Læserbrev

Jyder kører ikke elbil, tror eludbyderne. Køen ved min ladestander siger noget andet

Det er hårdt at være ladestander i provinsen, ombejlet og overophedet. Et ladestanderabonnement koster det samme, uanset hvor i landet du bor, men i provinsen får du reelt markant mindre for pengene. Der er behov for langt flere jyske ladestandere
Det er hårdt at være ladestander i provinsen. Her står en enlig stander i det vestjyske – overophedet og ombejlet som få, mens resten af verden tror, at den aldrig får besøg, skriver Sascha Haunstrup Qvortrup i dette debatindlæg. Her er det et arkivfoto af en elbil, der oplades.

Det er hårdt at være ladestander i provinsen. Her står en enlig stander i det vestjyske – overophedet og ombejlet som få, mens resten af verden tror, at den aldrig får besøg, skriver Sascha Haunstrup Qvortrup i dette debatindlæg. Her er det et arkivfoto af en elbil, der oplades.

Sigrid Nygaard

Debat
29. august 2022

Jeg købte for et halvt år siden en elbil og transporterer mig dagligt mellem Øst- og Vestjylland. Jeg undersøgte i forbindelse med købet antallet af ladestandere, som viste sig at være ret skævt fordelt på tværs af landet.

Hos ét af elfirmaerne kan man se kort over eksisterende og planlagte standere. Der er dejlig mange standere i og omkring København, men som man kommer vestpå, bliver pletterne færre og færre. Til sidst ligger de med mere end 60 kilometers afstand for standere, der kan tilbyde 50 kilowatt, hvilket ikke er meget.

Jeg har flere gange kontaktet min udbyder for at høre om planerne for flere standere i den vestligste del af landet. Efter at have brugt en rum tid på overhovedet at få skabt fælles indsigt i, hvor eksempelvis Holstebro ligger, konstateres det, at det ikke er på tegnebrættet.

Nu betaler kunderne jo det samme i abonnement, så man skulle synes, de også burde have samme vilkår. Men argumentet fra elselskabet er, at der ikke er interesse for elbiler i det vestlige. Hvor den statistik kommer fra, blæser i vestenvinden.

Som daglig bruger i det jyske kan jeg i hvert fald konstatere, at ikke blot min og andre danske biler, men også tyske og norske biler hungrer efter at lade og må vente i lang kø ved blandt andet den ene ladestander i Ringkøbing, der passer til mit abonnement.

Ellers kan jeg køre til Holstebro eller Herning – eller holde i Thorsminde ved en 22-kilowattmodel og vente otte timer på at oplade.

Det er hårdt at være ladestander i provinsen. Her står en enlig stander i det vestjyske – overophedet og ombejlet som få, mens resten af verden tror, at den aldrig får besøg, fordi der ikke er nogen, der kører elbil i Vestdanmark.

Skal der flere elbiler på vejene, skal ladenettet udbygges. Lige nu må jeg trille ad motorvejen fra vest til øst med 80 kilometer i timen for at have strøm nok til at komme retur. Det er da absurd.

Så til alle jer, der har elbiler: Skriv eller ring til jeres selskab og skab opmærksomhed omkring problemet – det er surt at strande i Bøvling uden strøm.

Sascha Haunstrup Qvortrup er idéhistoriker og skoleleder

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hydroconsult V Ole Ekstrand

Ja, en tur til Salling fra Roskilde skal nøje planlægges, men det skal en tur til Lolland/Falster eller Møn også, for der er der også langt mellem ladestanderne.

Annette Munch

Når de frie markedskræfter styrer udviklingen, sker udbygningen af faciliteter kun hvor det kan betale sig/give oveskud.

Det frie marked med forskellige firmaer, ladestandere og abonnementer er ligesom privatiseringen af elmarkedet (!) og telemarkedet kun styret af private kapitalinteresser og deres overskud.
Energiministrens udtalelse i går om, hvordan det frie elmarked har skuffet ved at blæse priserne op, er et godt udtryk for hvad der sker, når samfundsinteresser privatiseres
El priserne er uoverskuelige, der er stadig tommer pletter på mobildækningen