Læserbrev

Stop med at problematisere 12-talspigernes dygtighed. De er fremtidens forskere og chefer

Unge kvinders mistrivsel skyldes ikke deres dygtighed og flid, helt ligesom det ikke er tilfældet med dygtige drenge. Alt for længe er kvinder blevet beskrevet som skrøbelige, ufornuftige og inferiøre
Debat
5. august 2022

Det er interessant, at begrebet 12-talspiger har fået en negativ klang. Antagelsen er åbenbart, at de mistrives og lider under karakterræs og forventningspres.

Man ser for sig artige piger, der tilbringer deres ungdom med næsen i en bog og sidder i timerne med spidset blyant, hånden i vejret og med lektien lært udenad. Kedelige perfektionister, der bryder sammen, hvis de får et 10-tal.

I en leder i Information den 1. august kunne man læse, at de såkaldte 12-talspiger trives lige så godt – eller skidt – som andre unge.

52 procent af unge kvinder oplever stresssymptomer, hver tredje unge kvinde har dårligt, mentalt helbred, og hver fjerde er ensom. Men ingen grundige studier peger altså på, at mistrivslen blandt unge kvinder skyldes deres tårnhøje ambitioner.

Hvad mon et sådant problemfyldt narrativ om dygtige piger gør ved deres selvforståelse?

Det er påfaldende, at der ikke er noget, der hedder 12-talsdrenge. Dem må der da være masser af, men her bliver dygtigheden ikke sygeliggjort.

I kampen om ligestilling har der ikke været nogen ende på argumenterne mod at give kvinder elementære rettigheder og muligheder for at deltage i samfundslivet.

Det tæller fordomme om vores fysiske sarthed, om vores inferiøre intelligens, vores manglende fornuft og evne til at tænke rationelt og vores følsomme psyke. Fordommene sikrede os længe en naturbestemt plads i tilværelsen bag de ’dygtige’ mænd.

Men det hele er blevet tilbagevist ved eksemplets magt, efterhånden som vi kvinder har tilkæmpet os nye territorier i fag og positioner, som før var mandens enemærker. Kvinder er generelt rigtig dygtige til dét, de sætter sig for. Se bare på universitetsuddannelserne, hvor kvinder stormer frem.

Hvorfor ikke anerkende de unge kvinder som dygtige, flittige og ambitiøse? Helt som de dygtige drenge kommer de til at blive fremtidens forskere, innovatorer og igangsættere. Vi har brug for dem alle sammen.

Det er ikke en ulempe at klare sig godt i skolen. Tværtimod. Så lad os holde op med at problematisere dygtighed, uanset om den er boglig eller praktisk, og lad os i stedet hjælpe dem, der har behov.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henning Kjær

Jeg har endnu hørt nogen problematisere pigers høje karakterer, men det er et problem HVIS de ikke trives, hvis deres perfektionisme føre til mistrivsel og psykiske problemer

jens christian jacobsen

I Informations altid glimrende referencelister til lignende artikler er der nævnt en undersøgelse fra Rockwool-fonden (11.7.22), der tilbageviser at karakterer har noget som helst at gøre med unges mistrivsel og kontalt til psykiatri og sundhedsvæsen.
Så det er en åben dør Elena Smith slår ind. 12-tals piger er en myte. Stess blandt pigerne opstår, fordi de har vanskeligt ved eller sjældent opnår anerlendelse for deres skolepræstationer. Uanset om de får 8, 10 eller 12. Eller måske 2.
Derimod berører begge artikler det problematiske i, at man kender meget lidt til stress blandt drenge der bliver presset til at præstere. Det trænger til at blive undersøgt.

Gert Friis Christiansen

Relationen, at der er mange piger, der har psykiske problemer og mange piger der får 12-taller er nu påvist forkert, men der er fortsat mange piger der har problemer. At mange drenge mistrives i skolen så de får knapt så mange 12-taller, er også et problem vi skal forsøge at løse. At skribenten vil gøre disse problemer til en del af en kønskamp virker sørgelig og malplaceret. Begge grupper skal vel hjælpes på deres egen måde.