Kommentar

Halvdelen af unge piger er ikke glade for den, de er. Måske findes grunden hertil på TikTok

Ungdomsmediet TikTok er fyldt med meget god underholdning, men er også primært befolket af perfekte, smukke, tynde mennesker. Som forælder er det vigtigt at sætte sig ind i, hvad der foregår på mediet og tale med sit barn om det urealistiske skønhedsideal
De perfekt kroppe, som bliver fremhævet med fotofiltre på det sociale medie Tiktok, er med til sætte urealistiske skønhedsidealer for de unge.

De perfekt kroppe, som bliver fremhævet med fotofiltre på det sociale medie Tiktok, er med til sætte urealistiske skønhedsidealer for de unge.

Christian Lindgren

Debat
24. september 2022

Før du går i gang med at læse dette debatindlæg, vil jeg gerne advare dig: Dette bliver ikke en boomer-bashing af alle voksnes yndlingsmedie at hade, TikTok. Det vil være hyklerisk, taget i betragtning af hvor meget tid jeg bruger på deres uendelige for-you page (feedet på TikTok, red.). TikTok er et sjovt, spændende og innovativt medie, hvor det er lettere end nogensinde før at skabe underholdende indhold og nå ud til en hel masse mennesker. Men. For der er også et men, og det er netop det, jeg tager afsæt i her. 

For nylig kunne DR berette, at en undersøgelse fra Børns Vilkår viser, at kun hver anden pige i 8. klasse kan lide, hvem hun er. Det er en hjerteskærende nyhed, at mistrivslen sætter ind så tidligt, og får lov at fylde i de formative teenageår. Undersøgelsen lægger ting som præstationspres, karakterræs og sociale medier til grund for denne mistrivsel. Her kom jeg til straks til at tænke på et problem, som vi desværre ikke taler nok om – og som mange voksne måske ikke engang ved eksisterer.

Ikke bare hundeører

For selv om TikTok ikke er et ondt medie, som jeg lagde ud med at proklamere, er der en bestemt, ærgerlig ting, der præger næsten alle videoerne på appen, og som efterhånden er blevet reglen mere end undtagelsen: filtre.

Der findes filtre i alle verdens afskygninger, som gør din hud renere, dine tænder hvidere, dine øjenvipper længere eller noget helt andet. Filtrene er overalt på TikTok, og her er ’perfekt’ blevet det nye normal.

Jeg husker tydeligt, da jeg havde en iPhone 3 og prøvede de første filtre på Snapchat, der gav mig hundeører eller tydelige fregner. De var sjove og relativt uskyldige, for det var tydeligt for enhver, at billedet var manipuleret, og at jeg ikke bare havde groet hundeører over natten. Men på TikTok vælter de smukke mennesker frem med glat hud og store øjne, og det er ikke længere lige så klart, hvad der er virkelighed eller virtual reality. For at det ikke skal være løgn, er standardindstillingen på TikTok, at kameraet udglatter din hud med 30 procent.

Og selv om de unge selvfølgelig ser hinanden i skolegården og i klasselokalerne, hvor den glatte hud ikke er lige så selvfølgelig, så er en stor del af hverdagen nu på telefonerne. Og her hersker den uopnåelige skønhed altså. Flere medier inklusive Zetland har endda gravet frem, hvordan TikToks algoritme favoriserer smukke, rige, hvide, tynde mennesker. Hvis du er smuk, kan du få, hvis ikke, må du gå. Sikke et pres at lægge på en teenagers spejlbillede. 

Tag TikTok alvorligt

Okay, at fjerne et filter løser selvfølgelig ikke hele trivselskrisen, men derfor er denne samtale måske alligevel et skridt på vejen.

Erhvervsministeriet har over sommerferien foreslået, at erhvervsdrivende skal markere retoucherede billeder, som jo ofte er af modeller, og det er et rigtig godt sted at starte. Men måske er det mindst lige så vigtigt, at alle os helt almindelige mennesker kan få lov at se helt almindelige ud, både i virkeligheden og på TikTok. Jeg håber, at politikere, forældre og lærere vil tage denne mistrivsel gravalvorligt og kæmpe for at finde en løsning.

Som forældre er det virkelig vigtigt at turde tale ind i børnenes virkelighed og tage deres digitale liv seriøst på både godt og ondt. Det kræver, at man ved noget om, hvordan medierne fungerer, og her er mange forældre måske ikke helt med. Min opfordring er: Vær ikke bange for TikTok, og tro ikke, at du kan udelukke mediet fuldstændigt. Men vær opmærksom på, hvem og hvad de unge følger og spejler sig i, og tal med dem om det, før de falske filterforventninger får lov at sætte sig i selvbilledet.

Elisa Mortensen er journaliststuderende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Usikkerhed har til alle tider været en del af teenage og ungdomsalderen......langt hen af vejen er det en helt normal følelse for alderen.
MEN div sociale medier....og altid med næsen nede i telefonen, handicapper de unge i deres siciale udvikling og deres selvbillede !
Vi skal styrke vores børn og unge til at kunne fungere i den virkelige verden....at turde stå ved sig selv.....med alle de normale og forvirrende følelser som er en del af livets bølgegange.

Tidens bølge er lige nu, at ALT skal problematiseres og dramatiseres, og det er næppe særlig, hverken sundt eller udviklende, for hverken samfund eller individer.

Selvfølgelig skal problemer italesættes men alt kan overdrives med skade til følge.

Kim Petersen, David Zennaro og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Er halvdelen af unge drenge glade for den de er - og i så fald, hvad kan pigerne lære af dem?

Unge og børn har en del udfordringer i dag, specielt med de sociale medie, og den hakkeorden dette "kan" medføre.

Specielt piger, som har mere og anderledes fokus på det social og hierarki.

Dette skal holdes op imod at drenge er mere toxic fysisk, og piger er mere toxic psykisk generelt. og de sociale medier er en psykisk social "playground"

Samme med at piger er mere tilbøjelighed til bliver ængstelig i teenager alderen. Og få en baseline fremadrettet efter dette.

Jonathan David Haidt er en amerikansk socialpsykolog det har forsket meget i dette emne i mange år.

The Social Dilemma - Influence of Social Media on Teen Depression and Behavior
https://www.youtube.com/watch?v=Ui0UNXsEGJ8

JONATHAN HAIDT How Does Social Media Destroys Adolescent Minds
https://www.youtube.com/watch?v=pFl5r2h9pm0

Joe Rogan & Jonathan Haidt - Social Media is Giving Kids Anxiety
https://www.youtube.com/watch?v=CI6rX96oYnY

jens christian jacobsen

Mortensens opfordring til forældre er præget af rådvildhed, mangel på kendskab til de faktiske forhold i hjemmene og helt utilstrækkeligt. '.. at turde tale ind i børnenes virkelighed', 'tage deres digitale liv seriøst på både godt og ondt'
At 'tale med dem' er nyttesløst, for dit barn er oppe mod en digitaliseret pervers tidsalder når du som forælder ikke er til stede.
Børns liv er delt op i skole, hjem og fritid. Alle 3 steder bør forældre italesætte spejlingernes uhyrlige effekter og få et forbud mod brug af telefoner.

Peter Mikkelsen, Kim Petersen og Inge Nielsen anbefalede denne kommentar
Frederik Schwane

Udstillingen - og udskamningen - er ikke kun digital, hvilket illustreres så udmærket i disse dage på et gymnasie i Kolding, hvor 5 drenge fra 3.g har lavet en rangliste over de mest fuckable nystartede 1.g. piger.

Her blev de digitale medier dog brugt som katalysator til at udbrede det klamme budskab.

Drengene har fået en beskeden straf for deres "drengestreger", mens de lavest rangerede piger har fået en mangeårig straf.

Der mangler helt klart nogle moralske spilleregler for de unge - måske er handlinger som disse en konsekvens af netop det overvældende fokus på udseende i SoMe.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/fem-elever-bortvist-fra-gy...