Læserbrev

Den nye barselslov er et offentligt omsorgssvigt af børn, forældre og pædagoger

Hvis mange fædre som forventet ikke tager deres øremærkede barsel, kommer den nye barselslov til at gå ud over både mødrene, som måske vil tage ubetalt barsel, og børnene, som kan risikere at skulle sendes endnu tidligere i en underbemandet vuggestue
Hvis mange fædre som forventet ikke tager deres øremærkede barsel, kommer den nye barselslov til at gå ud over både mødrene, som måske vil tage ubetalt barsel, og børnene, som kan risikere at skulle sendes endnu tidligere i en underbemandet vuggestue

Christian Lindgren

Debat
4. august 2022

Den 2. august trådte den nye barselslovgivning i kraft. Det er altså nu blevet tid til at få svar på, hvorvidt vi faktisk vil se det fravalg af den øremærkede barsel, som vi tidligere har debatteret. Dette indlæg er ikke om for eller imod øremærkning, men kritiserer den model, man har valgt.

At fædre af forskellige årsager ville vælge den øremærkede del fra var en bekymring, der ikke blev hørt og anerkendt til trods for, at de fleste organisationer, der har barnets og familiens trivsel som primært fokus, indsendte gennemarbejdede høringssvar, som advarede om risikoen.

I en artikel fra DR den 30. juli anslår Steen Baagøe Nielsen, der er kønsforsker på Roskilde Universitet, at 30-40 procent af fædrene vil fravælge orloven i begyndelsen, blandt andet på grund af mangelfulde overenskomster, hvor lønnen spiller ind.

Det nævnes også, at det vil føre til, at flere børn kommer tidligt i vuggestue, ligesom flere kvinder vil tage ubetalt orlov, hvilket påvirker ligestillingen negativt. Netop ligestilling var jo ellers et af de store, flotte argumenter for denne model.

Alle disse forhold belyste vi i borgerforslaget om at lægge de øremærkede uger oveni den eksisterende ramme, som fik 51.251 støtter, men blev forkastet i Folketinget.

Jeg er som pædagog, ligesom mange af mine kolleger, allermest bekymret for udsigten til, at flere børn kommer tidligt i vuggestue, fordi institutionerne allerede i forvejen kæmper med normeringer og med at sikre børnenes trivsel og udvikling.

Derfor er det i min optik en uigennemtænkt aftale uden omtanke og forståelse for det lille barns behov for tryg tilknytning og alvoren ved fraværet. Dertil skal lægges vores pressede daginstitutioner og rekrutteringskrisen, som fylder meget i medierne i denne tid.

Det er og bliver endnu et offentligt omsorgssvigt af børn, forældre og ansatte i vores daginstitutioner ikke at have tænkt denne helhed ind i den nye lovgivning.

Jeg vil fortsætte med at gøre mit for, at vi får en mere tidssvarende barselsmodel. Denne her kan i hvert fald sagtens forbedres.

Nanna Høyrup Andersen er pædagog og folketingskandidat for Alternativet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Får man politisk magt i dette land hvis ens spidskompetence er reelt at kunne sætte sig i andres sted, i dette tilfælde de 10-12-20 måneder gamle medborgeres? Suk!

Ninna Maria Slott Andersen, Christel Gruner-Olesen og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar
Nanna Andersen

Hej Ete,

Hvordan skal jeg forstå din kommentar her ovenfor?

Mvh Nanna

Frederik Schwane

Nanna Høyrup Andersen, ærgerligt at dine forventninger til de danske fædre er så lav, og at du dermed kommer til at tale den forældede retorik op om, at det kun er mor der duer.

Giv nu fædrene en chance for at komme på banen ift. deres egne børn. Det fortjener de. Nyere analyser viser, at op mod 70% af danske mænd bakker op om adgangen til mere barsel, og det er da et fantastisk udgangspunkt inden for et emne, der er så betændt af kønskrig.

Christa If Jensen, Niki Dan Berthelsen, Else Marie Arevad, Rikke Petersen, Jonas Efternavn, Inger Pedersen, Per Klüver og Henning Kjær anbefalede denne kommentar
Annika Martins

Jeg tænker ikke her at det handler om Nannas forventninger til de danske fædre.

Det skriver hun faktisk i starten af indlæg.
At det ikke har noget at gøre med fædre og mødres kompetencer.

Børn har brug for begge forældre, og i virkeligheden læser jeg det som, netop ikke en lov der gør noget for ligestillingen, som den var tænkt.

Tvært imod.

Kvinder der er de dominerende i visse fag, der har uddannet sig som f. eks pædagog, ligger allernederst i løn hierarkiet, og de får også børn.

Så det her handler om børnene, det er vel dem vi tænker på, når vi taler om barsel.

Og her kommer de økonomiske aspekter ind i både ligestilling og familieliv/børneliv og arbejdsmarkeds balancen.

Familien vælger ud fra økonomisk råderum, og ikke hvem der gerne vil have barsel med barnet, det bliver ikke et "frivilligt" valg for de 30 % som du nævner, og deres børn får ingen glæde af ny lov, tvært imod.
Da hvis den ikke benyttes af fædrene, ryger den tilbage til statskassen. - Og børnene kommer afsted i udsultede institutioner (hvor 11.000 pædagoger i forvejen er flygtet fra faget) før tid. Jeg tænker ikke at der er lighed (ligestilling) her for børn og børnefamilier?

Så børnene får ingen gavn af det, som skulle blive bedre for dem.

Den er uigennemtænkt denne lov, desværre, og ikke i barnets tarv.

Ninna Maria Slott Andersen, Carsten Bjerre, Christel Gruner-Olesen, Inge Nielsen, Eva Schwanenflügel og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar
Nanna Andersen

Hej Frederik,

Jeg synes det er ærgerligt at du tillægger mig noget jeg ikke skriver om, jeg forholder mig til de analyser der er lavet og erfaringer fra vores nabolande, hvor man ser at det er ca 30 der ikke anvender den øremærkede andel.

Jeg håber du vil genlæse mit indlæg.

Bedste hilsner

Nanna

Frederik Schwane

Nanna Andersen, ja, jeg skal da ikke skjule, at jeg synes lovgivningen er et fantastisk første skridt på vej mod at fædre får mulighed for at have mere barsel med deres børn.

Jeg er med på, at det er en kulturændring for både fædre og mødre. Og det er også derfor, at øremærkningen er så ekstrem vigtig.

På sigt skal det selvfølgelig være mere end 11 uger, men 11 uger er en god start. Der er nogle lønmæssige mekanismer ift. overenskomster og virksomhedernes barselspolitikker, der skal og vil ændre sig, og det er allerede godt i gang mange steder.

Jeg forventer, at den forøgede barsel til fædre også vil have en afsmittende positiv effekt på selvsamme fædres retsstilling ift. børnene ifm. skilsmisse. Så også der er det en gevinst for fædre.

I starten vil der være lidt modstand, men på sigt vil det blive en naturlig del af arbejdsmarkedet. Og med et udgangspunkt på 70% af mænd pro ordningen allerede fra starten, tænker jeg, at det drejer sig om ganske kort tid.

Niki Dan Berthelsen, Else Marie Arevad og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Nanna Andersen

Hej Frederik,

Jeg er helt enig med det du skriver, det er bare ikke det mit indlæg handler om. Når du skriver at det ikke kommer til at tage så lang tid, er det så ift hvornår du tænker at det vil være 100 procent der anvender den, og hvad "ikke så lang tid"?

Er det et par år, så er det for de børn der kommer tidligere i vuggestue som er underbemandede, jo der alvoren ligger. Det er den virkelighed der ikke er taget højde for i lovgivningen, og det jeg som vuggestuepædagog bekymrer mig meget om, ift konsekvenser ved opvækst i ikke trygge miljøer fordi der er for få om de små.

Det er super vigtigt for mig, med denne skelnen ift hvad fokus er.

Bedste hilsener

Nanna

Rikke Petersen

Løsningen er, at kvinder vælger at få børn med mænd, der ønsker at tage barsel, og at mænd, der ikke ønsker at tage barsel, fravælger at få børn.

Ninna Maria Slott Andersen, Christa If Jensen, Niki Dan Berthelsen, Jette Kjældgaard, Frederik Schwane, erik steenstrup dyhr og Else Marie Arevad anbefalede denne kommentar

En fuldstændig uigennemtænkt Lov !!

Niki Dan Berthelsen

Nogengange tror jeg man siger barnets tarv, men mener kvindens tarv.

Man vil have at mænd tager ansvar, men vil ikke facilitere at ændre de økonomiske forhold som favoriserer at kvinder går hjemme, mens mænd arbejder.

Så hvad vil man have mænd tager ansvar for?
Opvask og rengøring skal deles ligeligt, mens mænd får ansvaret for at regninger betales. Og man må så endelig ikke pille ved kvinders tid med deres børn.

Og det kalder man at mænd skal tage ansvar for børn.

Jeg savner den diskussion der handler om kvinders økonomiske ansvar i husholdningen.

Hvornår begynder man at forvente at kvinder betaler halvdelen af regningerne?

Hvorfor lader man ikke en husholdnings økonomi være begrænset af at begge kan bidrage ligeligt til realkreditlån og madkonto?

Så kunne det måske være at der var råd til at far kunne tage på barsel?

Frederik Schwane

Niki Dan Berthelsen, tingene hænger jo sammen. Når kvinder bliver mindre attraktive på arbejdsmarkedet end mænd, og når mødre er væk et helt år hver gang de har født, så står de i en svagere økonomisk situation end fædrene, der har kunnet nøjes med et par ugers fravær.

Ved at deles om barslen vil mødre og fædre stå lige stærkt på arbejdsmarkedet og det vil nemmere ligestille kvinden med manden økonomisk. Og det vil så løse dit dilemma omkring deling af regningerne.

Ikke at jeg skal kunne sige, at din problemstilling er generelt gældende; her deles vi om det fælles.

Niki Dan Berthelsen

Frederik Schwane,

der er mere til det.

Det er ikke kun at kvinder kommer til at tjene lige så meget som mænd.

Det er at kvinder ikke forventes at skulle betale halvdelen af regningerne. Mens manden forventes at skulle tage halvdelen af det kedelige husarbejde. Mens en del kvinder føler sig berettiget til al barslen.

Bliver man skilt, så forventes det så at mænd og/eller staten hjælper med at betale halvdelen af kvindens husholdning.

Så det jeg taler om er - hold kvinder kulturelt ansvarlig for halvdelen af husholdningens udgifter i et parforhold.

De skal med andre ord tage ansvar for de økonomiske rammer på lige fod med mænd.

Så skulle der gerne blive tid og plads til at mænd også kan drage omsorg og realisere sig selv som forældre. På lige fod med kvinden.

Else Marie Arevad

Et offentligt omsorgssvigt, sludder og vrøvl. Så vidt jeg har forstået, bliver der ikke taget noget fra mødrene, men givet et godt tilbud til mændene. Er det ikke rigtigt?

Frederik Schwane

Niki Dan Berthelsen, du taler en problemstilling op, som jeg ikke kan genkende. I mit forhold, betaler vi hver vores halvdel. Står du som mand med hovedparten af udgifterne, så er det fordi, du har har valgt den forkerte kvinde. Undskyld mig, men så er det dig, der har dummet dig. Eller også så føler du dig som mere mand (og med mere magt) ved, at du kan brokke dig over, at det er dig, der betaler mest - og nedgøre din partner på den konto.

Niki Dan Berthelsen

Frederik Schwane,

Det handler ikke om mit forhold. Men tak for omtanken.

Det handler heller ikke om at nedgøre kvinder.

Det handler ofte om penge når mænd fravælger barsel. Hvor "det er for dyrt" at de ikke arbejder.

Så jo, det handler i høj grad om penge.