Klumme

Energikrisen har for første gang i vores levetid sendt min generations forbrug på skrump

Højere udgifter på el og mad har for mange unge mennesker været en spand koldt vand lige i fjæset. Energikrisen er et tiltrængt realitytjek, som for første gang i min generations levetid tvinger os til at se vores frås og forbrug i øjnene

»Midt i bofællesskabets brainstorm over sparetiltag tog jeg mig selv i at sidde og smile indvendigt over udsigten til lunkne bade og natterend mellem sengen og vaskemaskinen,« skriver Birgitte Kjeldsen i denne klumme.

»Midt i bofællesskabets brainstorm over sparetiltag tog jeg mig selv i at sidde og smile indvendigt over udsigten til lunkne bade og natterend mellem sengen og vaskemaskinen,« skriver Birgitte Kjeldsen i denne klumme.

Emil Helms/Ritzau Scanpix

Debat
22. september 2022

For et par søndage siden afholdt vi det månedlige husmøde i mit firemandskollektiv. Den aften havde et fremmedlegeme sneget sig på dagsordnen blandt de mere vanlige punkter som ’tour de chambre’-fest, julefrokost og rengøring:

Energikrise og spareforslag.

Et punkt, jeg aldrig har prøvet at skulle tage alvorligt før nu, hvor der kommer dyrere elregninger oven i dyrere fødevarer og huslejestigninger.

Midt i bofællesskabets brainstorm over sparetiltag tog jeg mig selv i at sidde og smile indvendigt over udsigten til lunkne bade og natterend mellem sengen og vaskemaskinen. 

For jeg er – som de fleste andre – bekymret for klimaet, og nu virker det til, at der endelig er noget, der tvinger os alle til at ændre på vores ressourceforbrug. Forskere, klimarapporter og den årlige ’Earth Overshoot Day’ har forsøgt at gøre det samme, men måske var en dyr elregning og en træls kvittering fra Netto det, der manglede?

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Tak - også for opdagelsen af at leve ovenpå andres hidtidige afsavn og langsommere udviklede forbrug. Det var ikke boomerne, der gik over gevind, og det var ikke unge fra fattigfirserne.

erik pedersen, Herdis Weins, Hans Houmøller, Inge Lehmann og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det er meget svært at forstå at så mange har så svært ved at komme i gang med at spare på energien.
”Det bliver en hård vinter”, ”Et reality check”, ”En kæmpe udfordring for de yngre generationer”
Kom dog ind i kampen. Er der da slet ingen der evner at løfte armene og skrue ned for blusset?
Sluk lyset hvor der ikke er brug for det. Det er faktisk ufatteligt lys der er brug for.
Sæt forbruget af elektroniske enheder ned til et minimum. Et check af mails om dagen er rigeligt. Der er intet menneske der er så vigtigt at ting ikke kan vente til i morgen.
Stop streaming og køb film og musik på vinyl/DVD/Blueray og afspild efter behov. Det bruger uendeligt meget mindre energi og lyder meget, meget bedre.
Kommuniker på en platform i stedet for på 4-5 forskellige. (Prøv fx at kommunikere direkte med et levende menneske (Din partner, dit/dine børn). Det er faktisk så meget federe end at leve livet med det blå lys i skærmen)
Læs en fysisk bog i stedet for at streame. Børn får læst højt, voksne læse selv
Drop al ”Take Away” og lav selv mad af danske varer. Stop al madspild 100%
Skru ned for varmen og tag tøj på.
Lad være med at købe nyt tøj.
Drop bitcoin og des lige. At drive disse valutaer bruger lige så meget energi om året som Finland.
Kør mindre i bil. Rejs mindre
Husk det er din indsats i dit hjem der gør den store forskel.

erik pedersen, Herdis Weins og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
Antoniette caldera

Nogen bliver klart hårdere ramt af inflationen end andre, men for de fleste burde det være muligt at skære lidt ned på forbruget og få enderne til at hænge sammen. Og man kan også sige, at der efter et årti med næsten ingen inflation og 0-rente er tale om en form for normalisering af situationen. Ja fødevarer er steget meget i pris, men de steg så heller ikke i de foregående 10 år eller mere.

Og ja renten er også på vej op, hvilket kommer til at ramme alle med variabelt forrentede lån. Men renten fra den europæiske centralbank er stadig kun 0,75%, hvilket for 20 år siden ville være blevet set som en absurd og urealistisk lav rente. At det igen kommer til at koste lidt at låne penge, er nok meget sundt, og så må priserne på aktier, boliger og kryptovaluta bare gennemgå den nødvendige justering tilbage mod mere normale niveauer.

erik pedersen, Herdis Weins, Hans Houmøller, Inger Pedersen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

den grønne kolbøtte er klassekamp
det vidunderlige politisk venstredrejede hippe Kreuzberg Berlin hvor de helt rigtigt rigtige mennesker bor – og hvem vil ikke bo lige ved Bergstrasse Marheinigen Platz – Jægersborggade Nørrebro – Berlin er selvfølgelig anderledes – pissedyrt ejerlejligheder lejelejligheder med fri husleje – læhjørner med tavse menneskebylter på pap – men også multikulti rigtig hipt design sjovt tøj E–bikes overalt og bio B I O M A D – feks. Bio Company – en biosupermarkedsfødekæde med ekstremt vareoverbud af altmuligt marmelader olier delikatessen bæredygtige bønner og ris til egen røv – til ++IRMApriser og meget mere – et vammelt overkill – en enlig på Hartz 4 (https://www.hartziv.org/regelbedarf/) har ikke en chance for at være med på den skæve kapitalistiske grønne kolbøtte – og måske er det også lige meget – nogen må jo afskrives i forhindringsløbet
sådan er det heldigvis endnu ikke kommet til i Danmark hvor fattigøkonomi er på et andet niveau og det først NU er ved at gå op for de fleste andre at det koster kassen at leve rimeligt og et ærligt fuldtidsarbejde at få det til at løbe rundt og hænge sammen og give mening – især grøntrundt og uden de store aftryk på fællesskabet
for færre har det været et miljøpolitisk livsgrundlag siden 1970’erne som lever udmærket med at have været komplet til grin og det går aldeles fremragende – problemerne er at de velpolstrede privilegerede ikke vil det og de yngre generationer endnu ikke har forstået det radikale i det og handler – selv ! og konsekvent handling er jo generelt træls – der er så meget ansvarsfralæggelse – de andre andre må holde for og tage skraldet
gryderet uldsok lysesluk papirbog håndvasketøjslidop genbrugsreparation er nødvendigt røvkedeligt bonderøvsagtigt – den ny virkelige virkelighed som alene i vildmarken og i byen – der er overhovedet ingen tid at spilde :) altmodisch – umweltschmerz

Hans Houmøller

Tak for en god klumme fra et ungt menneske, der beskriver situationen hos hende og hendes bofæller.

Dejlig fordomsfri og god beskrivelse af situationen og mulige løsninger i de enkelte husholdninger.