Klumme

Til en fin kultursalon på Fur diskuterede vi det samme som resten af Danmark

Debatniveauet i provinsen måler sig absolut med »de fine saloner i København«, som jyde-fundamentalisten Inger Støjberg har gjort til politisk hovedfjende. Det har jeg selv oplevet til højskoledag på Fur
På Fur, hvor Inger Støjberg ved seneste valg fik tre ud af fire Venstre-stemmer, diskuterer man præcis de samme ting, som i resten af landet.

På Fur, hvor Inger Støjberg ved seneste valg fik tre ud af fire Venstre-stemmer, diskuterer man præcis de samme ting, som i resten af landet.

Tor Birk Trads

Debat
29. september 2022

Jeg nyder det privilegium hvert år at blive inviteret den sidste lørdag i september til forsamlingshuset på Limfjordsøen Fur, hvor den årlige ’højskoledag’ afvikles. Arrangeret i fasttømret treklang af Fur Ø-forening, Fur Forsamlingshus og Fur Menighedsråd er denne dag en tilbagevendende begivenhed, som har stået på siden 2009, kun afbrudt af en corona-pause i 2020.

Man kan uden at overdrive kalde begivenheden for en kulturel salon, der samler kloge, politiske og intellektuelle hoveder til heldagsdebat om et fælles tema, der i år var ’Frygt og sikkerhed’.

Lektor Michael Nørager fra Aarhus Universitet lagde ud med – sådan groft refereret – at opfordre de 120 tilhørere til at droppe Facebook-individualitetens se mig-mani og finde tilbage til et tabt kulturelt fællesskab, hvor man faktisk taler sammen.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

William Mannicke

Pudsigt at Lasse Ellegård netop i dag, omtaler de “fine saloner” på Fur, samme dag som Information bringer en nekrolog om Knud Sørensen....
Næppe mange af KSs litterære skikkelser fra Mors og omegn, ville have fundet vej til Fur, netop denne dag.
Ikke destro mindre, står disse ”fiktions” beboere, mere klart for mig, end en ”fin salon” på Fur.
Borgerskabets intellektuelle på fin kulturelt besøg i provinsen, mod de mennesker der lever/levede et helt liv der, hver dag, uden saloner.
Men sådan er der så meget..

Mathias Petersen

“ Jyde-fundamentalisten” ha det er sgu et godt, sjovt og rammende udtryk! :-)

Men min eftertanke var, at det nok splitter mere end det samler - en effekt jeg bekymret føler vi i accelererende grad ser over flere emner. Og det er måske den modsatte hensigt med indlægget?

Dorte Sørensen

Ja udtrykket spreder nok mere end det samler. Det var mere i orden, hvis vi ALLE begyndte at se et medmenneske i alle lige meget om de er kristne, muslimer, osv. eller om de kommer fra København eller Jylland.

Men udtrykket er vel ikke værre end det IS kalder muslimer og andre uden for det jyske?

Dorte Sørensen
ja, dejligt at se hinanden som medmennesker. men endnu dejligere, hvis de, der fra bl.a. tinge er ret så højtråbende, serverer "jubilæumsklagkage" mv. ville finde salontonen - undskyld udtrykket, men det kom lige til højrebenet.
Også stor undren over hvordan de såkaldte københavnske saloner lægges for had, mens IS fører sig frem, men det er måske på de bonede gulve hos bl.a. dronningen, og så er det vel noget andet??

Poul Erik Pedersen, Christian Mondrup og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar

Bare vi ikke får fortalt at vi taler bondsk i Jylland, så er I da velkomne fra København en sjælden gang. Det skel har altid været mellem hovedstand og provinsen....eller djævleøen og hjemstavnen. Sproget fortæller om selvværdet de forskellige steder i landet.

Inger Støjberg tager vel de 10% som ikke føler sig set af os. Heldigvis er det ikke så mange som i USA