Klumme

Om ti år vil ingen kunne forstå, hvad modstanden mod øremærket barsel til mænd gik ud på

De mest højlydte modstandere af den øremærkede barsel er sjovt nok dem, der allerede har fået deres børn. De unge er helt overvejende positive – og med god grund. Nu skal overenskomsterne støtte op ved at give fædrene fuld løn i de 11 uger
Kritikken af fædrebarsel kommer ofte fra personer, som har fået de børn, de skulle have.

Kritikken af fædrebarsel kommer ofte fra personer, som har fået de børn, de skulle have.

Christian Lindgren

Debat
16. august 2022

Hvis man som far ønsker en tæt og god relation til sit barn, er et par måneder på barsel nok ikke det eneste afgørende. Men det er en god start. Vi ved fra forskningen, at der følger mange positive gevinster med for både faderen, moren og familien. Personligt kan jeg ikke komme i tanke om en eneste negativ ting ved fædrebarsel.

Da de nye barselsregler trådte i kraft den 1. august, blussede debatten om dem op igen. Især på de sociale medier har den længe været skinger. At fædrene tildeles 11 ugers øremærket barsel frem for to uger som tidligere bliver ikke set som en oplagt styrkelse af mænds ligestilling af alle. Nogle ser det som en urimelig indblanding fra statens side i familiens autonomi og ideologiske ønsker for samfundsudviklingen. Et ord som tvang er flittigt brugt i beskrivelsen af den nye ordning.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

"Hele syv ud af ti mænd i alderen 18-40 år regner med at tage den øremærkede barsel, og et markant flertal heraf begrunder det i ønsket om at få et nært forhold til barnet fra start." Sådan skriver Nicolai Bentsen.
Det er præcis hvad den sag handler om.
For en gang skyld tilgodeses den yngre generation. Den fortjener støtte så den øremærkede barslen kan fastholdes.

anne lindegaard

Jeg synes bestemt fædrene skal mere på banen, og jeg synes det er helt på sin plads med lovgivning.
Og jeg synes fædrenes orlov skal lægges til mødrenes. Det er uomtvisteligt at relationen mellem mor og barn er særligt stærk og bør støttes i hvert fald det første år.