Klumme

Vi kan ikke bare erstatte velfærdspersonale med folk fra gaden

Jeg får ondt i maven, når de borgerlige foreslår, at vi bare kan tage arbejdskraft fra udlandet eller lave lynkurser for at løse personalemanglen på velfærdsområdet. For vores arbejde kræver stor faglighed og kan ikke gøres af hvem som helst
Man kan ikke tage et hvilket som helst menneske ind fra gaden til at løse konflikter i skolegården.

Man kan ikke tage et hvilket som helst menneske ind fra gaden til at løse konflikter i skolegården.

Peter Leth-Larsen

Debat
26. oktober 2022

Jeg er blevet slået, bidt, revet og sparket af børn i mit arbejde som skolepædagog.

Når jeg bliver slået eller sparket, er det ofte i situationer, hvor jeg stopper en konflikt, barnet allerede er i med et andet barn, og reaktionen føres videre til mig. Få gange har jeg oplevet børn, der direkte slog og sparkede, fordi de blev sure på mig, men det hører heldigvis til sjældenhederne.

Det er selvfølgelig på ingen måde okay, og vold må aldrig blive et vilkår. Alle episoder, hvor lærere og pædagoger bliver slået, skal indberettes, læres af og vendes med barnets forældre. Men når børn slår, er det altid et udtryk for noget. Afmagt, afvisning eller stress.

Jeg kan ikke garantere, at alle børn kommer i skole og har de fuldstændig samme forudsætninger for at begå sig i et så stort fællesskab, som skolen er, derfor må jeg være klar på, at nogle børn reagerer uhensigtsmæssigt, og vide præcis, hvad jeg skal gøre for, at det stopper hurtigt og for at få hjulpet dem på rette vej igen.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kim Houmøller

Formoder samtlige ministre alle får serviceret deres ministerbiler hos Bjarne Auto, da det er billigst. Den mangle respekt for fagligt arbejde er skræmmende når det kommer til folketingsmedlemmerne blandt de blå!

Eva Schwanenflügel, Egon Stich, Inge Lehmann, Flemming Sørensen, Lise Lotte Rahbek og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

"Ikke bare hvem som helst
Sagen er, at vi ikke bare mangler arbejdskraft til at tage sig af børn, syge og ældre. Vi mangler fagligt kvalificerede mennesker med evnen til at yde stor empati, omsorg og professionel kærlighed, der kan analysere og reflektere over egen og kollegers praksis til fordel for dem, det handler om: vores ældre medborgere, de sårbare, de syge og børnene. Vi kan ikke sikre det faglige niveau, der er brug for, ved bare at åbne grænsen eller lave lynkurser"

Nej.

Alle, der har brug for "offentlig omsorg", har en bagage, der kræver en faglig kompetence.
Ellers ville de ikke være der.
Uanset hvad.

Det vidste man engang.

Som pædagog var jeg ansat på en døgninstitution, der ved kommunalreformationen overgik fra amt til kommune.
Og derved forsvandt stort set alle specifikke kompetencer - og kommunen mente at kunne klare opgaven betydeligt billigere, end amtet hidtil havde opkrævet penge for...

Voila!

Stort set samtlige specifikt kompetente personaler søgte væk eller blev fyret - institutionen skulle spare store beløb, samtidig med øgede optag af flere og mere belastede børn og unge...

Middel til at "løse problemet": Vikarer, der fra dag 1 blev ansat "direkte fra gaden" uden nogen som helst afstemning af etik, holdning til sårbare unge eller anvendelse af , hvad der kunne være rimelige midler til konfliktløsning eller magtanvendelse.

Resultat: Kaos på alle fronter!

Marianne Jespersen, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Inge Lehmann, Viggo Okholm, Carsten Munk, Henning Kjær, Lise Lotte Rahbek, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Dorte Sørensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Ja de offentlige ansatte SKAL have bedre arbejdsforhold og løn så de igen vil for blive i det offentlige.

Nu har MF og regeringen endelig kommet med hvem der skal have mere i løn. Men vupti så er fx. formanden for metal ude at råbe at det offentlige ikke må blive lønførende osv. Jamen dog - ønsker Metals formand ikke at der er sygeplejersker, når han skal behandles eller vil han bare tage til et privat hospital, hvor de giver sygeplejerskerne en højre løn - eller de mange vikarer - som også har en bedre løn og selv kan bestemme deres arbejdstid osv.

Ved overenskomstforhandlingerne med de offentlige må den til enhver tid siddende regering se sin rolle som arbejdsgiver og derfor også kunne tilfører den nødvendige lønstigning og forbedringer i arbejdsforhold.

Marianne Jespersen, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Ringeagt for andres faglighed er et stort problem.
Alle kan i politikeres øjne blive rengøringsassistenter, tjenere eller plejepersonale. Eller børnepassere eller gamles badeassistance.

Politik er et fag (?) som omfatter stor indsigt i andre mennesker og deres fag - og ikke kun at stå med blikket stift rettet mod budget-kolonnerne. Det har man embedsøkonomer til. (det er også et fag)

Marianne Jespersen, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Tak for et godt og vigtigt indlæg. Jeg vil især tilføje en forudsætning er en god og grundig uddannelses basis. Ønsket fra mange partier om at stille karakterkrav allerede ved 9. klasses folkeskoleafgang, som absolut betingelse for at kunne komme på alle uddannelser fra teknisk skole til gymnasiet vil give en stor flok uuddannede, som kan hældes ind hvor som helst vi synes og til lav løn fx . på plejehjem og i vuggestuen. De blås forslag til adgangskrav til gymnasiet vil afskære om mod halvdelen af dem som kommer i gymnasieuddannelserne nu.
Den anden pointe er alt det der politikersnak om at effektivisere og afskaffe bureaukratiet. I sygehuset røg lægesekretærerne og socialrådgiverne for mange år siden. Observationer, konferencer, specialstøtte, kvalitetssikring, veltilrettelagte arbejdsplaner, tilsyn og forskning, kommunikation med forældre og pårørende. Det er jo en central del af et godt og ordentligt tilbud. Vi har ikke brug for varme hænder uden hoveder.