Læserbrev

EU skal inkludere regimekritiske russere i kampen mod Putin, ikke støde dem fra sig

De regimekritiske russere er efterhånden helt alene i verden. Det er næsten umuligt at flygte ud af Rusland, hvis man ikke vil indkaldes til krig i Ukraine. EU og Danmark bør indlemme modstandskæmperne i vores fællesskab mod despoten i deres hjemland
Hvis vi vil stoppe den brutale krig, må vi udvide vores såkaldte fællesskab til også at inkludere de protesterende russere

Hvis vi vil stoppe den brutale krig, må vi udvide vores såkaldte fællesskab til også at inkludere de protesterende russere

ALEXANDER NEMENOV

Debat
28. september 2022

Jeg sidder med mine russiske venner under Tbilisis’ himmel, hvor jeg bor. De valgte at flygte, da de forstod, at regimet i deres land ikke længere kunne bekæmpes indefra. Nu holder de et øjebliks pause fra den angst, der forfølger dem. På sidelinjen sidder jeg, som prøver at begribe deres beretninger.

Putin mobiliserede 300.000 russere til hæren onsdag den 21. september. Samme aften gik demonstranter på gaden i Rusland. Mere end 1.300 blev arresteret. Nogle fik den ondeste straf: De indkaldelsespapirer, der skal sende dem i krig.

Disse mennesker, vor tids modstandsfolk, kan ikke længere bekæmpe regimet indefra, som mange ellers påstår. De har allerede protesteret i årevis. Alt imens ti medlemslande i EU helt frem til 2020 har trodset våbenembargoen fra 2014 mod Rusland, og mens resten af EU fortsat forsyner sig med russisk gas. Det viser en dobbeltmoral og ansvarsforskydelse i EU, som ikke bekæmper krigen.

Protesterer man, risikerer man enten at ende i hæren eller blive fængslet. Det fjerner aktivister, der er vigtige i kampen mod Putin.

Mange russere har erkendt, at de må flygte, men det er svært. Mulighederne for russiske statsborgere er begrænsede. Flyafgange til de lande, der tillader russeres indrejse, er udsolgt. I en gruppechat deles der alternative flugtveje til blandt andet Georgien, hvor jeg befinder mig.

I Georgien bruges et argument, som jeg også hørte i Danmark: Bliv i Rusland, og protester. Her forstår mange dog, det er umuligt at skære alle russerne over én kam. Folk lever side om side, ukrainere, russere, georgiere, og der er plads til mange forskellige holdninger, så længe man ikke støtter krigen.

Cafeer, restauranter og natklubber forholder sig til krigen uden angst for at miste kunder. På min stamcafé står der i døren: »Du er mere end velkommen her, hvis du er enig i, at Putin er en KRIGSFORBRYDER, og hvis du respekterer FREDELIGE nationers suverænitet.«

EU må indse, at eksklusionen af regimekritiske russere ikke fører til en ende på krigen. ’Sammen er vi stærkere’ gjaldt under coronapandemien, så hvorfor ikke nu? Hvis vi vil stoppe den brutale krig, må vi udvide vores såkaldte fællesskab til også at inkludere de protesterende russere og derigennem standse denne katastrofale situation.

Naja Arndal Rasmussen har sabbatår.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Frederik Schwane

Meget enig. Det er kun den store masse i Rusland, der kan tage initiativet til et oprør, vi kan intet gøre og vi kan ikke tvinge nogle til at gøre noget. Men vi kan sikre, at de mennesker, der ellers vil blive udsendt til at dræbe i Ukraine, kommer væk fra krigszonen.

Svend-Erik Runberg, Willy Johannsen, Erik Karlsen og David Zennaro anbefalede denne kommentar