Hvor mange gange har du stået på et fortov og pustet i et alkometer foran to politimænd, fordi de har stoppet dig i bil? Mange har måske prøvet det, men få har gjort det så ofte som mig.
Vi må spørge os selv, om Danmark er retfærdigt at leve i, hvis politiet stopper nogle mennesker langt oftere end andre.
Jeg er uddannet sociolog. Efter fem tørre år på universitetet blev jeg færdig i 2017. Under studiet arbejdede jeg på et lydløst bibliotek, hvor jeg satte bøger på plads. I min fritid var jeg fodboldtræner – altså frivillig for nogle små, impulsstyrede drenge på 11 år.
Jeg er vokset op i et venstreorienteret parcelhus med klaver, aviser på sofabordet og bøger på alle hylder. Det var i 1990’erne. Dengang min mor gik med hvid perlekæde, når der kom gæster. Mine forældre var skolelærere ligesom deres venner. Min mor var den blide, der nemt gav en is, i modsætning til min far. Min far var typen, der læste avis i sofaen, mens jeg legede med Lego på gulvet foran ham.
Begge mine forældre bidrog til lokalsamfundet gennem frivilligt arbejde i den lokale sportshal. Noget, jeg er stolt af i dag. Jeg er vokset op med nogle bestemte værdier, en følelse af stolthed og forpligtigelse til at bidrage til samfundet. Jeg vil være en ressource for samfundet ligesom mine forældre.
I dag skal man dog helst have kørekort og en pletfri straffeattest for at være frivillig eller have et arbejde. Det er to meget afgørende faktorer for at have samme muligheder som andre, og jeg er bange for, at det en dag bliver taget fra mig.
For at have kørekort, et job og ren straffeattest kræves det, at jeg ikke begår noget kriminelt. Sådan er det for alle, og det efterlever jeg efter bedste evne. Men de seneste syv år er jeg blevet stoppet syv gange af politiet. Altså én gang om året. Har du også oplevet det? Har din nabo?
Skaber frygt og skam
Hver eneste gang politiet stopper mig, tester de min promille for narkotika og alkohol. Ligesom bilens handskerum nogle gange bliver undersøgt for stoffer.