Klumme

Ude på landet er vi omgivet af dramaer om liv eller død. Nogle berører en mere end andre

Det nytter ikke noget at være blødsøden, når man bor på landet. Her ser man både en død due på gårdspladsen og en rotte uden hoved i garagen. Det føles dog alligevel værre, hvis ’ens eget pindsvin’ bliver kørt over end et hvilket som helst andet
En stor flagspætte er død efter mødet med et vindue. Der er forskel på, hvor tungt man tager et dyrs dødsfald på landet, skriver Karen Syberg.

En stor flagspætte er død efter mødet med et vindue. Der er forskel på, hvor tungt man tager et dyrs dødsfald på landet, skriver Karen Syberg.

Søren Breiting

Debat
5. september 2022

Ude på gårdspladsen lige foran figentræet lå en død due. Den lå på ryggen med brystbenet kunstfærdigt åbnet, en michelinkok kunne ikke have gjort det mere elegant.

Brystbenet stak lige i vejret, og på hver side var blottet en lækker duebrystfilet i skinnende rødt lige til at gå i gang med. Når den stadig var helt urørt, var det måske, fordi vi netop var kommet ind ad porten efter at have været ude at gå en formiddagstur. Måske kom vi lige, i det øjeblik da duejægeren skulle til at begrave næbet i den indbydende filet?

Næste gang jeg kiggede til duen, var ikke alene fileterne væk, der havde også været slikmunde og pillet skroget – fuldstændigt som vi selv ville have gjort, hvis vi havde stegt en kylling til middag. Duen var spist.

Hvem havde været på besøg? En rovfugl? Og dernæst et par krager? Til sidst et par musvitter til at rydde op? Jeg kan ikke få synet ud af hovedet igen.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ninna Maria Slott Andersen

<3

Eva Schwanenflügel

Det kan anbefales at se afsnit 11 af 'The Sandman':
"A Dream of a Thousand Cats"
på Netflix.

Her ser man, hvad der ville ske, hvis tusind katte drømte den samme drøm.

Jeg kan afsløre, at det ikke er til menneskets fordel.

Har aldrig lagt skjul på, at være meget gladere for katte, end for hunde. Følgende, fik jeg så at vide, af en katte hader, (jo, - sådan nogen, findes skam også,) - med et spørgsmål: "ved du hvad en kat spekulerer på, når den sidder på sin røv, og kikker på dig." ? Den spekulerer på, hvordan, den kan slå dig ihjel. - Hvor vedkommende, så lige ved det fra, - det fortaber sig nok i det uvisse.

Her i min baghave i Roskilde (næsten) centrum kommer spurvehøgen jævnligt på besøg og snupper en godbid fra foderbrættet. Duelig, solsortelig er ikke usædvanlige at finde med kvarterets zillioner af katte. Pindsvinene, derimod, blev bilmassakrerede for to-tre årtier siden, fladkørte og udsmattede vidnesbyrd om ligegyldighed. Dramaerne er ikke blot på landet - der er også natur i byerne. I høj grad endda.