Danske forbrugere er meget opmærksomme på de bæredygtighedsproblemer, som modeindustrien afføder. Lige fra greenwashing til forurenende råmaterialer. Der er dog en overset problemstilling. En problemstilling, som slet ikke handler om selve tøjet.
Problemet er de mange fysiske butikker, som overfyldes med varer, så de ikke løber tør. Det er nemlig sjældent, at alle varer bliver solgt, og heri ligger en stor del af årsagen til overproduktion i modebranchen. Derudover kræver butikker strøm, varme og vand for at holde sig kørende, hvor også mange forbrugere i øvrigt transporterer sig hen til i bil.
Derfor bør endnu flere forbrugere omfavne e-handel. Her bliver det først og fremmest muligt at bruge færre ressourcer ved at producere færre varer, fordi der ikke er nogen fysiske forretninger, der skal fyldes op. Samtidig er der ingen butikker, der kræver varme, lys og vand, og ingen forbrugere, der farer ud på vejene for blot at handle en enkelt trøje.
De ugrønne returneringer
Ifølge konsulenthuset Oliver Wyman udleder det da også næsten to en halv gange mere CO₂ at købe en vare i en butik frem for at købe den online. Lignende analyser er foretaget af MIT og Deloitte, der begge konkluderer, at e-handel udleder mindre CO₂ end butikkerne.
Analyser fra Deloitte viser dog også, at hvis forbrugeren bestiller og returnerer ofte, er onlinehandel ikke nødvendigvis længere en grønnere løsning. Udregningerne kan diskuteres, men alt i alt er faktum, at der skabes et øget behov for leveringsgange og fossilt drevet transport. En tendens, der forværres af, at webshops, i et forsøg på at lave en onlinependant til prøverummet har gjort det nemt at købe et stort parti tøj, beholde en lille smule og så returnere resten.
I dag ser vi heldigvis flere forretninger, der går imod tendensen og genindfører betalt fragt og returnering med kortere frist eller ligefrem blokerer kunder, der returnerer for meget. Samtidig ser vi virksomheder, som udvikler produkter, der skræddersyes til kunden, og dermed sikrer, at den rette størrelse fremsendes i første forsøg.
Kort sagt er der brug for, at modebranchen ikke kun ser bæredygtighed som et spørgsmål om tøjproduktion, men også alt det, der ligger i selve handlen af tøj. Her er det netop muligt at gøre en stor forskel til gavn for klimaet.
Mads Falker er dansk salgschef hos Budbee.
Ved e-handel bruges der ubeskrivelig store mængder plastik og pap til indpakning. Tøj der pakkes i bobbelplast i en kasse der lægges i en større kasse der stoppes med pap for at fylde pladsen ud. Det bør indgå i regnskabet.
Der er een gennemgående god årsager til at returnere varer købt online:
Varens kvalitet står ikke mål med det lovede i onlinebutikken.
Derfor skal der naturligvis være en retur-ret.
Det er nok ikke kun mig, som har prøvet den tur.
Nu er det afprøvet og jeg handler tøj og sko i fysiske butikker. Der er ikke tøj eller sko der er problemet. Det er mængderne. Om det er et onlinefirma, som brænder inde med 800 t-shirts i en elendig kvalitet eller det er butikkerne... jeg kan ikke se forskellen.
Nu har jeg skimmet den ene af de undersøgelser af "Simon", der linkes til. Det er desværre ikkke muligt at citere direkte derfra, medmindre jeg downloader rapporten,
men Ifølge konklusionen her, er det mere bæredygtigt at handle i et indkøbscenter frem for online.
Konklusionen baseres på de hyppige returnering af varer (mere transport), krav og forventninger om hurtig levering (flere kørsler) og at shoppere ofte foretager indkøb i mere end een butik, når de handler i indkøbscenter i modsætning til onlinehandel. Der er flere arbejdspladser i fysiske butikker hvilket betyder noget for skatteindbetalinger og så er der det sociale aspekt i at handle.
This report is the result of an independent study led by Oliver Wyman with the support of Logistics Advisory Experts (LAE), a spin-off of the Institute of Supply Chain Management of St Gallen University. It has been conducted over a 12-week period and was commissioned by Amazon.
Ja, jeg burde måske have understreget det vigtige, Amazon, som betaler for den "uafhængige" undersøgelse.
Og jeg har lidt på fornemmelsen at Mads Falkers engagement i at redde klimaet gennem flere pakkeleverancer muligvis påvirkes lidt af det faktum at han arbejder som salgschef i et pakkeleverandør firma.
@Lise Lotte:
Du har fuldstændig ret. Det er lidt spøjst at mads linker til en undersøgelse der viser fuldstændig det modsatte af det han agiterer for, som argumentation for sin sag.
Men så igen, der kan også gøres indsigelser gældende om denne "uafhængige" undersøgelse, der er købt og betalt af en leverandør af shopping mall centre, simon.com og som indeholder udtalelser som "In addition, for assumptions made in the report, Simon utilized a data-driven approach, including use of their own retail data. As a result, the report achieves credibility that allows consumers to understand the impacts of shopping behavior."
Det eneste man nok kan sige med sikkerhed på baggrund af rapporterne, er at det er populært at køre den hjem med klimaet.
Thomas Østergaard
ja, det er svært at drage konklusioner på undersøgelser, som er sponsoreret eller lobbyet og det gør det ikke nemmere, at indkøbscentre i Danmark ikke er det eneste sted, vi køber tøj, men det også kan være i gågader/strøg i byerne og i genbrugsbutikker.