Læserbrev

Drop nu det uforståelige managementsprog. Det gør kontoransatte utrygge

Medarbejderne på DR protesterede i kølvandet på den seneste fyringsrunde. De protesterede mod »uforståelige omskrivninger af sproget«, når ledelsen for eksempel kalder fyringerne for »tilpasninger«. En protest, jeg kun kan bakke op om
De DR-medarbejdere, der nedlagde arbejdet oven på utallige kollegers fyringer, gjorde det ikke kun som protest mod selve fyringerne. De gjorde det også som protest mod det meningsløse sprog, direktionen brugte, skriver Lean Pejtersen i dette læserbrev.

De DR-medarbejdere, der nedlagde arbejdet oven på utallige kollegers fyringer, gjorde det ikke kun som protest mod selve fyringerne. De gjorde det også som protest mod det meningsløse sprog, direktionen brugte, skriver Lean Pejtersen i dette læserbrev.

Kim Matthäi Leland/Ritzau Scanpix

Debat
21. september 2022

De DR-medarbejdere, der nedlagde arbejdet oven på utallige kollegers fyringer, gjorde det ikke kun som protest mod selve fyringerne. De gjorde det også som protest mod det meningsløse sprog, direktionen brugte om ændringer og besparelser og den store utryghed, det medførte for dem, der stadig havde en ansættelse af klynge sig til.

Medarbejderne protesterede mod »uforståelige omskrivninger af sproget«, når ledelsen for eksempel kalder fyringerne for »tilpasninger«. En protest, de fleste af os kan forstå. Over for dette managementsprog skriver medarbejderne selv, at DR har brug for »ånd, mod og gensidig tillid« for at trives – tidløse og genkendelige begreber sammenlignet med ledelsens formuleringer.

I 2016-udgaven af DR’s strategi hed det med en spøjs gentagelse af yndlingsordet »fleksibel«, at strategien skulle »sikre en effektiv, omstillingsparat og fleksibel organisation, der hurtigt og fleksibelt kan levere kvalitetsindhold«.

I 2021-udgaven er fleksibilitet tilsyneladende blevet erstattet af det nye yndlingsord »agilitet«. Et ord, der for mig personligt er uløseligt forbundet med den agilitytræning, jeg som barn gik til med min hund, men som i managementsproget betegner evnen til at »respondere på skiftende omstændigheder med et bredt handlerepertoire«, som en af landets mange agilitetskonsulenter skriver i en kursusbeskrivelse.

Jeg har i løbet af det seneste år indsamlet nogle tusinde beskrivelser af kontoransattes arbejdsoplevelser som research til et bogprojekt. Det er slående, hvor meget frustrationen over managementsproget fylder for folk – ligegyldigt hvilken stilling de sidder i.

Hvad betyder ord som ’fleksibilitet’ og ’agilitet’ for de ansatte? Managementsproget er måske meningsfuldt for ledere, politikere og økonomer, men det betyder mest stigende usikkerhed for medarbejderne.

Der er brug for positive, genkendelige begreber, som alle i en organisation kan samles om.

Lean Pejtersen er forfatter og højskolelærer

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Ja andre steder bliver besparelser kaldt effektiviseringer, osv....... Kald dog "en spade for en spade".

I mine øjne strejkede DR medarbejder nok mere for fyringerne af folk der står for at kunne sende gode og informerende udsendelser. Det største problem er da, at kvaliteten nedprioriteres og det er den desværre blevet længe.

Steen K Petersen, Johanne Sejersen, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Jane Nielsen, Runa Sand, Jesper Kloppenborg, Inge Lehmann og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Hvis man kan stå inde for sine beslutninger, er der ikke brug for at pakke den grumme virkelighed ind i kulørte ord.

En fyring er en fyring.
Stå ved det.

Steen K Petersen, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen, Jane Nielsen, Bjørn Pedersen, Jesper Kloppenborg og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

Bingo
En gode er dog, at alle disse omskrivninger/ nysprog / abstraktioner giver medarbejder en ret god indikator på, hvor lidt tøj kejseren i virkeligheden har på

Steen K Petersen, Peter Mikkelsen, Susanne Kaspersen, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen, Inger Pedersen, Jane Nielsen, Carsten Munk, Jesper Kloppenborg, Inge Lehmann, Lise Lotte Rahbek og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar