Læserbrev

Vi blev lovet nattog for flere år siden: Lad os nu få et reelt alternativ til flyrejser

Nattogene står stadig på drømmenes perron, og det forekommer paradoksalt, når flere og flere efterspørger mere bæredygtige rejseformer. Der er behov for massive investeringer i togtrafikken, så danskerne kan komme længere end Hamborg og forurene mindre på deres rejser
Et Thello tog, fra et fransk-italiensk privat togfirma, inden des første stop mellem Paris og Venice.

Et Thello tog, fra et fransk-italiensk privat togfirma, inden des første stop mellem Paris og Venice.

Miguel Medina/AFP/Ritzau Scanpix

Debat
14. september 2022

I 2020 kom nattog endelig på finansloven, og transportpolitikerne var begejstrede. Vi blev lovet, at Danmark igen skulle forbindes med andre lande via nattog til europæiske hovedstader som Paris og Bruxelles. Eksempelvis skulle et nattog med kurs mod Køln kunne tage sine første passagerer med fra København i 2023.

De politiske skåltaler var der ikke noget i vejen med, men siden da har politikerne svigtet, og nattogene står stadig på drømmenes perron.

Danmark er stadig ikke koblet godt nok på de europæiske skinner, alt imens svenskerne har sat et direkte nattog i gang fra Stockholm til Hamborg, hvor passagererne sover gennem Danmark. Det er godt for stockholmregionen, men hjælper ikke danske rejsende ret meget.

Faktum er, at vi stadig står tilbage med dårlige togforbindelser, hvis man vil længere ud i Europa end til Hamburg. Det er et enormt problem, fordi det er svært at finde et klimavenligt og attraktivt alternativ til flyrejser, som særligt i Danmark favoriseres med nul klima- og miljøafgifter, selv om det er den mest miljøbelastende transportform, vi har.

Derfor er det et kæmpe paradoks, når flere og flere taler om, at vi skal rejse bæredygtigt. Især når tog er den mest miljøvenlige og mindst klimabelastende transportform efter cyklen.

Derfor har vi brug for, at politikerne tør prioritere toget, som er den bedste måde at komme af med transportens CO₂-udledninger ved længere rejser, ikke mindst i Europa, hvor nattog bekvemt kan bringe os 1.500 kilometer væk, mens vi sover. Vi har brug for en handlingsplan med tilhørende økonomi og brug for, at der bliver fulgt op, så toget rent faktisk fjerner flyvning.

Så er spørgsmålet bare: Hvornår afgår toget?

Gunnar Olesen er politisk koordinator i VedvarendeEnergi. Poul Kattler er formand for Rådet for Bæredygtig Trafik. Jens Kruhøffer er næstforperson i Klimabevægelsen. Judith Pandrup er med i Bevar Jordforbindelsen, og Johannes Elf er aktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse

 

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Syd for grænse sker der heldig is noget, og igen er det på initiativ fra ÖBB https://www.theguardian.com/world/2022/sep/08/europes-next-generation-ni...

Dorte Sørensen

Tak for det opråb - håber at de danske politiker læser det og gør noget - festtaler alene bringer ingen ting.

Torben Siersbæk, Steen K Petersen og Karin Gottenborg anbefalede denne kommentar

OG BILLIGERE! Det er jo uroligt, at man betaler op til 1000 kr. mere for at stå på toget i Danmark end lige på den anden side af Østersøen.

Torben Siersbæk, Jan August, Carsten Bjerre, Steen K Petersen og Karin Gottenborg anbefalede denne kommentar
Karin Gottenborg

Godt forslag til konkret handling i stedet for vidtløftige klimaløfter i fremtiden, og så er miljøafgift på flyrejse vel også bare noget som skal indføres i samme omgang..

Torben Siersbæk, Steen K Petersen, Lise Lotte Rahbek og Bjarne Tingkær anbefalede denne kommentar

Ja, hvad er det der hindrer vi kommer i gang med investeringer i nattog og andet som gør det attraktivt at rejse grønnere.?

Lige før corona tog jeg tog fra Odense til Prag. Første strækning var et elendigt bumletog til Hamborg, mens det billigere og meget bedre tog til Prag blev en nydelse og med spisevogn. Det er forskellen som den er uden nattog.
Det KOSTER at få gang i nattog og udbyttet er mindre CO2 og dermed i længden en temperaturstigning, der kan være til at leve med. Det er altså en investering i overlevelse og ikke i DSB eller andre jernbaners økonomi

Torben Siersbæk

@Jan August - 14. september, 2022 - 17:35

"Lige før corona tog jeg tog fra Odense til Prag. Første strækning var et elendigt bumletog til Hamborg".

Uanset om man tager det direkte tog fra København til Hamborg eller man skifter i Kolding er det en tæt på pinlig affære at opleve de IC3-tog, der stadig må løse opgaven: ufatteligt få pladser til ofte dobbelt så mange rejsende. Jeg har flere gange i år oplevet så tætpakkede tog, at der ikke blev billetteret!
Og tilmed er service et fremmedord i togene samtidig med at sanitetsforholdene (læs toiletter) ofte er under al kritik.
Jeg ved, at tyske brugere af ICE har tilsvarende kritik, men de kender ikke de danske tog - og hvis de gjorde, ville de korse sig!
Og det er ikke køretider og regularitet, jeg skælder ud over her - selv om guderne skal vide, at det er helt igennem jammerlige tilstande, der er på det område!