Læserbrev

Moderne maskulinitet skal genopfindes på venstrefløjen – ellers får højrefløjen patent på den

Vi mangler i dag et moderne maskulinitetsideal. Jeg har som ung mand på venstrefløjen ikke det endelige svar. Jeg ved dog, at diskussionen er for vigtig til, at reaktionære typer som Jordan Peterson får definitionsretten til at prædike kvindeundertrykkelse til unge mænd
Ifølge Jordan Peterson (på billedet) er maskulinitet knyttet til kompetencer og styrke. Det stiller han i modsætning til, hvad han kalder det kaotiske feminine. Og mange mænd suger den doktrin til sig, skriver Sadek Al-Amood.

Ifølge Jordan Peterson (på billedet) er maskulinitet knyttet til kompetencer og styrke. Det stiller han i modsætning til, hvad han kalder det kaotiske feminine. Og mange mænd suger den doktrin til sig, skriver Sadek Al-Amood.

Nils Meilvang

Debat
19. september 2022

Hvem er den moderne venstrefløjsmand? Det mener jeg, at vi i dag mangler et svar på. I det manglende svar er opstået et tomrum med to overordnede typer: Ham, som tror på og accepterer de progressive forandringer, når det kommer til køn, som vi har opnået gennem en stålfast feministisk kamp. Den anden er en selvhjælpstype som Jordan Peterson, der har opfundet en reaktionær moderne maskulinitet, som vækker genklang hos unge mænd.

Ifølge Jordan Peterson er maskulinitet knyttet til kompetencer og styrke. Det stiller han i modsætning til, hvad han kalder det kaotiske feminine. Og mange mænd suger den doktrin til sig.

Men hvad er maskulinitet i år 2022? Jeg er selv en ung mand, som nogle gange kan blive i tvivl. Jeg veksler mellem at være en sårbar ung mand, som gerne snakker om kærestesorger, men som andre gange gemmer mine følelser væk for at virke stærk udadtil.

Og jeg tror, at mange mænd på venstrefløjen, som mig selv, er grundlæggende i tvivl om vores maskulinitet. Vi er overbevist om, at det er forkert at være maskulin, som mænd har været det i store dele af historien. Ved at udvise giftig maskulinitet såsom kvindeundertrykkelse og objektivisering.

Men samtidig beundrer vi også mænd som Zlatan Ibrahimović, som gennem hårdt arbejde har slæbt sig fra bunden til toppen af klassehierarkiet. Og vi beundrer ham især, fordi han har ’ofret’ for at nå dertil.

Vi mangler et maskulinitetsideal, som tiljubler ligestilling mellem kønnene, accepterer flydende køn, men som også taler til de progressive mænd, der føler, at deres maskulinitet står i modstrid med deres politiske værdier. For det bør den ikke være. Jeg synes, at der må være plads og frihed til, at vi mænd, som bekender os til ligestillingskampen, også kan beundre dem, som har kæmpet sig til tops.

Jeg har ikke det endelige svar på, hvordan vi opfinder et nyt maskulinitetsideal. Men diskussionen er for vigtig at tage til at lade være. Eller sågar overlade banen til Jordan Peterson og hans ligesindede. Det er på tide, at vi progressive kræfter generobrer maskuliniteten.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her