Kommentar

Jeg er lægen, der rykker ud, når mennesker med psykisk sygdom udvikler farlige psykoser

Som læge kører jeg ud til patienter, når psykotiske symptomer udvikler sig så alvorligt, at patienten bliver til fare for sig selv og andre. Heldigvis ender sådanne udrykninger ofte godt. Men politikerne bør sikre, at færre kommer helt derud
Kunne psykiatrien være bedre til at fastholde kontakten med patienter, der er ved at udvikle en alvorlig psykose? spørger psykiater Merete Nordentoft i denne kommentar.

Kunne psykiatrien være bedre til at fastholde kontakten med patienter, der er ved at udvikle en alvorlig psykose? spørger psykiater Merete Nordentoft i denne kommentar.

Carsten Snejbjerg/Ritzau Scanpix

Debat
29. august 2022

Lad os slå fast med det samme: Langt størsteparten af mennesker, der har psykiske lidelser, er ikke farlige. Alligevel sker det en gang imellem, at mennesker med psykiske lidelser angriber pårørende, personale eller tilfældige fremmede. Hver gang er det ulykkeligt for offer, gerningsmand og de mennesker, der har psykiske lidelser, og som slås med den stigmatisering, dækningen af den slags sager medfører.

Men vi skal tage det alvorligt, at der er en lille gruppe mennesker med psykisk sygdom, som med dårligt eller ubehandlede psykosesymptomer kan blive farlige. De sjældne, farlige situationer kan opstå, når en patient udvikler livagtige hørehallucinationer i form af stemmer, der opfordrer eller kommanderer til aggressive handlinger. Eller de kan få vrangforestillinger om at blive forfulgt og angrebet. Det kan være så overbevisende og skræmmende, at de syge føler, der ikke er anden udvej end at angribe de imaginære forfølgere.