Med valget for døren vågner de vilde. Forslag og krav på den forkerte side af de borgerlige rettigheders grænser flyder ud ad alle legemsåbninger. Målet er magt, alt til fals for retten til riget, om muligt til ministerierne. Seks partiledere vil bestemme, om folk skal finde sig i, hvad andre har på hovedet. Repertoiret ligner påfaldende noget rigtigt grimt, hvor nogen dog besindede sig. Andre ikke.
Det kan selvfølgelig også føles i overkanten, når statsministeren går ud og proklamerer som sin hedeste drøm en regering over midten. Med lidt omtanke kan man sige sig selv, at drømmen næppe er så hed. I hvert fald ikke som nødvendigheden af at lukke angrebsflankerne, så ledende socialdemokrater ikke skal være i forsvarsposition hele valgkampen, men kan omfavne den attråede midte. Dansk parlamentarisme er nu engang ikke til himmelstormende eksklusivitet, den evige visdom fortjener gentagelse: Det er ikke svært at være statsminister, sagde Poul Schlüter (K), men man skal kunne tælle til 90.
Tak Georg Metz !
Finurligt fabelagtigt formuleret
Jeg ved ikke, hvad der i vejen med bondefangeri?
Hvis "bønderne" nu er enige, med dem vil fange dem?
Jeg ved godt, at det ligger til dig, at være lidt arrogant - og bedrevidende på andres vegne.
Det er da OK.
For det er du sikkert enig med dig selv om, at det har du nu engang ret til at være. :)
Jeg har altid selv haft en lidt mere ydmyg tilgang til tilværelsen.
Og virkelighed er nu engang virkelighed.
Og det accepterer jeg nu engang
Om jeg personligt bryder mig om virkeligheden eller ej...
"Bondefangeri.
For at sige det ligeud."
Georg Metz er den bedste!
Willy Johannsen
13. oktober, 2022 - 21:11
"Jeg ved ikke, hvad der i vejen med bondefangeri?"
Næh, sådan eer der jo nogen, der har det...
Min nu 51-årige søn kom - ja, det er længe siden - og bad om et stykke 6 meter langt reb, han gerne ville have med på børnehavens sommerlejr.
Jeg:???????
Ok, rebet blev lavet at bindergarn fra halmballer og var på sæt og vis gratis - men hvad i alverden ville han dog med det?
Svaret var enkelt: Det er for, at pigerne kan fange os og kysse os!
Tableau!
Hvordan indstiller man Georg Metz til en journalistisk Nobelpris?
Af hjertet TAK!
Bondefangeri - et ord der lander blødt på tungen med en sur/sød smag af "got you"
Metz er uforlignelig.
@Georg Metz
Lad os så høre - læse - definitionen på et u-land.
dagens P1gæst Inger Støjberg – på slap line – et radioportræt ! – næsegrusimponeret mikrofonholder værste skuffe sluddervrøvleradio hyggefis tralala – kemisk renset for politik – der er i n t e t på strimlen – tilsyneladende ! – MEN det er det udspekulerede og farlige ved det – en plat bonderøvspopulistisk durkdreven karrierepolitiker på tourné i lyseblå Corolla der skamløst fedter for egne rækker og fnisesmiler sig igennem hvert udsagn og platitude uden gnist af selvkritisk distance – de 11% folkestemmer fra provinsen sidder ved voksdugsmorgenkaffen ! – gisp ! – det frembringer mindelser ex–svigerfamilie nedgravet til knæerne i Vestjydsk flyvesand verdensudsyn til sognegrænsen bustur Harzen allinclusive Costadelsol – i begyndelsen troede jeg det var et egnseksotisk træk at folk ikke rigtig sagde noget bare brummede og drævede – tale er sølv tavshed guld – men det stak dybt – nærmest en patologisk mistro til alt fremmed – en selvfed forherligelse af det velkendte – hjemmefødninger – selvfølgelig er det sådan overdetheleland og der er bestemt ingen grund til at bekræfte undtagelser ved være elitær køwenhavnerstarut – MEN en rigsretbortdømt falleret minister og Folketingspolitiker der fører sig frem på så lavt niveau er til at brække sig over – wysiwyg !
den anden politiske slambert – desperadoen apologeten sørenpap – dead man walking – det så tåkrummende p i n l i g t at selv mine ultrastokkonservative bekendte for længst har opgivet at forsvare manden – de graver sig i pindsvinestilling og tjekker aktiekurser – det gamle guld ved udmærket at det er game over ! – OG ikke for at forulempe nogen særlig meget – MEN skulle nogen alligevel føle sig forurettet stødte krænkede osv. – så tør lige øjet og bid sammen ! – en bred regering over midten er en banal men snedig finte der fordamper som et umuligt fatamorgana og tager tælling efter et par dronningerunder i ringen – en dødssejler ! – det på høje tide venstresiden i tinget træder i karakter samler trådende styrer landet i kommende krisetider – elske dem eller ikke – det gælder det større – Landet og Folket ! se til Sverige !
Så lad den største løgner fører os alle mod afgrunden!
Ligesom i polen, ungarn, england, usa, brasilien, tyrkiet, i sverige, i indien, kina, mongoliet, rusland, serbien, syd og nord korea, yemen, zambia, gabon, tyskland, frankrig, norge, litaun og ca. 110 andre lande.
Der er noget jeg ikke kan forstå. Hvis et land som USA er demokratisk, hvordan kan det så være, at så mange har stemt for at leve i fattigdom for at de få kan være hæmningsløst rige? Det er mig virkelig en gode, hvordan miliobner kan stemme for sin egen og sine børns elendighed. Med mindre der er noget helt galt med det amerikanske demokrati.
PS. Når Inger Støjberg først bliver statsminister er alle problemer i verden løst. CO2'en opløser sig selv i atmosfæren (i hvert fald den del vi ikke har brug for), Putin trækker sig øjeblikkeligt ud af Ukraine og giver Krim tilbage, Kina undskylder mange gange og vil ikke overfalde Taiwan, og et oprør mod Vesten fra resten af verden stopper. Jo, Støjberg og DanmarksDemokraterne er fremtidens politik, hvot Man in Black har indtaget talerstolen i folketinget.
@ Ditlev Palm – UHA DA
Man kunne da næsten få det indtryk at du er nøjagtig lige så intolerant og fordomsfuld som Inger Støjbergs politik - omend en smule mere poetisk :-)
nå – kan man det ? – nøjagtig lige så er vist nærmest modsat – men OK ! intolerant fordomsfuld ? hvis du mener ex–svigerfamiliebonderøvene – så er det en præcis nedkogt beskrivelse af udblikket indpakket i repressiv tolerance de stærke jyder og vivedbedre tavshed – de kunne næsten gå på vandet – og Støjbergpolitikken (?) er 2 alen af samme stykke marineret i hævngerrig modkultur – så det har ikke en skid med intolerance og fordomme at gøre :)
Nej, nu hvor du skærer det ud i pap, kan jeg da godt se at det er fakta ;-)
Og poesien bevarer du på bedste vis :-)