Læserbrev

Teatret er en hjertestarter – et livsvitamin i et børneliv. Gør det til et fag i folkeskolen

Vi bør få teater fast på skoleskemaet for alle folkeskolens årgange. Ikke fordi alle børn skal blive skuespillere, men fordi teaterkunsten giver de unge livsmod, fællesskaber og tro på sig selv. Tænk bare, hvad det kan gøre ved mistrivslen
Lad os gøre børn og unge til musiske mennesker, boblende af kreativitet, ideer og livsmod, skriver Lone Hertz.

Lad os gøre børn og unge til musiske mennesker, boblende af kreativitet, ideer og livsmod, skriver Lone Hertz.

Sigrid Nygaard

Debat
29. september 2022

Børn i dag er bærere af alle slags diagnoser på grund af angst og ensomhed. De vokser op i en konkurrenceverden, der er præget af klimakrise, krige, sygdomme og isolation.

Her i 300-året for dansk teater har jeg derfor et forslag. Teatret bør blive et fast fag op igennem hele folkeskolen. Ikke for at gøre vores børn til skuespillere, men fordi teater er fællesskabets kunstart.

Teatret er en hjertestarter. En grunduddannelse i tro på sig selv. En frigørelse af sind og krop. Teatret skaber mod og glæde – og et fællesskab.

I en forestilling er vi alle afhængige af hinanden. Ingen er overflødig eller udenfor, og alle slags evner kan bruges. Teater er den sociale kunstart, som kan danne ramme for – og rumme – alle de andre kunstarter i sig: sangen, musikken, dansen, kunsthåndværket af enhver art – og så ordet.

Alle fag kan samarbejde, og alle emner kan indgå som handling: historie, geografi, matematik, improvisationer på fremmedsprog og så videre. Ja, fysikkens resultater kan gøres så spændende at nå frem til, samtidig med at børnene leger og spiller sig til viden, til dannelse og disciplin – og ikke mindst til glæde. Livsglæde.

Jeg ved, at jeg taler sandt, for jeg har med egne øjne set teatermirakler ske rundt omkring i verden.

En ny begyndelse

For eksempel har jeg oplevet gadebørn i Filippinerne, høje af narkotika. De spillede, sang og dansede deres smerte, savn og ensomhed væk. Fanger i danske fængsler har komponeret musik og sange og kreeret dramatik om deres liv og derigennem fået mod og selvværd til en ny begyndelse.

Glad Teater i København giver mennesker med handicap en mening med deres liv midt i den totale afmagt. Jeg har set dansere uden ben danse himmelsk på deres hænder. Den slags teater er så meget mere end kunst.

I dag begejstres vi og hylder med rette sporten. Kroppens muskler, kroppens udfoldelse. Men hvad med sindets og fantasiens udvikling? Hvad med hjertets dannelse?

Lad os dog gøre vores børn og unge til musiske mennesker, boblende af kreativitet, ideer og livsmod. Det giver dem et værn mod fremtidens mange strabadser.

Så får teatret også et nyt ungt publikum, der har fået kunst sprøjtet ind med modermælken. Og det trænger vi virkelig til her på vores teaterfødselsdag.

Lone Hertz er skuespiller og tidligere teaterdirektør

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Du har ubetinget ret, Lone Hertz. Tak.

Poul Anders Thomsen

Det er en god ide.