Læserbrev

Strandede SAS-turister kan ikke se ud over egen CO2-osende næsetip

Turister begræder deres besværlige flyaflysninger, mens temperaturen bare stiger og stiger – blandt andet på grund af flyrejserne. Vi bør som menneskehed vågne op fra hængekøjens apati og tage fælles ansvar for de kriser, vi står i
»Har du mon bemærket, at verden står i brand omkring dig, og at du i øvrigt med stor sandsynlighed har bidraget til den brand med din flyrejse?,« skriver Rose Østergaard.

»Har du mon bemærket, at verden står i brand omkring dig, og at du i øvrigt med stor sandsynlighed har bidraget til den brand med din flyrejse?,« skriver Rose Østergaard.

Sakis Mitrolidis

Debat
3. august 2022

I sidste uge kunne vi følge med i, hvordan danskeres hjemrejse fra ferie i udlandet blev udskudt på grund af konflikten i SAS. Der var blandt andet en ’strandet’ mand i radioen, der med stor indlevelse og indignation kunne fortælle, hvor frustrerende det var for ham og hans familie at være strandet på ubestemt tid på Kreta.

Jeg tænkte, har du mon bemærket, at verden står i brand omkring dig, og at du i øvrigt med stor sandsynlighed har bidraget til den brand med din flyrejse? Er du mon slumret så meget ind i din egen magelighed, at du slet ikke kan se ud over din egen næsetip?

Jeg kender det kun alt for godt fra mig selv. Jeg har mange meninger om vores samfund, om dyrevelfærd for eksempel. Men jeg orker alligevel ikke rigtig at betale mere for økologisk kød. Det er der nogle andre, der må tage sig af.

I The Human Condition fra 1958 diskuterer filosoffen Hannah Arendt begrebet ’homo faber’ – mennesket, som skaber af sine egne livsvilkår. Hun beskriver, hvordan mennesket bliver dårligere og dårligere til at kontrollere konsekvenserne af sine handlinger, i takt med at menneskets kræfter og magt øges, for eksempel gennem teknologisk udvikling.

Siden er der kommet andre bud på ’homo’er.

Der er en ’economicus’: Mennesker er orienteret mod at skabe økonomisk værdi for at fremme velstand. En ’socius’: Mennesker er orienteret mod at skabe sociale relationer for at fremme fællesskaber, og en ’amans’: Mennesker er orienteret mod at skabe nære relationer for at fremme kærlighed.

Jeg vil her gerne komme med et helt nyt bud, for i min optik har mennesket udviklet sig til ’homo apaticus’: det apatiske menneske, der er slumret ind i sin egen magelighed og ikke orker at tage ansvar for verden omkring sig.

Men det skal være slut nu.

Så kære medmennesker – lad os hjælpe hinanden, vågne op af apatien og begynde at tage ansvar. Og jeg vil starte med mig selv og blive klogere på det med dyrevelfærden allerede i dag.

Rose Østergaard er kandidat i pædagogisk antropologi

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Inger Pedersen

Retter du ikke bager for smed?

Selvfølgelig jamrer man, når man sidder i saksen. Jeg ville eddermaneme også synes, det var noget videre træls at være låst på Kreta!

Din pil skulæle vel retteligt rettes mod "Homo ikke-tænke-sig-om-og-ikke-planlægge-langsigtetibus"
F.eks. "Homo Gaudius" - det menneske, som glæder sig?

Og vis mig det menneske, den politiker eller den organisation, der efter Corona vil tage glæden fra Blå Bjarne - og andre!

Tager man livsløgnen fra et gennemsnitsmenneske, tager man også lykken fra ham. ” Det berømte citat stammer fra Vildanden og rummer kernen i Ibens mesterstykke, nemlig at mennesket har behov for sine livsløgne for ikke at blive knækket af den sande virkelighed.

Leanette Nathalia Chresta Jensen

Der er en forklaring på alting. Mennesket har dog stadig sin frie vilje til st tage ansvar.
Flere og flere vågner af apatien og forstår sammenhængen og konsekvensen af egne og andres handlinger.
Hver gang nogen skriver, siger, tænker og handler på at vi alle skal ændre adfærd for planetens og menneskehedens skyld er det godt. Så tak for dit skriv Rose Østergaard.

Steen K Petersen, Naja Abelsen, Vagn Bro, Ole Olesen, Viggo Okholm, Anne-Marie Esmann, svend christian tychsen, Rasmus Kristiansen, Per Kortegaard, Per Kaas Mortensen, Ete Forchhammer og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Esmann

Jeg tænkte ligesom dig Rose. Verden brænder og vi tænker kun på den næste flyrejse, den næste festival og hvad de stakkels unge har måttet lide under Corona. Som i øvrigt stadig florerer. Dog i mildere udgaver. Verden er sku da ligeglad. Folk sulter, folk dør, der er oversvømmelser og brand og vi sidder gudhjælpemig herhjemme og diskuterer hvor vindmøller må stå. Jeg kan blive så splitter rasende. Vi er håbløst apatiske, men vi er nødsaget til at vågne op. Men måske det er for sent. Herhjemme har vi jo ikke for alvor mærket klimaforandringerne - endnu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Steen K Petersen, Rasmus Kristiansen, Mette Johansson, Naja Abelsen, erik pedersen, Ole Olesen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Vi har i den vestlige verden indtil nu kunnet leve efter dogmet mere, flere, større, længere, hurtigere etc. Vi har følt os berettigede til at gå efter det, fordi det også blev billigere for os. Vi har ret til det, uanset konsekvenserne for klimaet og de, som ikke har samme økonomiske muligheder muligheder.
Fra at nyde mere, få mere, forbruge mere skal vi nu til at lære at se verden fra det modsatte perspektiv. Vi skal lære at afstå fra. Ganske simpelt gøre mindre, der medfører forbrug af ressourcer, forurening, forøgelse af uligheden.

Steen K Petersen, Rasmus Kristiansen, Ole Meyer, Mette Køhler, Mikkel Ellersgaard Sørensen, Mette Johansson, Naja Abelsen, Inger Pedersen, erik pedersen, Vagn Bro og Ole Olesen anbefalede denne kommentar

Et Limerick om at Nok Må Være Nok:

Hvis det gælder at Mer vil Ha' Mer,
og det uanset hvad der sker,
vil vi lande på maven
før vi indløser gaven:
det går ikke når vi blir fler!

På prosa: charterlivet (osv.), privatbilismen, m.m. er en livsstil der gjaldt for en overklasse, engang. Der er ikke bæredygtig plads til at alle kan flyve til Mallorca og Maldiverne hvert år. Men nok til at vi alle kan tage os et brusebad hver dag, drikke vin til maden, m.m .: det var ikke en selvfølge for få generationer siden. Lad os prøve at sætte pris på det. Vi ved det jo godt.