på CO₂-udledningerne end konventionelle biler med forbrændingsmotor. Men vi må også fastholde kritikken af elbilerne, for de er resultatet af den tekno-fix-ideologi, som fortsat præger den grønne omstilling – forestillingen om, at klimakrisen grundlæggende skal løses teknologisk.

Elbiler er et resultat af den idé, at vi kan omstille vores samfund uden grundlæggende at leve anderledes. For elbiler kommer fortsat med kæmpe problemer for både miljøet, den globale overophedning, dårlige arbejdsforhold i minedriften og trafikalt idioti.

Som det er med de fleste tekno-fix, fremstår elbilen som den dyreste og dårligste løsning, der er et resultat af, at vi ikke vil ændre samfundets strukturelle betingelser, der i første omgang er årsagen til klimakrisen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jeppe Theodor Lindholm

For at erstatte den nuværende fossile bilpark i verden med el biler skal der produceres 275.000 el biler hver dag 365 dage året rundt. Dertil skal der ca. bruges 100 millioner tons litium til den nuværende batteri teknik.

El biler uden udledning af CO2 lyder forjættende. Men de kan ende med at være langt mere skadelige end til gavn. For de gør det muligt at fortsætte som hidtil uden den nødvendige forandring. Hvilket også er meningen med el biler. Nu kan vi køre videre som om intet er hent. I Danmark nåede vi at forbruge alle året ressourcer allerede d. 28. juli. Og tiden det tager Danmark at forbruge årets ressourcer bliver kortere og kortere hvert år.

El biler får os til at fortsætte af en ufarbar vej.

Martin Mørch, Thomas Tanghus, Inge Nielsen, Ole Henriksen, Lillian Larsen, Jens Peder Nielsen, Niels-Simon Larsen, Andreas Lykke Jensen, Erik Nielsen, Poul Reynolds, Carsten Munk, Peter Krogh, Per Kaas Mortensen, Petra Ulmer, Torben Arendal, Torben Skov, Claus Henriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er derfor, Elon Musk og de andre rigmænd vil til Månen og Mars:

Minedrift.

Lillian Larsen, Christel Gruner-Olesen og Torben Skov anbefalede denne kommentar

En ellers udmærket og indsigtsfuld klumme bliver desværre punkteret med den sidste sætning: »Vi kan starte i morgen med at gøre den offentlige transport gratis.«

Som de siger på engelsk: »There is no such thing as a free lunch«

Det koster energi og ressourcer at transportere mennesker og gods. Dén naturlov kommer vi ikke udenom. Uanset om den er organiseret privat/individuel eller offentlig/kollektiv.

Lise Lotte Rahbek

Tak.

Poul Reynolds, Carsten Munk, Per Kaas Mortensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Kieran Cantrell

Ja, gratis offentlig transport er en glimrende idé!

Martin Mørch, Inge Nielsen, Jens Peder Nielsen, Poul Reynolds, Jeppe Theodor Lindholm, Per Kaas Mortensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Der dog én ting der kan gøre en forskel - en oplagringskapacitet på hjul hvis det er en del af det smart-grid der bliver bygget i Europa - så hvor mange el-biler vil der være i 2030 ? Bare i Danmark vil der være 1 mio. for er meningen ikke at vi skal elektrificere "hele" samfundet med grøn energi for at blive fri for fossil brændsel ? Den artikel er total ude af trit med virkeligheden og taget ud af den store sammenhæng for er det ikke det vi vil ? en omstilling - kloge-åger ?

Peter Hottenroth

"Fremtidens transportsystemer må handle om at omorganisere det sociale rum, så vi kan gå og cykle, eller køre billigt og nemt i offentlig transport.” - Det er lige det, de venter på i Vestjylland eller for den sags skyld Vestsjælland, hvor jeg selv bor. En omorganisering af det “sociale rum” (hvad er det?) . Come on man. Helt early. Vi bor altså ikke allesammen i andelslejligheder på Østerbro med en Christinacykel i gården og metro - og S-stationer lige om hjørnet.

Anders Reinholdt, Jens Skov, Niels-Simon Larsen, Per Klüver og Mogens Kjær anbefalede denne kommentar
Gunner Boye Olesen

Det er ikke elbilen, der er problemet, det troen på at vi bare kan fortsætte med at køre mere og mere. Hvis vi f.eks. halverede bilparken med fokus på cykler/elcykler, kollektiv transport og kortere afstande mellem boliger, arbejde m.m., er der langt bedre muligheder for at skaffe lithium, kobalt m.m. til at erstatte den anden halvdel af bilparken med elbiler. Selvfølgelig skal man også sætte krav om menneskerettigheder og bæredygtighed til udvinding og produktion; men det kan gøres.

gorm petersen

I årevis har det handlet om privatbilisme kontra kollektiv trafik. MEN:

Meget tyder på, at menneskets immunsystem ikke er, hvad det har været - og kollektiv trafik er desværre en potent smittezone som vi så/ser under Corona.

Det ene tegn er, at autoimmune sygdomme er den hurtigst voksende type af sygdomme. Fra mindre allergier til dødelige sygdomme.

Det andet tegn er, at vi har svært ved at tackle nye sygdomme. Først Corona, så Abekopper, så Corona ver-2 (til efteråret formentlig).

Årsagen er ganske enkelt opfindelsen af penicillin. Min farmor var født i 1905 ud af en børneflok på 10, men de to døde allerede som børn af infektionssygdomme.

Gennem hele evolutionen er immunsystemet blevet "holdt til ilden" af disse børnedødsfald. Fra omkring 2-den verdenskrig ophørte disse dødsfald grundet antibiotika. Af en børneflok på 10 overlevede de to pludseligt også. Disse fik selv børn (måske i start tresserne), som selv fik børn (80-erne) som selv fik børn o.s.v.

Store dele af befolkningen har i dag disse akkumulerede småfejl i et af kroppens allermest komplekse systemer: Immunsystemet.

Så "smitsomme sygdomme" skal derfor også tænkes ind i fremtidens kollektive transport.

Det er et "teknisk fix" - som al anden problemløsning Homo Sapiens er involveret i.

Aase Pedersen

Selvom vi har elbil, og i sommerhalvåret kan køre udelukkende på strøm fra solcellerne på taget (fordi vi går og cykler på arbejde så bilen kan lade i dagtimerne), er jeg enig i at en ren 1-1 udskiftning af benzin/dieselbil ikke er løsningen. Hvad jer derimod håber meget på er selvkørende el-biler, der vil gøre det unødvendigt at anskaffe sig sin egen bil, og et landsdækkende system, der gør at man sådan taxa agtigt blot kan bestille en bil fra punkt x til y. Systemet skulle så selv finde ud af at fylde bilerne op med passagerer, der skal samme vej, så vi slipper for 'een bil med een passager'. Og når det ikke er nødvendigt med en fører, kunne prisen måske blive tættere på offentlig transport. Forhåbentligt vil de automatiske systemer kunne gøre det mere sikkert at færdes i trafikken. Muligvis naivt, men det selvkørende er godt på vej.

Niels-Simon Larsen

Eskild Halberg: Hvornår og hvor begynder vi?

Anders Bentsen

Denne artikkel er baseret på ubegrundet frygt for en nutid/fremtid man ikke kan følge med i.
Man taler om El bil ejeres ansvar for minedrift, man bruger altså også kobolt til benzin biler.
I øvrigt mener jeg de fleste batteri producenter er på vej med næste generation af batterier uden kobolt.
Men et faktum er det at det er svært ligenu at sige med sikkerhed hvad der vinder, eller hvor mange typer fuel vi skal have i fremtiden. F.eks. er der sportsvogne der i dag kører på noget bi-ion vand, som stadigt er lidt svært at masse producere. Vi kan snart lave 1kg green hydrogen for 12kr. hvilket kan give ca. 130km kørsel i en Mirai.
Men inden energikrisen kunne man købe 1kwh på børsen for el i vores område, en Tesla model 3 kører 8km på en kwh. 1 liter diesel kostede 4kr. og kunne få en bil til at køre måske 20km. For 4kr. el til produktionspris får du 160km kørsel, så man sparer tæt på 90% af sit klimaaftryk ved at køre elbil - hvis man altså ser bort fra batteriet.
Og som Aase Pedersen siger så varer det ikke nødvendigvis så lang tid før vi får selvkørende biler, og når vi får det, så får vi også selvkørende taxaer. Når der kører 100000 førerløse taxaer rundt så kan alle få en billig taxa indenfor 2minutter og alt inklusiv kan man potentielt køre for 2kr. i minuttet, så for langt de fleste mennesker kan det bedre betale sig at bruge førerløs taxa end at eje sin egen bil.
Jeg ved godt at de fleste bilfabrikanter sælger ideen om at vi alle skal købe en ny elbil, men de ville jo skyde sig selv i foden ved at sige at der er førerløse elbiler så snart det ægte 5G netværk er en realitet. Men de har førerløse biler på gaden uden kunder i både Kina og USA.

Jeg stemmer på gratis off. Transport ....velvidende at stat/kommune skal til foret .......men de betaler også nu !
Så kan vi samtidig komme af med det dyre og rodede rejsekort !

Henrik Rothmann

Benzin- og dieselbiler er ikke problemet, og løsningen er ikke elbiler og offentlig transport, selv ikke gratis offentlig transport. Problemet er den enorme mængde af daglig transport, som vi anser for at være en menneskeret. Løsningen er, at al daglig transport skal foregå til fods og på cykel, intet andet er holdbart i længden.
Mange vil så spørge hvordan de skal pendle til arbejde, transportere børnene i skole, køre i centret for at handle, osv. Disse tre udfordringer er blot tre af mange, der skal løses, førend vi fylder vejene med elektriske biler, der skaber nye og anderledes problemer end dem benzinbilerne forårsager.

Lillian Larsen, Carsten Munk, Lise Lotte Rahbek og Niels-Simon Larsen anbefalede denne kommentar
Anders Bentsen

Henrik Rothman, har du ikke sovet lidt for længe? Du ser 3 umulige udfordringer for dig før du vil sælge elbiler, jeg tror faktisk du er tabt bag en vogn og nu ønsker alle andre skal være i din situation. Har du slet ikke lagt mærke til at vi gik igang med fylde vejene med elbiler for 10år siden, og de bliver renere hele tiden.
Solceller koster fra 20cents engros per watt, dvs. har du dit eget anlæg så koster det ca. 0,25øre/km at køre i den nye Mercedes, der kører 12km/kwh, dvs. det koster fra 10øre i strøm at køre fra Hillerød til København.
Hvis du gerne vil arbejde for mindre transport i det hele taget, så skulle du overbevise politikerne om at transportfradraget skal fjernes og at reducere den del af den offentlige transport der er dyrere at benytte end elbiler, for er den det så er det ikke klimavenligt. Så vil firmaer i højere grad end i dag, bosætte sig i nærheden af hvor de ansatte bor./eller kan bo.
Jeg er selv meget imod transport og kører kun 2500km om året, men at tvinge dit forslag ned over hovedet på folk er vidst ikke realistisk.