Læserbrev

Havneudvidelsen i Aarhus er en større skandale end Lynetteholmen og bør stoppes nu

Udvidelsen af Aarhus Havn er en katastrofe, der vil ødelægge vandkvaliteten og det marine liv i Aarhusbugten. Havpattedyr vil forsvinde for altid, badevandskvaliteten vil gøre havbade farlige, og alle muligheder for fritidsfiskeri vil blive ødelagt
Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn og en af to såkaldte »core ports« i EU. Havnen står i dag for 70 procent af den samlede containertransport i de danske havne.

Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn og en af to såkaldte »core ports« i EU. Havnen står i dag for 70 procent af den samlede containertransport i de danske havne.

Casper Dalhoff

Debat
1. september 2022

Aarhus Kommune og Aarhus Havn ønsker at udvide havnen sydpå. Udvidelsen vil få katastrofale miljøkonsekvenser, ødelægge dyrebare rekreative naturområder syd for Aarhus og være ekstremt klimabelastende.

Man vil dumpe enorme mængder forurenet slam i Hjelm Dyb og ved Fløjstrup Strand. Man kommer til at ødelægge vandkvaliteten og det marine liv i Aarhusbugten og i de nærliggende farvande i al overskuelig fremtid.

Ødelæggelserne vil få et endnu større omfang end omkring Lynetteholmen. Havpattedyr vil forsvinde for altid, badevandskvaliteten vil gøre havbade til en risikabel affære, og alle muligheder for fritidsfiskeri vil blive ødelagt. Under byggeriet vil lastbiler 750.000 lastbiler gange skulle køre frem og tilbage til havnen, hvilket sammen med piloteringen vil generere støj og luftforurening i årtier.

Den demokratiske proces omkring beslutningen er en skandale. Jacob Bundsgaard har på samme tid været borgmester og formand for Aarhus Havn, man har ignoreret rekordmange høringssvar, indsendt i foråret 2022, og hvoraf langt de fleste argumenterede imod havneudvidelsen. 

Man har fået udarbejdet diverse rapporter, hvis uvildighed må betvivles, og man vil i efteråret holde såkaldte ’borgermøder’, hvor ingen kritikere ser ud til at blive inviteret. Man ringeagter demokratiet og prøver at presse en havneudvidelse igennem, selv om den vil indebære en miljøkatastrofe, og i øvrigt er unødvendig.

Aarhus vil ikke have den havneudvidelse, men en grøn og socialt bæredygtig by. De byer, der vil klare sig godt i fremtiden, er de byer, der bedst engagerer sig i at skabe gode liv for borgerne.

Havneudvidelsen er et bagstræberisk projekt drevet af kortsigtede og snævre økonomiske interesser. Man løser ikke det 21. århundredes samfundsproblemer med det 20. århundredes forældede, sorte løsninger.

Havneudvidelsen er ikke kun et Aarhus-problem, men et nationalt anliggende, og sagen bør komme på den nationale dagsorden i forbindelse med det kommende folketingsvalg. 

Anders Degn Pedersen er psykolog

Information.dk/deltag

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Willy Johannsen

Det lyder ikke rart med den dumpning, som omtales.
Hvor er protesterne, bortset fra dette læserbrev?

Man respekterer demokratiet og flertallet der vil have deres varer, om det så er i containere fra Aarhus eller Hamborg. Varer fra Hamborgs containerhavn er med ekstra meget lastbiltransport.

Tjaaeeh, det er lige besluttet at Esbjerg havn skal udvides, så den kan modtage store Nato-skibe med forsyninger til en evt. krig i Europa.

Mon så ikke de samme havnefaciliteter i Esbjerg kan anvendes til modtagelse af store containerskibe i fredstid ?

Det er trods alt nemmere at fragte containere fra Esbjerg til kontinentet end fra Århus. Og Esbjerg havn ligger trods alt 'lidt nærmere' på verdenshavene end Århus.

Willy Johannsen, nu er Inf jo ikke en udpræget provinsavis , så vi her i Århus kan se en del i www.stiften.dk Og i lokalavisen.dk Der er dannet foreninger til protest..
Og Henning Kjær, f.eks. tørhavnen skal betjenes mest af tog og ikke lastbiler.

Oven i det hele skal vi have mindre forbrug og mere selvforsyning.

Anders Degn Pedersen

Man kan helt rigtigt se mere om sagen i Stiften - og det er fint. Sagen er dog også af national interesse, og bortset fra de enorme miljø- og klimamæssige problemstillinger, er der også problemer med åbenheden og den demokratiske proces omkring beslutningen. Derfor forsøget på at rejse debatten nationalt her op til det kommende folketingsvalg.
Udvidelsen af Aarhus havn er unødvendig, hvis man ser på det samlede behov for havnekapacitet i Danmark, og en snæver kreds af politikere og erhvervsinteresser i Aarhus prøver at presse udvidelsen igennem hen over hovedet på borgerne.