Læserbrev

Elevløn er ikke nok. Medierne må nuancere deres billede af SOSU-assistenter

Elevløn kan ikke alene få flere til at uddanne sig som SOSU-assistent og stoppe den store efterspørgsel på faglærte i ældreplejen. Medierne har også et ansvar for, at store dele af befolkningen slet ikke ved, hvad SOSU-assistenter egentlig laver
Medierne viderebringer et forvrænget billedet af jobbet som SOSU-assistent, og det påvirker opfattelsen af faget og uddannelsen hos de unge, skriver formand for Danske SOSU-skoler Lisbeth Nørgaard.

Medierne viderebringer et forvrænget billedet af jobbet som SOSU-assistent, og det påvirker opfattelsen af faget og uddannelsen hos de unge, skriver formand for Danske SOSU-skoler Lisbeth Nørgaard.

Anders Rye Skjoldjensen

Debat
27. september 2022

Statsministerens forslag om elevløn på grundforløbet af SOSU-uddannelserne er et vigtigt bidrag til at tiltrække og fastholde flere elever på uddannelserne. Det har vi skoler sagt siden 2015.

Eleverne på SOSU-uddannelserne er gennemsnitligt oppe i alderen, når de starter på deres uddannelse og mange har forsørgerforpligtelser, hvorfor løn også i den indledende del af uddannelsen kan være afgørende for den enkelte. Nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet viser også, at flere gennemfører deres uddannelser, hvis de får løn.

Forslaget viser, at regeringen ser alvoren i udfordringerne. Det kan synes som et drastisk tiltag, men eleverne har jo altid været lønnede på uddannelsens hovedforløb. Antallet af ældre vokser markant, og flere SOSU’ere er selv på vej i pensionsalderen. Samtidig har vi de seneste år uddannet mindre end halvdelen af det, kommunerne har efterspurgt. Så andelen af ufaglærte i ældreplejen er eksploderet.

Derfor er løn på grundforløbet et vigtigt bidrag til at styrke rekrutteringen, men det kan slet ikke stå alene. En ny imageanalyse viser nemlig, at store dele af befolkningen har et forsimplet og forældet indtryk af, hvad arbejdet inden for ældre- og sundhedsområdet indeholder.

I realiteten løses 83 procent af de sygeplejefaglige opgaver i kommunerne i dag af SOSU’er. Det forvrængede billede af jobbet viderebringes i stor stil af medierne, og det influerer meget stærkt på opfattelsen af både faget, jobbet og uddannelsen hos unge, når det er tid til at vælge en uddannelse.

Derfor har vi brug for en langt mere nuanceret fremstilling af jobbet som social- og sundhedsassistent og -hjælper, hvis vi skal lykkes med at sikre, at der også i fremtiden er faglærte til at varetage omsorg og pleje.

Vi har som skoler selvfølgelig et ansvar for at kommunikere om uddannelsernes indhold og muligheder, men vi har brug for, at medierne i lighed med statsministeren forholder sig til situationens alvor og påtager sig opgaven med at formidle et nuanceret billede af jobbet og de mennesker, der har valgt det.

Lisbeth Nørgaard er formand for danske SOSU-skoler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er helt klart ikke læserbrev-skribenten, som har skrevet overskriften, for hun taler ikke kun om sosu-assistenter men også om sosu-hjælpere. Det understreger godt nok behovet for mere viden om området i medierne.

Lise Lotte Rahbek

Men.. hvorfor griber formanden så ikke chancen her,
og beskriver nuanceret, hvad sosu assistener og -hjælpere typisk har som opgaver?

Eva Schwanenflügel, uffe hellum og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Assistentuddannelsen er en overbygning af hjælperudddannelsen, som er den basale uddannelse for alle i hjemmeplejen, på plejehjem. Assistenter har en del teoretisk viden og kan fx. tit være dem, der tager sig af at dosere medicin og andre administrative opgaver, som ledelsen ikke tager sig af.

Nova Lone Jespersen, Eva Schwanenflügel, uffe hellum og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar