Kommentar

Jeg griber mig selv i at ønske, at min mand havde kræft og ikke depression og angst

Som læge på en kræftafdeling og pårørende i psykiatrien er forskellen slående. Det virker, som om man i psykiatrien har vænnet sig til, at folk går til bunds med deres sygdom, familier går i opløsning, og de pårørende bliver desperate
For en psykisk syg, som ikke er selvmordstruet, er glasset halvt fyldt. På en kræftafdeling er patientforholdene som et glas fyldt til kanten og med isterninger og sugerør.

For en psykisk syg, som ikke er selvmordstruet, er glasset halvt fyldt. På en kræftafdeling er patientforholdene som et glas fyldt til kanten og med isterninger og sugerør.

Sofie Amalie Klougart

Debat
16. august 2022

Jeg arbejder som læge på en kræftafdeling og tør godt sige, at langt de fleste patienter på vores afdeling har oplevelsen af, at vi som personale arbejder sammen med dem, om at de lever så længe og så godt som muligt. Der er uhensigtsmæssigheder og forhold, man kunne ønske sig anderledes, men grundlæggende er man ’i det sammen’ gennem forløbet. Vi, personalet, opfører os professionelt og empatisk og hjælper alt, hvad vi kan inden for rammerne.

Igennem snart et år har min mand haft brug for hospitalspsykiatrien, både som indlagt og i ambulant regi, og jeg kan gribe mig selv i at ønske, at han enten havde kræft eller var psykotisk og/eller selvmordstruet frem for deprimeret og angst. Som pårørende kan man i hvert fald få en meget klar følelse af, at det er det, som skal til for at få mere hjælp og behandling. Det er ikke nok at lide, miste sit arbejde, ikke kunne være alene, få gentagne tilbagefald, føle sig overvældende ensom, græde hver dag i ugevis og så videre.

De sundhedsprofessionelle, som behandler min mand, vil sikkert blive forargede, når de læser dette, for de oplever at gøre alt, hvad de kan inden for rammerne, præcis som jeg gør på kræftafdelingen, og jeg er enig: Det er rammerne, som er det altafgørende problem.