Klumme

Når svaleungerne udklækkes i vores port, må vi blive hjemme, så uglerne ikke raserer reden

Vi har snakket om en tur til Berlin eller en tur til børnenes sommerhus i Sverige. Men det må vente, for der er både fugleunger, der skal beskyttes, og grønkål, der skal passes. Men det er herligt at gøre til lyden af munter kvidren ude fra gårdspladsen
Måske er der nogen, der tænker, om et par svaleunger virkelig kan betyde så meget, men det kommer de til.

Måske er der nogen, der tænker, om et par svaleunger virkelig kan betyde så meget, men det kommer de til.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Debat
8. august 2022

Når man bor på landet, viser der sig opgaver, som man ikke på forhånd forestiller sig. Vi har ikke nogen køer, der skal malkes, eller svin, der skal fodres, vi har ikke engang høns, der skal lukkes ind om aftenen og ud igen om morgenen.

Men vi har svaler. Og for tiden skal de også lukkes for om aftenen og åbnes for igen om morgenen. De bor i portrummet, og forleden nat hørte vi advarslen: et ugleskrig. Så er det om at få lukket, så den ikke kan komme ind, for hvis uglen kommer med kløerne forrest, er det slut med svaleunger. Og vi har kun et eneste svalepar i år.

Kort efter at vi fik nye naboer, satte de en uglekasse op. De kunne jo ikke vide, at de var naboer til svaler. Men heldigvis var det et tårnfalkepar, der flyttede ind, og dem har vi også haft stor fornøjelse af. I år kom der fire unger ud af det, der nu flyver rundt oppe over vores hoveder, mens de udstøder små kokette skrig. Når de sidder på jorden, kan man iagttage dem i kikkert, og så ser man, at tårnfalkeunger har de smukkeste øjne, man kan forestille sig.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

ingemaje lange

Dejlig klumme.

Elisabeth Christiani, Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel, hans-henrik elofsson, Morten Jensen, Katrine Damm, Egon Stich, David Zennaro, Tina Peirano, Inger Pedersen, Ete Forchhammer og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Morten Larsen

Jeg har da også ladet vær med at klippe hækken de 2 meter på begge sider, hvor jeg ved solsorten har rede, for ikke at blotte den for katte og rovfugle. Jeg har masser af svaler, havørne, rød glente, rørhøg, og alskens småfugle der profiteret at at jeg kører vild med vilje have, og så er jeg ikke engang gået i gang med insekter osv, men jeg nyder at se sommerfugle, brumbasser, bier, og ikke mindst guldsmede (droner) og en masse andet. der er dejligt her på Falster, og min lokale landmand er glad for initiativet, hans marker profiterer, men ikke så glad som mig, en daglig glæde !

Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel, Morten Jensen, Katrine Damm, Alan Frederiksen, David Zennaro, Tina Peirano, Inger Pedersen, Ete Forchhammer og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Anders Hüttel

Et eksempel på at mennesker også blander sig i den vilde natur.
Romantisk natursyn! Hvor mennesket er herren.

Freddie Vindberg

Karen, ér den moderlige.