Klumme

Bag en stram udlændingepolitik skal der være et reelt ønske om, at integrationen lykkes

Selv om der er bred opbakning til den stramme udlændingepolitik, står det ikke altid klart, om strammerne rent faktisk ønsker at integrere indvandrerne eller blot forringe vilkårene for denne befolkningsgruppe. Det sidstnævnte løser ingen problemer
Når jeg hører højrefløjspolitikere tale om udlændingestramninger, lavere integrationsydelser og om uddeling af færre statsborgerskaber, bliver jeg i tvivl om, hvad ønskescenariet egentlig er, skriver Christian Holst Vigilius, landsformand for Konservativ Ungdom.

Når jeg hører højrefløjspolitikere tale om udlændingestramninger, lavere integrationsydelser og om uddeling af færre statsborgerskaber, bliver jeg i tvivl om, hvad ønskescenariet egentlig er, skriver Christian Holst Vigilius, landsformand for Konservativ Ungdom.

MADS CLAUS RASMUSSEN

Debat
16. september 2022

Udlændingepolitikken er som en aktiv vulkan. Der kan gå flere år uden aktivitet, hvor den nærmest virker helt død, men du kan være helt sikker på, at den vil gå i udbrud igen. Den udlændingepolitiske vulkan kan godt fremstå inaktiv for tiden, men en gang imellem får vi alligevel påmindelser om, at den ikke er helt udslukt.

For nylig fik vi en ny model for fordeling af gymnasieelever, som dels har til formål at gøre op med såkaldte ’indvandrergymnasier’, og vi debatterede tørklædeforbud i grundskolen, og om Muhammed-tegningerne skal være pensum i folkeskolen. Symptomer på, at der stadig er problemer med integrationen og parallelsamfundene, og selv om det næppe fylder nok på den politiske dagsorden til at afgøre det forestående folketingsvalg, så vil den udlændingepolitiske vulkan før eller siden gå i udbrud igen.

Social ingeniørkunst

Nu er jeg ikke selv tilhænger af aftalen om elevfordeling på gymnasierne, men jeg synes, den giver anledning til nogle refleksioner over, hvor langt politikerne og danskerne er villige til at gå for at få integrationen til at lykkes.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Freddie Vindberg

Integrationen er faktisk ved at lykkes. Stille og roligt. Trods alt. Christians klumme kan kun skabe unødvendige debatter!

Pænt sagt.

"Bag en stram udlændingepolitik skal der være et reelt ønske om, at integrationen lykkes"

Og det reelle ønske ser jeg slet ikke hos Bestemmerne.

At integrationen alligevel går fremad, må vel for nogle af os ses som en Guds lykke - hos andre som en aldeles utilsigtet bivirkning...

Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel og Carsten Nørgaard anbefalede denne kommentar
Thomas Vestergaard

Det handler om at føle sig velkommen. Det er ikke just det at konservative og de fleste partier på parnasset er kendt for. Se på udrejscentre hvor der en tydelig udskammelse. Det er helt legetimt at ødelægge menneskers med denne åbenlyse isolering og italesættelsse om at de er forbrydere og ike vil det danske samfund. Intet kunne være mere forkert. Men forsæt i bare konservative og lignende partier.. Det på alle måder der den forkerte vej at gå.

Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Steen Bahnsen, Marianne Stockmarr, Ninna Maria Slott Andersen og Inger Jensen anbefalede denne kommentar
Jeanette Jensen

Jeg oplever, at integrationen idag går bedre og bedre. Nuvel, der er udfordringer her og der. Gymnasieaftalen er netop et udtryk for, at der sættes ind der, hvor der er en udfordring. Så kan nogle kalde det tvang - vi andre vil kalde det at tage et reelt politisk ansvar.
Det er gået stærkt på arbejdsmarkedet og på uddannelserne de sidste 7-8 år - integrationen buldrer derudaf.

Derfor virker det ofte virkelig bizart at der periodevis(heldigvis og ikke længere hele tiden ) tales om alle integrationsproblemerne, mens billedet i virkeligheden er stik modsat. Her bærer skribentens eget moderparti også brænde til bålet.

Inge Lehmann, Steen Bahnsen, Inger Pedersen og Inger Jensen anbefalede denne kommentar

Der er for nyligt lavet en stor undersøgelse af, hvilke problemstillinger, der fylder mest for vælgerne. Næsten 30% er bekymrede for vores sundhedssektor - efter min mening fuldt forståeligt. 14% har klima på førstepladsen og et lignende antal vælgere har markeret styring af den danske økonomi. 7% er optaget af den sociale ulighed.
Kun godt 6% af vælgerne mener, at flygtninge, indvandring og integration er et stort problem. Det siger en hel del om, hvor godt det faktisk går.
En anden undersøgelse har vist, at vælgere i de områder, hvor der bor færrest indbyggere med anden etnisk baggrund, er mest optaget af indvandrerproblemer - som de formentlig kun har hørt om i medierne, fordi visse politikere forsøger at skabe frygt ved at italesætte kriminalitet i bestemte grupper med ikke kristen baggrund.
Det er på tide, at politikere tager fat i de spørgsmål, der virkelig har betydning for vælgerne. De konservative ønsker endnu større ulighed og massiv nedskæring af ressourcer i den offentlige sektor, og klima er nærmest ubetydelig i deres horisont.

Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Freddie Vindberg, Steen Bahnsen, Lisbeth Glud, Marianne Stockmarr, Lise Lotte Rahbek, fin egenfeldt og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Alternativet er defaitisme og en accept af, at der er en befolkningsgruppe, der konstant og til evig tid vil ligge samfundet til last.

Nåe, ligesom syge og arbejdsløse og gamle + miljøsvin, psykopat-chefer og de, som er så grådige, at de ikke under andre væsner et værdigt liv?
Jo, der er skam mange konstante grupper, som ligger andre til last.

Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Thomas Stage, Steen Bahnsen, Inger Jensen og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar

De der er her skal behandles ordentligt. De skal ikke diskrimineres med sær - støtte- ordninger eller særvilkår. Vi skal ikke have flere indvandrere end at vi kan leve op til dette basale menneskeretslige krav: mennesker skal behandles lige i Danmark. BASTA. Måske betyder det, at vi skal have skærpet grænsekontrol? Måske noget andet? Jeg blev selv i Kastrup afvist fra at kunne stige på flyet til Grækenland for et par år siden fordi jeg ikke havde mine papirer i orden med den begrundelse at jeg ville blive afvist i paskontrollen i Athen og sendt tilbage med det første fly.

I takt med klimaproblemernes stigende omfang vil "vandrings-omfanget" tage til. Inkompetent freds politik eller diplomati, der fører til stigende militære konfrontationer og ødelæggelser har haft/vil få samme konsekvenser. Hvis vi ikke ønsker en ny folkevandring må både diplomati og kampen mod naturødelæggelse prioriteres helt anderledes. De nuværende magthavere - det militære og industrielle vækst idioti - må detroniseres. Kun en styrkelse af demokratiet kan sikre det.

I modsat fald vil det kaos, magthaverne lige nu synes at fører os i retning af, tage over.

Vil man Danmark, vil man arbejde, respektere man de andre mennesker i dette land, respektere man ytringsfriheden, respektere man fri religion, og levevis, kan jeg ikke se problemer, alle de bande kriminelle, uanset hudfarve, der har fået nok chancer kan alle få ophold på en ny opført kunstig ø, kan ikke finde grund til vi andre skal døjes med personfarlige kriminelle, som er udenfor pædagogisk rækkevide, og gang på gang skaber utryghed, skyder i gaden, nok må være nok, der burde kun være plads til gode mennesker, ved godt det utopi, men hvad gør man ellers.

For at "skabe en god integration" virker det vigtigt for mange partier at indføre apartheidlignende tilstande. En klar forskelsbehandling imellem mennesker der kun kan sammenfattes med et ord: racisme. Det er en herremandsmentalitet, der stinker langt væk af undertrykkelse, kolonisering og missioneren.

DFs "Danskerne først" lyder da også umiskendeligt som nazisterne i Tyskland under 2. verdenskrig. Dæmoniseringen, diskriminationen og hetzen af mennesker der har en anden hudfarve end den hudfarve, Martin Henriksen har fortsætter på samme idiotiske facon som altid. Det er syndebuksretorisk vrøvl for ængstelige mennesker, der vil have et rygmærke, så de kan melde sig ind i en pegen fingre af nogen, der skal agere fjendebillede, så de ikke skal se sig selv i spejlet og tage reelt ansvar for at være et ordentligt menneske.

Læs "Border & rule : global migration, capitalism, and the rise of racist nationalism" af Harsha Walia. Det er en bog, der fortæller utvetydigt om, hvor umenneskelige mennesker kan være overfor hinanden.

Hvis man er umenneskelig overfor andre, så er der ikke langt til, at man er umenneskelig ovefor sig selv.

Adolf Hitler ville have klappet i hænderne over den retorik, nogle mennesker bruger om andre i disse tider. Det er et åndeligt lavpunkt. Den mørkeste og dummeste side af mennesker, der popper op. Fjenden er racismen og alle de andre diskriminationsformer, der forsøger at fjerne det medmenneskelige blik på andre. Genindfør det nu hvis du har mistet det. Tag dig selv tilbage som menneske med selvrespekt.

Det er forresten påfaldende, som de der "Danmark for danskerne" - bøvehoveder ofte har svært ved netop at udtrykke sig på dansk både i skrift og tale. Måske man kunne tilbyde dem et kursus i dansk, så de kunne lære det, de så paradoksalt altid kræver af mennesker med et andet sprogligt udgangspunkt. Mennesker der til gengæld ofte tilegner sig det danske sprog forbløffende hurtigt.

Måske er det derfra, den der usikre, identitetssvage racisme stammer fra: Oplevelsen af at nogen mestrer det sprog, de selv efter et helt liv stadig famler efter at formulere sig på. Det er i hvert fald et sikkert tegn på, at man ikke rigtigt har et liv, når man konstant beskæftiger sig med kunstige fjendebilleder, mere eller mindre tilfældige personer skal inkluderes i, for så at blive ekskluderet fra det "vi", disse usikre mennesker hele tiden forsøger at melde alle ind i for ikke at føle sig så alene, som de i virkeligheden er. På den måde er en racist også lidt af et ensomt fjols, der står og råber efter andre. At et lidt mere velformuleret fjols end et andet kan stifte et parti og sælge "politik" på det grundlag, må være tegn på en befolkning, der bliver mere og mere uoplyst. Det er antivisionært, apartheidagtigt og ganske enkelt dumt.