Folk

Jeg har min hest, jeg har mine spørgsmål …

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Karina Adsbøl er allerede trukket i arbejdstøjet for Danmarksdemokraterne

Karina Adsbøl er allerede trukket i arbejdstøjet for Danmarksdemokraterne

Søren Bidstrup

Debat
21. september 2022

Findes der en bedre sag for et folketingsmedlem end alle de stakkels heste?

Hestespørger: Efter at have repræsenteret Dansk Folkeparti i 11 år har Karina Adsbøl for en måned siden skiftet til Danmarksdemokraterne. Den nybagte DD’er er straks sprunget i sadlen med nærgående spørgsmål til ministrene. Spørgsmålene har det til fælles, at de alle drejer sig om – heste.

Hestebekymrer: Adsbøl er bekymret for nationalparkerne, hvor udsatte heste – altså udsatte i den fri natur – varetager naturplejen, selv om de ikke vinterfodres. Hun spørger nu Landbrugs-Rasmus, om ikke magre dyr klarer kulde og fugt dårligere og har lavere dyrevelfærd end velnærede staldheste.

Hesteforsker: Den danske vinter er ifølge Adsbøl meget hård og krævende for heste, der går udendørs uden læ og uden foder. Nu skal Miljø-Lea svare på, hvad der findes af dokumentation, forskningsartikler og studier om fritlevende heste, der lever under tilsvarende vejrforhold som danske.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Mon Karina Adsbøl også er villig til at tage kampen for at trafiksikre de små pindsvin, der så ofte køres ihjel?
Grævlinge, ræve, hjorte og hasselmus m.m. kunne sikkert også godt bruge en varm vinterfrakke og et statsbetalt vinterlager af mad, og myrene og alle deres fætre og kusiner inden for insektkategorien må ikke glemmes!
Der er nok at gå igang med, når ens hjerte bløder for de stakkels dyr, der lever i den onde, grusomme natur.

Morten Jensen, Eva Schwanenflügel, Inger Pedersen, Lillian Larsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Ulrik Dahlin

Jeg fornemmer selvfølgelig den ironiske tone, som ofte er velanbragt; men....

Jeg må bare indrømmer, at jeg er lige så bekymret som Karina Adsbøl
for hestenes velfærd i de nyoprettede naturparker - og for den sags skyld
for kreaturerne ligeså.

Eksemplerne fra Mols med kraturer døde af sult er modbydelige -
og ansvaret åbenbart helt umulig at placere nogetsteds.

Det er meningsløst at sammenligne f. ex. med de fritlevende hjorte her
til lands - disse dyr er netop fritlevende og kan bevæge sig til nye områder,
hvis der ikke er foder nok.

Vi skal ikke bare slippe store græsædere ud i en indhegning og kalde det en naturpark - og så håbe på at de klarer vinteren.