Klumme

Jeg begræder DR’s indhug i min radioverden, hvor jeg ikke altid skal vælge alting selv 

Radio er et af de eneste flowmedier, hvor jeg efterhånden falder over noget, jeg ikke vidste, jeg havde lyst til at høre. Og hvor jeg får noget nyt at tale om. Det kommer jeg til at savne efter nedskæringerne på P1.
»Orientering« er to timers gulerod at se frem til hver dag, skriver Bodil Skovgaard Nielsen. Her er journalist Karen Hjulmand vært på programmet tilbage i 2011. 

»Orientering« er to timers gulerod at se frem til hver dag, skriver Bodil Skovgaard Nielsen. Her er journalist Karen Hjulmand vært på programmet tilbage i 2011. 

Ditte Valente

Debat
4. oktober 2022

Jeg er en af de sagnomspundne unge, som mangt en konkurrerende taleradio til DR’s P1 gennem tiden har ønsket sig at få fingrene i. Jeg lytter nemlig til flowradio. Ja, faktisk er vi to. Min kæreste og jeg, begge 27 år, småskændes ofte om, hvem der har retten til at flytte det turkise, batteridrevne DAB-apparat med sig rundt i vores toværelses lejlighed. Kompromiset bliver tit, at vi skruer op for lyden. Undskyld, naboer, at I er tvangsindlagt til at høre ’Følg pengene’ med os. 

Sendeplanen kan jeg på rygraden, og hver sommer, når der rokeres rundt, skal mit indre ur kalibreres. Onsdag er den bedste dag – først er der ’Verden ifølge Gram’, klokken 11 kommer ’Skønlitteratur’og efter middagsradioavisen kan man slå over på P2 og høre ’Aftryk’.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lars Jørgensen

Godt skrevet og helt enig. P1 er/var godt for demokratiet, oplysende og bare underholdning af høj kvalitet.

Birte Andersen, Mogens Sommer Madsen, Helle Degnbol, Erik Fuglsang, Lydia Vinkel, lars søgaard-jensen, Tina Peirano, Dorte Andersen, Dagmar Holdensen, Rolf Andersen, Alan Frederiksen, Vibeke Houlberg, Vibeke Hein Olsen, Jens Garde, Peter Lunding , Christa Una Ryholt, Egon Stich, Hanne Pedersen, Thomas Tanghus, Rune Stilling, Jesper Partoft, Mogens Holme, Katrine Damm, Erik Juul Pedersen, Jens Christian Olesen, erik pedersen, Christian Mondrup, Torben Siersbæk, Mathias Petersen og Martin Christensen anbefalede denne kommentar

Jeg er SÅ enig med dig. Hvorfor må vi ikke blive oplyst, klogere og hvordan kan de finde på at fyre Mette Vibe Utzon?? Hun er i særklasse!

Sebastian Dorset, Helle Degnbol, Lotte Jørgensen, Erik Fuglsang, Rolf Andersen, Alan Frederiksen, Vibeke Houlberg, Michael Hullevad, Jens Garde, Christa Una Ryholt, Mathias Petersen, Thomas Tanghus, Ruth Sørensen, Katrine Damm, Erik Juul Pedersen, erik pedersen, Dylan Storm, Christian Mondrup, Lisbet Laursen, Torben Siersbæk og Martin Christensen anbefalede denne kommentar

Fuldstændig enig, både med selve indlægget og med kommentarerne.
Ville ønske DR ændrede den ukloge beslutning!

Helle Degnbol, Lydia Vinkel, Dagmar Holdensen, Rolf Andersen, Lise Lotte Rahbek, Alan Frederiksen, Jens Garde, Christa Una Ryholt, Hanne Pedersen, Thomas Tanghus, Ruth Sørensen, Mogens Holme, Katrine Damm, Erik Juul Pedersen, Jens Christian Olesen, erik pedersen, Torben Siersbæk, Mathias Petersen og Martin Christensen anbefalede denne kommentar
Allan Forsberg

Godt brølt ! Jeg er bare bange for, at DR's ledelse har en hel platform af ørepropper, der forhindrer dem i at høre noget som helst.

Helle Degnbol, Lotte Jørgensen, Lydia Vinkel, Alan Frederiksen, Michael Hullevad, Jens Garde, Thomas Tanghus, Mogens Holme, Katrine Damm, Erik Juul Pedersen, erik pedersen, Christian Mondrup, Torben Siersbæk og Martin Christensen anbefalede denne kommentar
Mathias Petersen

Jeg må også tilslutte mig. Mange tak for indlægget. Det er en trist udvikling, som gør mig så vred.

Helle Degnbol, Rolf Andersen, Alan Frederiksen, Jens Garde, Thomas Tanghus, Mogens Holme, Katrine Damm, Erik Juul Pedersen, Jens Christian Olesen, erik pedersen, Christian Mondrup og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Man skulle tro, at nogen havde spioneret på mig og min hustru!
Eneste lille unøjagtighed er, at jeg også er til.klassisk (og anden!) musik - om søndagen ligger frelsen for mig derfor på P2.
Men ellers....

Helle Degnbol, Lydia Vinkel, Rolf Andersen og Erik Juul Pedersen anbefalede denne kommentar

Også enig. Lytter til P1 på arbejdet. Som hjemmesygeplejerske på landet, er der en tur i bil mellem besøgene og jeg er ofte stødt på interessante enmer, jeg ikke selv ville vælge, men som jeg har taget med til snakke med borgere, familie, kollegaer og venner. Og netop det at man ikke selv vælger temaerne og at de er live, gør at det bliver aktuelt og nærværende. Og nej, jeg har ikke tid til at sætte en podcast i gang og jeg bliver ofte træt i hovedet af tempoet på øvrige kanaler. Bevar venligst P1 som en kanal med direkte udsendelser og journalistik. Det er god radio! Og forstår ikke hvordan man så vil inddrage tilfældige lyttere i debatter, hvis det ikke er live? De kan ofte komme med er frisk pust til programmerne, så det ikke altid er de samme stemmer og samme spørgsmål der stilles. Ved direkte dialoger med lyttere føler jeg mig tættere på selv at blive hørt; uden at være i mit eget ‘ekkokammer’.

Helle Degnbol, lars søgaard-jensen, Rolf Andersen, Lise Lotte Rahbek, Alan Frederiksen, Jens Garde, Inger Pedersen, Mathias Petersen, Hanne Pedersen, Torben Siersbæk, preben pedersen, Susanne Ringvig, Erik Juul Pedersen og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Der er også andre, der ikke slår sig om med titler som lægeveninder og kærester der er klassiske musikere der hører P1. Jeg har venner og i omgangskredsen flere, der ikke er akademikere eller akademisk trænet som hører P1. Ikke alle os i befolkningen der er højtuddannede, er ene om, ikke at ville nøjes med P3, Radio 100, Soft etc. For andre er det mindst lige så meget et savn som det er for de der føler sig lige i smørhullet for målgruppen for P1. Ikke mindst for folkeoplysningen er det en mindre katastrofe uddannelsesniveauer til trods - for hvor skal man ellers gå hen for at høre flowradio i P1 format og -kvalitet.

Helle Degnbol, lars søgaard-jensen, Rolf Andersen, Jens Garde, Peter Lunding , Mathias Petersen, Torben Siersbæk og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Søren Henrik Jepsen

Helt enig. Jeg er meget glad for, at der også er unge lyttere til P1. Jeg har fået at vide, at flowradio dør med min generation (1947). Det håber jeg da ikke.

Helle Degnbol, Rolf Andersen, Mathias Petersen og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar
Karen Altschul

Jeg er også helt enig. Super godt indlæg. Jeg lytter også til P1 flowradio hver dag.

Helle Degnbol, Steen Obel, Rolf Andersen og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar
Christine Bechameil

Tak - det er så præcist formuleret .
Når man hele tiden skal vælge selv, risikerer man at blive dummere, fordi man tager det velkendte .
At blive overrasket af indsigtsfulde journalister og lære noget , jeg ikke havde drømt om eksisterede, er det bedste jeg ved .
Det kan være en byrde at kuratere sit eget medieforbrug, og jeg synes om den ydmyghed, der ligger i at lade sig føre med af god flowradio .

Helle Degnbol, Lotte Jørgensen, Torben Siersbæk, Rolf Andersen, Vibeke Hein Olsen og Mathias Petersen anbefalede denne kommentar
Sean Mac Manus

Tak for et godt indlæg! Jeg bærer også over med søndag formiddag, fordi jeg ved at der på andre tidspunkter kommer andre smalle emner, som rammer netop mig. Og som jeg slet ikke vidste, jeg ville bryde mig om. Og så er Orientering bare et nødvendigt program for alle mennesker, som vil have lidt dybde i nyhederne.

Helle Degnbol, Torben Siersbæk, Rolf Andersen, Mathias Petersen og Jens Garde anbefalede denne kommentar

Jeg slutter mig til koret af enige. Glædeligt, at der også er nogle unge, der hører P1 (jeg er 80) I øvrigt er skribenten så vidt jeg husker ansat ved information. Man kommer ret langt med Information + P1.

Helle Degnbol, Erik Fuglsang, Steen Obel, Torben Siersbæk, Rolf Andersen og Mathias Petersen anbefalede denne kommentar
Michael Hullevad

DR har ambitioner om at samarbejde med Netflix &CO. Hvis man følger den agenda kan man lige så godt slukke og lukke her og nu. Den folkelige opbakning vil forsvinde som dug for solen.
Digitaliseringen af radio i DAB+ formatet var et selvmål. Måske lidt bedre end mp3? Ingen ved det, bortset fra kritiske lyttere. Det KAN gøre bedre, TV lyd er også digital og af højere kvalitet.

Marian Notarmaso

Enig! og - læg artiklen på Facebook et sted og få tonsvis af likes - det tæller garanteret hos DR

Jan Damskier, Tina Peirano og Torben Siersbæk anbefalede denne kommentar

Jeg tilslutter mig koret her. Først lukker de den oprindelige Radio 24/7 og nu P1!

Jeg har fundet et - ganske hæderligt - alternativ (specielt søndag formiddag), nemlig Radio 4. Sendes live på både FM, DAB og Internet.

Og et PS: Sidste gang, de fyrede en hel masse dygtige medarbejdere på P1, slog mange af dem sig sammen, og lavede 'Den2Radio'. 4-5 timers ugentlig podcast, hvor man blandt andet kan høre Georg Metz læse sin ugentlige 'Intermetzo' op, hvis man ikke kan læse den i Information.

Faste P1 lyttere vil kunne genkende virkelig mange af de gode gamle P1 radiostemmer.

Det mest begrædelige er for mig at se, at nedskæringerne er et led i en målrettet kampagne p at gøre os alle sammen dummere og mindre empatiske.
Hvordan kan de dog overlade hele banen til netgiganterne, der kun interesserer sig for profit?

Ja, søndag fra 8 til 12. Engang var der revy med gode tekster af f. eks. Ida Bjørn Nielsen og interessante essays af Frederik Dessau - det var en glæde at stå op og tænde radioen. Nu? Gud fader - helt bogstaveligt.

Gunhild Bang-Madsen

Godt indlæg.
Helt enig.
Kulturen udmagres.
- og der er for få, som ved, at P1 eksisterer. Burde oplyses om det i grundskolen - og bruges aktivt. Måske er der ingen lærere heller, der kender P1?
Men at nedskære .... øv!

Tak, Bodil. Sikke en lettelse, at du kunne beskrive dette liv med radioen, som mange i kommentarerne genkender med glæde .

Jeg selv har hverken forstået eller troet, hvad jeg hørte. En radio, der bevidst overgår fra indhold til teknologi? Og noget om at vi jo befinder os i en digital tid. Har vi ikke været dér længe? Forstår 'radioen' selv, hvad den taler om? og hvor er samtalen henne? har I spurgt os lyttere om noget som helst?

Radioen, der ikke har været til at råbe op, og som efter års struggle og givetvis dårlige og pressede arbejdsforhold for medarbejderne har opgivet at opstille noget så enkelt som en radiooversigt. Sådan én fandtes. Med u-klaustrofobisk udblik til en omverden af radiostationer.

Radioen, der næppe har keret sig om, hvem der kunne fange P1s signal rundt omkring i landet og hvorfor ikke. Som piskede lytterne ud at købe først den ene og så den anden slags dab-radio.

Mange afskaffede hvad de havde af udmærket lyttegrej (fik ikke bedre rådgivning fra radioens side), hvor de dog snildt kunne have koblet adaptere eller streamere eller hvad slige apparater hedder, til deres fornemme lydsystemer.

Ligesom at lytterne kunne have fået bedre oplysning om netradio med adgang til lyd i hele verden. Hører fx svensk, engelsk, tysk, islandsk, færøsk radio, plus Radio4, alt på kryds og tværs - sejler gladelig rundt på alle mulige flow kanaler. Lander alligevel helst ved P1 eller P8 jazz. Andre landes stationer har bedre oversigter end DR og godt baggrundsstof på digitale platforme (hvorfor har DR ikke det? suk), men hvad "radio" angår, er der uforligneligt og afvekslende gods i Danmarks Radio. Og medarbejdere, der ikke lige lader sig slå af marken. Undtagen hvis de bliver fyret, det er skrækkeligt.

Orientering er kronjuvelen og uundværlig. Alle slags udsendelser har (hvis radioen bare ville hjælpe til med oversigter og søgemekanismer) teknisk set kunnet høres til hver en tid over nettet - har vi ikke kørt digitalt længe? hvad taler generaldirektøren om? andet end at vi nu skal aflures og indfanges efter nye og snedige metoder.

Det var ikke på den måde Radio24syv blev levende og god.

God nat! stiller ind på trofaste P1. Vha. en app i telefonen. DR LYD funker ikke for mig, men det kommer måske en dag.

Torben Siersbæk

P1's snakkeprogrammer er på mange måder det modsatte af Google: der bliver ikke ført register over, hvad du tidligere har hørt, og derfor får du ikke bare serveret mere af det samme, sådan som søgemaskinen gør.

Det er heller ikke Spotify, der kender din musiksmag, og derfor ikke udfordrer dig.

DR P1 leverer det redaktionerne finder væsentligt og udfordrer dig derfor på bedste måde. Sommetider ER det ligegyldigt, men alleroftest ikke.

Hvis vi fremover skal lytte til DR's produkter i podcastform vil vi primært få mere af det samme, for vi ved ikke, hvor vi kan udfordre os selv med det vi ikke kender!

Selvfølgelig kan man suse rundt på diverse podcastplatforme (med eller uden betalingsmure...), men udfordret med det helt uventede, det bliver vi typisk ikke.

Jeg er sikker på at Maria Rørbye Rønn har været bedre end Kenneth Plummer var, men jeg kan godt nok dårligt se, at det er tilfældet længere!

Et kæmpe stort ØV! fra mig.