Læserbrev

Giv os en fremtidsminister, som varetager de ufødte borgeres interesser

Vi står over for en krisefyldt fremtid. Derfor bør vi gøre som Wales og lade os inspirere af deres udnævnelse af en ’minister for future generations’, der fremtidssikrer politiske beslutninger på vegne af de næste generationer
Politikerne skal vurderes på deres evne til at håndtere kriser som for eksempel coronakrisen, såvel som kriser de kommende år, mener Lucas Honoré.

Politikerne skal vurderes på deres evne til at håndtere kriser som for eksempel coronakrisen, såvel som kriser de kommende år, mener Lucas Honoré.

Emilie Lærke Henriksen

Debat
17. august 2022

Min generations første år som stemmeberettiget har stået i krisernes tegn – heriblandt en økonomisk-, en corona- og i særdeleshed en klimakrise. Hvert valg er blevet omtalt som skæbnesvangert, og det næstkommende er ingen undtagelse. Jeg deler analysen af en regering, der ganske vist har skabt resultater, men nu risikerer at sande til, og derfor er der brug for nyvalg.

Mest af alt er der brug for, at der bliver taget politiske beslutninger, som berører det fremtidige liv. Og der er brug for, at der bliver skabt bæredygtige løsninger, der er holdbare mange år endnu.

Jeg mener, at vi bør vurdere toppolitikere på deres evne til at jonglere og håndtere de kriser, der præger vores samfund i dag, såvel som de kriser, vi ved kommer til at tynge vores samfund og demokrati de kommende år – især hvis vi ikke handler nu.

Jeg skriver ikke dette for at negligere betydningen af sager, der ikke kan føjes under krisedagsordener. Men for at være ærlig, er det ikke de sager, jeg er bekymret for. Jeg er bekymret for, at de politikere, vi vælger til vores demokratiske organer, ikke har øje for fremtidens generationer.

Derfor mener jeg, at vi bør gøre som Wales og lade os inspirere af deres udnævnelse af en ’minister for future generations’, der fremtidssikrer politiske beslutninger på vegne af ikke blot de endnu ikkestemmeberettigede, men også de endnu ikkefødte.

Jeg siger ikke, at Wales’ nye ministerpost nødvendigvis er svaret på alle vores problemer, men en minister i regeringen, der sidder med, når koordinationsudvalget træffer beslutninger, er afgørende for, at vi kan skabe en bæredygtig verden for fremtidens generationer.

Uanset hvilken regering vi bliver begunstiget med på den anden side af det kommende folketingsvalg, er en ting sikkert: Fremtiden kommer, og den kommer ikke langsommere af, at vi ignorerer den – tværtimod.

Derfor vil jeg stemme på det parti, der vil gå til valg på at udnævne en fremtidsminister, som kan varetage interesserne ikke kun for dem, der har betalt skat de sidste 50 år, men også dem, der kommer til at betale skat de næste 50.

Lucas Honoré er studerende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

erik pedersen

Helt enig; tvivler dog på at et valg vil ændre noget. Hvis blå blok kommer til magten ser fremtiden endnu mindre bæredygtig ud

Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar