International kommentar

Fascistisk råddenskab er ved at vinde fodfæste i Det Republikanske Parti

Floridas guvernør Ron DeSantis spås nu lige så gode chancer som Trump for at blive præsidentkandidat i 2024. Han er uddannet på Harvard og Yale og kaldes ’en Trump med hjerne’, men også han fører skinger kulturkrig og fremmer fascistiske tendenser
Ron DeSantis, der er guvenør i Florida, kaldes også for »en Trump med hjerne«.

Ron DeSantis, der er guvenør i Florida, kaldes også for »en Trump med hjerne«.

Octavio Jones

Debat
6. september 2022

Efter at have fulgt Floridas guvernør, Ron DeSantis, i nogen tid skrev jeg forleden på Twitter:

»Gad vide, om ’De Santis’ er det nye synonym for ’fascist’«

Jeg skal love for, at mit tweet vakte vrede i USA’s underskov af højreorienterede onlinemedier. Washington Examiner kaldte mig en »elitær venstreekstremist« og mit tweet for »ondsindet bagvaskelse«. Skribenten tilføjede: »Det er sådan venstrefløjen reagerer imod republikanske politikere, de ser som trusler mod deres politiske ideologi … alle, som demokraterne ikke bryder sig om eller er uenige med, skal hænges ud som fascister.«

Og det var endda en af de mildere reaktioner. Heldigvis har et halvt århundrede i politik gjort mig hårdhudet. Jeg må have ramt en nerve. 

DeSantis har ifølge bookmakerne omtrent så gode chancer som Donald Trump for vinde den republikanske nominering og blive partiets præsidentkandidat i 2024. Hvem er han?

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

De, der betegner sig selv som "studie-egnede" (alfa-erne), vil de andre (beta-erne) betegne som "naive".

Mange "beta-er" her i danmark grinede deres røv i laser, da "Alternativet" brød samme - der kan i se hvad vi sagde. Folk der er så naive, burde slet ikke have stemmeret.

Både i DK og i USA har beta-erne deres helte. F.ex. den driftige forretningsmand, der tidligt opgav studiet (jeg gad ikke høre på alt det naive pis), startede en forretningskarriere og blev multi-milliardær.

En relativt velbegavet "alfa" - Rune Lykkeberg - fik fat i mangt og meget i bogen "Kampen om sandhederne" - men jeg tror fortsat, at Lykkeberg tror, at "beta-erne" går rundt med et mindreværdskompleks.

Og det er helt forkert. De tror virkelig helt ind i sjælen, at naivitet er den værste og farligste form for dumhed, der findes. De har virkelig ingen respekt for de studie-parate. At være god til udenadslære er intet værd, hvis man er naiv.

Mange "betaer" kan sætte navn på de elever i skoletiden, der gav dem denne grundlæggende overbevisning.

Det er ægte disrespekt - ikke mindreværdskomplekser !

I hvert fald her i DK. Mon ikke det er det samme i USA ?