Læserbrev

Den inkluderende folkeskole fik mig til at sige op: Jeg er lærer, ikke specialpædagog

Inklusionsloven har fejlet. Den skaber mistrivsel hos eleverne og får lærerne til at sige op, dermed svigter folkeskolen sit formål om at sikre dannelse og uddannelse. Det er på tide at få børnene ud af dvalen, derfor har vi brug for særskilte specialafdelinger
Alle taber på, at elever med særlige behov eller andre udfordringer mistrives i en sådan grad, at de bliver udadreagerende og tyranniserer undervisningen, fordi de ikke kan være i en almindelig klasse, skriver Dorthe Schmittroth Madsen.

Alle taber på, at elever med særlige behov eller andre udfordringer mistrives i en sådan grad, at de bliver udadreagerende og tyranniserer undervisningen, fordi de ikke kan være i en almindelig klasse, skriver Dorthe Schmittroth Madsen.

Signe Goldmann

Debat
6. september 2022

Det sidste halve år har jeg arbejdet i folkeskolen. Nu har jeg desværre set mig nødsaget til at smide håndklædet i ringen. Jobbet som folkeskolelærer er simpelthen alt for opslidende og direkte skadeligt for både lærere og elever.

Som folkeskolelærer har jeg fået indblik i en hverdag, hvor mange børn mistrives, udelukkende fordi undervisningsformen slet ikke tager højde for, at eleverne er forskellige, men tager udgangspunkt i, at vi skal inkludere så mange som muligt. Et rigtig godt ideal i teorien. Det fungerer bare ikke i praksis.