Intermetzo

Georg Metz: Peter Skaarup drages mod det tvivlsomme

De færreste politikere kan som Peter Skaarup prale af i den grad at have været i lydig nærkontakt med tre kriminelle ledere
Peter Skaarup (DD) har i tidens løb kreeret sig et bemærkelsesværdigt CV, skriver Georg Metz.

Peter Skaarup (DD) har i tidens løb kreeret sig et bemærkelsesværdigt CV, skriver Georg Metz.

Jonas Olufson

Debat
5. august 2022

Vælgere der stemte på Peter Skaarup (DD) gjorde det i den rimelige forventning, at han repræsenterede Dansk Folkeparti – i det mindste frem til næste valg og for så vidt også efter. Skaarup, den driftssikreste DF-politiker i en halv menneskealder med karisma som en optøet kulmulefilet stod altid et skridt i skyggen bag nummer ét som lavmælt synonym med DF’s krænkelsesparate småekstremister.

Men så fik Skaarup nok af sit gamle parti nu forsvarligt under spærregrænsen. Ikke just attraktivt, når man lever af politik. Dertil kommer den tidligere gruppeformands utryghed ved partiformand Messerschmidt, som han i øvrigt vidnede imod i svindelsagen. Messerschmidt kan tydeligvis ikke sælge billetter og evner end ikke at lede sig selv. Ikke desto mindre accepterede Skaarup Messerschmidt som DF’s politiske næstformand helt frem til DF-landsmødet i ’22 der gjorde Messerschmidt til formand.

Sådan set har der været god tid til at sige fra.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Fra salonen: Eine grausame Salbe

Elise Berg, Torben Bruhn Andersen, Torben K L Jensen, Ole Olesen, Steen K Petersen, Holger Nielsen, David Zennaro, Josephine Kaldan, Niels Makholm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

:-) :-) :-)

Henrik Jandorf

Den store, tyske filminstruktør, Rainer Werner Fassbinder sagde: “Man anklager tit mine film for at være pessimistiske, men jeg ser det ikke sådan. Jeg anbringer mine figurer så at sige i et udstillingsvindue, så beskueren i værste fald må sande, at sådan vil det gå enhver, som ikke enten evner eller orker at tænke over sin tilværelse”.

Georg Metz stiller brikkerne op på lignende, subtil måde: på kornet hylende morsomt, skræmmende, udstillende - spiddende den til det graciøst gående stupiditet. Lad os blot tage eet blandt mange eksempler.

Det for vores nation latterlige ligger ikke så meget i, at den uværdige, kriminelt dømte Støjberg, på selve junivalgaftenen for det famøse forsvarsforbehold, hvor hun som bortdømt intet havde at gøre på Christiansborg, dalrer frem på flisen (kun Verdi’s “Fangernes Kor” manglede). Det patetiske og latterlige ligger i at konstatere, at vores to landsdækkende medier logrende lagde sig fladt på ryggen for hende. Godt gået, Inger, du vandt prologen af den kommende mudderkastning.

Dorsk, drøvtyggende kvæg vil formentlig gumle dig til i omegnen af 20 mandater i Tinget, inden nogen instans aner, endsige tager stilling til, om du overhovedet har genvundet værdigheden til at sidde i det vigtigste forum i riget.

Og imens aner levebrødspolitikere ikke deres levende råd: “hvor vil det mon være bedst for mig at optræde populistisk - billige point ved man trods alt hvad er”

Der Er Et Ynkeligt Land.

Erik Tvedt, Jesper Sano Højdal, uffe hellum, Lillian Larsen, Peter Gløde, Egon Stich, Tina Peirano, Sonja Rosdahl, Alvin Jensen, Elise Berg, Thomas Christensen, Niels Bent Johansen, Peter Meyling, Bjarne Andersen, Gitte Loeyche, Torben Bruhn Andersen, Brian Andersen, Torben K L Jensen, Minna Rasmussen, Torben Skov, Lars B. Jensen, Birthe Madsen, Peter Wulff, erik lund sørensen, Steen K Petersen, Jens Thaarup Nyberg, Mads Troest, Flemming Sørensen, Inger Pedersen, Troels Ken Pedersen, Christian Bruun, Elisabeth From, Holger Nielsen, Dorte Sørensen, Josephine Kaldan, Morten Hansen, Niels Makholm, John Johansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Henrik Jandorf

Et frydefuldt supplement til Georg Metz' geniale Intermezzo..

"Fangernes Kor" af Verdi..
- Sandeligen, det er ganske vidst! ;)

uffe hellum, Lillian Larsen, Henrik Jandorf, Alvin Jensen, Bjarne Andersen, Steen Obel, Gitte Loeyche, Torben Bruhn Andersen, Torben K L Jensen, Torben Skov, Steen K Petersen, Inger Pedersen, Holger Nielsen, Dorte Sørensen, Josephine Kaldan og Niels Makholm anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Georg Metz: en ugentlig halv liter kakaomælk i øregangen på den identitære venstrefløj.
Gaab...

Carsten Bjerre, Peter Hottenroth og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ jens christian jacobsen

Ja netop, det er ret fedt (og morsomt) ;)

Jesper Sano Højdal, Lillian Larsen, Henrik Jandorf, Alvin Jensen, Bjarne Andersen, Gitte Loeyche, Per Klüver, Freddie Vindberg og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

Den danske 'venstrefløj' iført lyserødt ham; man kan grine ad fjendebillederne og 'de andre' - men man kan ikke foretage for 5 gram dialektisk analyse. Det er dybt tragikomisk; 'venstrefløjen' er komplet korrumperet i egen navles nullermænd.

Carsten Bjerre, Torben K L Jensen og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Hanne Utoft

Så er det vel nok godt, vi har dig til at dialektisere os ;)

Jesper Sano Højdal, Lillian Larsen, Olaf Tehrani, David Zennaro, Knud Chr. Pedersen, Kim Houmøller, Carsten Munk, Erik Karlsen, Inger Pedersen, Alvin Jensen, Gitte Loeyche, Per Klüver og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Jeg grinede også de første gange jeg læste Metz' tirader om DF og Pia Kjærsgaard. Det var vist 5-6 år siden.
Det er som med gamle vittigheder at læse Metz om DF mv: De første gange er det sjovt. De næste gange bladrer man videre. Derefter bliver man irriteret og overvejer, om manden billedlig talt er gået helt i stå. Og ja, det tror jeg faktisk. Og de fortsatte grin er nok mere udtryk for medlidenhed end for respekt.
Sagt i al respekt :o)

Inge Nielsen, jens peter hansen, Torben Lindegaard, Ole Olesen, Peter Krogh og Peter Hottenroth anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Peter Skaarup er vel det nærmeste man kommer på inkarnationen af en opportunistisk levebrødspolitiker. Han har tydeligvis vejret hvilken vej vinden blæser og har taget det skridt, der, mest sandsynligt, vil sikre ham hans fremtidige udkomme.

Bvadr!

Lillian Larsen, Tina Peirano, Morten Wieth, Alvin Jensen, Peter Meyling, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel og Per Klüver anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Du har ret jens christian jacobsen, det er den uendelige historie om DF'ernes tåbeligheder og det bliver gabende kedsommeligt med tiden, men klummen skal jo skrives....
Synd for undertiden rammer den gnavne lige i plet.

Jens Thaarup Nyberg

Pudsigt, dialektikkens modsætningernes enhed og kamp, er definitionen på en vittighed, for de litterære.

Jesper Gjørup

Jeg håber, at Georg Metz fremover vil bruge sine analytiske evner til andet end kritik af personer, som alle Informations læsere i forvejen er kritiske overfor. Et stort problem i den offentlige debat er, at der er alt for mange, der bruger tiden på personangreb på bekostning af en offentlig samtale og vigtige politiske emner.

Inge Nielsen, Erik Fuglsang, Peter Gløde, Torben Lindegaard, Carsten Bjerre, Ole Olesen, jens peter hansen, Hanne Utoft, jens christian jacobsen og Peter Krogh anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Jens Christian, har du ikke fået læst Lise Richters klumme i dag?

Annette Munch

René Arestrup.
Han kalder det pragmatisk snusfornuft :-) og sådan kan han henslæbe et langt liv på overførselsindkomst -uden at bidrage til samfundets udvikling

Lillian Larsen, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Næh. Det vil jeg straks gøre..

jens christian jacobsen

Done. Kan godt se paralleller- også til mig selv og mange andre.
Det var nu mest intetessant at læse om Richters intetesse i sovjetisk børnepsykologi. Hvad har det med sagen at gøre: at være a grumpy old woman?
Jeg har for længe siden læst Luria, Leotiev og Vygotskij.
Men måske Metz skulle snakke med kollega Richter?

Thomas Frisendal

Ja, Metz, man kan fristes til at håbe at den for længst genoptøede kulmulefilet har passeret sidste holdbarhedsdato for længst. Kan hænde DD får en overraskelse.

Gitte Loeyche, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Kan ikke undvære det ugentlige Intermetzzo - underskevet Georg Metz.

Tina Peirano, Bo Boisen Pedersen, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Tillykke Metz. Du sigter godt, men rammer skidt, for du har igen skudt dig selv i foden i stedet for at ramme Peter Skaarup.

Gad vidst hvornår det går op for dig og andre kulturradikale missionærer, at det i nationalkonservative kredse er et adelsmærke at blive udråbt til kældersvend i Information, og at en så "hædrende" omtale derfor vil medvirke til at øge Peter Skaarups stemmetal ved det nært forestående folketingsvalg.

Peter Meyling

Tillykke Ole Olesen.
Ved at udråbe Metz som kurturradikal og dermed sætte han i bås så slipper du for at forholde dig til substansen i det han skriver.
Men det er jo helt almindeligt i nationalkonservative kredse at sætte folk i bås,for så slipper man jo for at tænke selv.

Og det er jo ikke en af jeres stærkeste sider.

Beklager Peter Meyling. Du hverken sigter eller rammer særlig godt. Jeg er medlem af Enhedslisten og arbejder for, at de nationalkonservative partier får så få stemmer som overhovedet muligt. Jeg er derfor talsmand for, at man helt skal lade være med at omtale dem, fordi karaktermord og andre former for negativ omtale af Inger Støjberg, Lars Boje Mathiesen og mange andre nationalkonservative politikere gang på gang har vist sig at øge deres popularitet, fordi Simon Spies havde ret i, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale.

Peter Meyling

Ole Olesen.
Det er dog en besynderlig logik,når du så selv omtaler dem.

jens peter hansen

Metz Skriver.: "Om Peter Skaarup har været deres" ( Glistrup, Messerschmidt og Støjberg, min tilføjelse)" "rådgiver, deres consigliere, er ikke godt at vide". Og videre at hans nidkærhed som talsmand for lov og orden, måske er er skalkeskjul, et dække for hans lederes numre.
Den tidligere taleskriver for Poul Nyrup, Georg Metz,( ja hvor mange vidste at Metz var det i hine tider) hvis skrivererier med Erik Stephansen af Alex Frank Larsen karakteriseres således :" Bogen skildrer, hvordan ærværdige kolleger som Georg Metz og Erik Stephensen stiller med den sproglige brillantine før den årlige nytårstale. Men se om det hjælper! "
https://www.information.dk/1997/09/hulemandens-klan
Nyrup var ingen simpel svindler, han tabte det næste valg fordi han først havde lovet IKKE at røre efterlønnen hvad han så gjorde lige efter han blev valgt. Lige lovlig smart var der en del socialdemokratiske vælgere der mente og sendte derfor Fogh i Statsministeriet ved næste valg. Man håber ikke at Metz var consigliere for Nyrup men måske var det i virkeligheden ham der fik Nyrup til at lave sin fatale efterlønsfinte. Det er jo ikke godt at vide. Venstre blev for første gang større end socialdemokratiet siden 1924 takket være dette dårlige råd.
Al dette er gætterier. Det er Metz' usmagelige antydninger om Skaarups gøren og laden også. Døm ham på DF's politik og hans egne gerninger. Det andet er en brillantine der stinker.

Inge Nielsen, Erik Fuglsang og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

Jeg beklager, at jeg blev så overrasket over at blive udråbt til nationalkonservativ og udsat for hån, spot og latterliggørelse, at jeg kom til at skyde mig selv i foden. I modsætning til visse andre indrømmer jeg gerne, at jeg har begået en fejl.

Peter Skaarup, der efter Georg Metz mening drages mod det tvivlsomme:
"De færreste politikere kan som Peter Skaarup prale af i den grad at have været i lydig nærkontakt med tre kriminelle ledere".

Det er hvis man skal følge Metz, da et kendt træk på såvel højre- som venstrefløjen.
Eksempler blandt mange både socialkammerater- desværre- og ude på den "altid til fals-" venstrefløj har frekventeret partiskoler og stået på scenen med politikere, der styrede et samfund, der bragte mine tyske socialdemokratiske kammerater i fængsel, og tog livet af enkelte, pardoksalt nok ofte i gamle nazistiske fængsler.

De Radikale ak ja: dyrkede tætte forbindelser til det østtyske Bondeparti, som blot var et fupparti, som regimet og Stasi stod bag. DDR opnåede, hvad man ønskede, for der var ingen kritik af forholdene fra de Radikales side.