kommentar

Hvis man vil have bedre politikere, må man melde sig ind i et parti og opstille nogle andre

Unge mennesker demonstrerer og klimastrejker, og næsten hver anden dansker har mistet tilliden til det politiske system. Frustrationen er forståelig, men også delvist selvforskyldt. Der er nemlig historisk få medlemmer i de politiske partier
»Jeg sympatiserer med de unge, der går på gaden for at kæmpe for det, de tror på, men jeg synes også, at det klinger lidt hult, når man ikke gider tage det lange seje træk, som det er at forsøge at præge politik indefra,« skriver Christian Holst Vigilius i dette debatindlæg.

»Jeg sympatiserer med de unge, der går på gaden for at kæmpe for det, de tror på, men jeg synes også, at det klinger lidt hult, når man ikke gider tage det lange seje træk, som det er at forsøge at præge politik indefra,« skriver Christian Holst Vigilius i dette debatindlæg.

Anders Rye Skjoldjensen

Debat
6. oktober 2022

Mistilliden til det politiske system er forståelig, for der er mange ting at frustreres over. Rigsretssagen mod Inger Støjberg såede mistillid til politikeres oprigtighed, og hele minkskandalen osede af magtfuldkommenhed og egenrådighed.

Samtidig er der et overdrevent fokus på personfnidder og interne magtkampe, måske bedst eksemplificeret med Lars Løkkes hævnparti Moderaterne, som nu varsler sammenbrud i de kommende regeringsforhandlinger med blot omtrent tre procent opbakning i befolkningen baseret på de seneste mange meningsmålinger.

Derudover synes graden af spin i den politiske kommunikation at have nået nye højder, i takt med at partierne næsten udelukkende anvender de sociale medier til at promovere deres politiske budskaber – fri fra kritiske spørgsmål og journalistisk behandling. Det skaber polarisering og gør os ude af stand til at tale med hinanden på tværs af politiske skel, fordi der ikke længere er et fælles udgangspunkt.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Ja, det har været en trist og besynderlig udvikling at iagttage.

Lise Lotte Rahbek

Hvis man vil ændre det eksisterende system,
skal man melde sig ind i det, arbejde for det og blive en god partisoldat?

Øhh.. nej.

Lars Knudsen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Mads Horn og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Kære Christian

Hvis politik handlede om at udveksle ideer og prøve at nå frem til det bedst mulige kompromis for alle, ville du have ret.

Men dagens politik handler om magt, og rå magt er defineret ved ikke at behøve at tage hensyn til andre.
Det byder de fleste mennesker imod, og skulle der være en ildsjæl der købte din version af virkeligheden, er det alt for nemt at drukne vedkommende i ævl og obstruktion.
I dag er politik stort set kun for en meget speciel type mennesker, der basalt set er ligeglade med alt andet end "spillet".

Hvis du virkeligt ville ændre noget i forhold til at få demokrati i Danmark skulle du sørge for at partistøtte var reelt transparent, at pressen var uafhængig økonomisk og at der var en anden måde at komme ind i politik på end ved at købe en pakke og så rette ind efter partilinien.

Tager jeg fejl?

Hvorfor er der så ikke vælgermøder en gang om måneden i alle kommuner uanset om der er valg? (Jeg kan knap nok finde vælgermøder op til kommune og folketingsvalg. De annonceres bestemt ikke på kommunens eller folketingets hjemmeside.)
Hvorfor er der ikke workshops der uddanner borgerne i argumentation og konfliktløsning?
Hvorfor er politik fokuseret på at hugge vælgere fra hinanden, snarere end at finde basis for samarbejde og at forholde sig til virkeligheden?

Inger Pedersen, Thomas Jørgensen, Herdis Weins og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar