Læserbrev

Selvfølgelig har vi et dansk værdifællesskab

I Danmark har vi en fælles tiltro til demokratiet, og denne tiltro har ført til mange historiske forbedringer af det danske samfund. Det var og er nøglen til at virkeliggøre delte værdier som idealet om lighed
Det er netop politiske kampe og værdifællesskab, der har ført til historiske forbedringer af det danske samfund – eksempelvis ungdomsoprøret. Her har studenter besat rektor Mogens Fogs kontor på Københavns Universitet i 1970.

Det er netop politiske kampe og værdifællesskab, der har ført til historiske forbedringer af det danske samfund – eksempelvis ungdomsoprøret. Her har studenter besat rektor Mogens Fogs kontor på Københavns Universitet i 1970.

Lars Hansen

Debat
22. september 2022

Kender danskerne betydningen af vores værdifællesskab? Er det et fællesskab, man glemmer at sætte pris på, fordi det føles helt gratis? Indvandring har medfødt en gavnlig debat omkring sådanne spørgsmål.

Et vigtigt indlæg i debatten er »Det danske værdifællesskab er en myte« af Mogens Hansen bragt i Information den 19. september. Jeg frygter dog, at Mogens Hansens tankegang kan være skadelig.

Han har ret i, at det aktuelle værdifællesskab ændrer sig og til enhver tid er defineret af »de toneangivende kræfter i samfundet«. Han præsenterer historiske eksempler på, hvordan visse politiske kampe har ændret samfundet, så det rykkede tættere på at efterleve de værdier, man i dag påstår at dele. Så vidt så godt.

Det skadelige ligger i hans opfattelse af de danskere, der er uenige med ham selv. Hvis ikke man tolker stridsemner som bandekriminalitet, indvandring og så videre som ham, falder man uden for de værdier, der er acceptable. Man er ikke ligeværdig.

Mogens Hansen anklager de fleste politikere for at skabe en fortælling om ’os’, der deler et falsk fællesskab, og ’dem’, hvis værdier formodes at ville nedbryde dette mytiske fællesskab. Han begår dog selv samme fejl.

Selv om den demokratiske proces fremmes af vores fælles sprog og historie, der giver fælles måder at kommunikere på, føler Mogens Hansen, at han »intet fællesskab har med danskere, der støtter populistiske politikere«. 

Han er ude på et skråplan, der i sidste ende kan føre til en skadelig polarisering. Han skriver, at han hellere vil ind i et ekkokammer med ligesindede humanister fra Nigeria end at tage »de toneangivende kræfters« tiltro til demokrati for pålydende. Men det er jo netop tiltroen til demokratiet, der har ført til de historiske eksempler på forbedringer i det danske samfund, som han opridser.

En stemme afgivet af en husmand i Danmark i 1950’erne talte trods alt lige så meget som herremandens. Det var og er et resultat af et reelt værdifællesskab. Det var og er nøglen til at virkeliggøre delte værdier som idealet om lighed – selv om vi kan debattere, hvad idealet indeholder.

Lad os debattere med dem, som vi er uenige med, og ikke ekskludere dem fra det gode selskab.

Bill Woods er kandidat i samfundsfag og engelsk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Vi har fælles sprog, ja. Til dels også fælles historie, ja, men det afhænger af hvilken klasse, vi er opvokset i.
Gør det noget, at det er 20 %, der definerer vores fællesskab og ikke 100 % ?
Det er trods alt bedre end ingenting.

Poul Erik Pedersen, Eva Schwanenflügel og David Zennaro anbefalede denne kommentar

Værdien i det man har, opdager man ofte først, når man mister/eller frygter at miste det:)
Ting man tager for givet, glemmer man at værdsætte.

Glemte......glemte at skrive .....selvfølgelug har vi værdifællesskab på masser af parametre.
Går man ind for 100% enighed over hele linien, lever man i en utopi.

Tænk på/vælg et hvilket som helst andet land i verden.....vil du hellere bo der? .....ser du større værdifællesskab med det land?....vil du føle dig tryggere/gladere/friere der - så kan du jo vælge at overveje en flytning.
Jeg vælger DK :)

Nikolaj Lykke Nielsen

Jeg synes Mogens Hansen havde fat i den lange ende:
Da Liberal Alliance kom i Folketinget, pippede nogle af deres (vistnok højerestående) medlemmer om, at folk på overførselsindkomst burde fratages stemmeretten.
Andre danskere, jeg har talt med, vil 'løse indvandrerproblemet' ved at hælde benzin på folk og sætte ild til.
Morten Messerschmidt siger ligeud, at demokratiet jo bare er en tilfældig styreform.
Så enten er de ikke 'ægte danskere', eller også kan man vel være dansker uden at have danske værdier?

Frederik Schwane, Peter Meyling, Poul Erik Pedersen, Thomas Tanghus, Inger Pedersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Frederik Schwane

Der er rigtig mange danskere, jeg ikke deler værdier med. Nogle af dem, er folk, der bakker op om politikere, der med vilje overtræder lovgivningen. Her tænker jeg specifikt på Inger Støjbergs disciple. Det betragter jeg som folk, der ikke vil demokratiet og de spilleregler, der er i det. De udgør - efter sigende - en stor del af den danske befolkning, og de har absolut ingen respekt fra mig og jeg deler absolut ingen af mine værdier med dem.

Og så er jeg slet ikke nået til DF, Nye Borgerlige og andre populistiske partier... partier, der vil løse indvandrings"problemet" fra bunden - hvilket giver mig associationer til KZ-lejre etc.

Egon Stich, Hanne Andreasen og Peter Meyling anbefalede denne kommentar

"I Danmark har vi en fælles tiltro til demokratiet" indledes der med.
Det er ganske enkelt noget vrøvl,for det kræver jo også,at man udviser respekt for de institutioner, der er blevet til i langvarige demokratiske processer.
Og når danskerne helt tydeligt ikke respektere europæiske domstole,så er der tale om en direkte foragt for demokratiet.

Det er også foragt for demokratiet,når S trækker et tørklædeforbud ind i valgkampen,for de glemmer at fortælle at lovgivning rettet mod en speciel religiøs gruppe er i strid med både grundlov og konventioner.
De fortæller ikke at de vil være nød til,at lave en generel lovgivning mod religiøse symboler hvis det skal gennemføres på lovlig vis.

Demokrati betyder ikke bare at flertallet bestemmer,det betyder også respekt for spillereglerne.Og det fatter halvdelen af befolkningen ikke.

Torsten Jacobsen

Jeg er 'dansker', og har i 'skåltaler' alt til fælles med både en 'Mogens Hansen' og en 'Bill Woods'..
--

I mit dagligdags levede liv har jeg dog kun mig selv som sandhedsvidne..

--
Jeg fortæller mig selv , at 'danskerne' - de besværlige mennesker, jeg tvinges til dagligt at omgive mig med, bliver stadigt dummere, stadigt mere egoistiske, stadigt mere 'hovedet-oppe-i-røven'-agtige..

--
Vel vidende, at det måske blot er jeg selv, der over tid er blevet lidt mere ru i kanterne..

--

Well, Jeg lever med mine egne fejl, såvel som jeg lever med andres..

Jeg elsker de mennesker, jeg elsker...bestræber mig på ikke at hade nogen eller noget..særligt mennesker eller fænomener, om hvem og hvilke jeg ikke ved tilstrækkelig besked..

(had er en boomerang, i mere end een forstand)

--

Jeg fristes dog næsten over evne til at hade denne latterlige snak mellem en 'Bill' og en 'Mogens'..

Begge belæste mennesker, utvivlsomt, der med økologisk morgenkrydder og tilsvarende juice galt i halsen - i deres morgenudsigt ud over evigt grønne marker - lige fristes til at give deres besyv med om alt det, de ikke ved en skid om..

Som om deres bøger på magisk vis giver dem bedre besked om det nærværende..

'B####h, please...som afroamerikanske unge har for vane at sige, når det hele blot bliver for meget.. ;)