Kronik

Mediebilledet af flygtninge er helt skævt – de fleste er hverken hjælpeløse eller farlige

Der er brug for langt flere nuancer i både sproglige og visuelle repræsentationer af flygtninge og muslimer. For forskning bekræfter, at de udbredte stereotyper får dem til at føle sig marginaliserede og ekskluderede fra samfundet
Flytningefamilie på vej gennem Danmark mod Sverige i 2015.

Flytningefamilie på vej gennem Danmark mod Sverige i 2015.

Sigrid Nygaard

Debat
5. oktober 2022

Som Øresundspendler var jeg vidne til opsætningen af de høje stålgitre på den første togstation i Sverige, når man krydser Øresund, da grænser blev sat op igennem meget af Europa fra omkring år 2015. Jeg blev vant til politiets tilstedeværelse, grænsekontrollen og til altid at have mit pas på mig.

Jeg hørte engang en lille dreng på toget, sandsynligvis i alderen seks til syv år, spørge sin far på svensk: »Hvorfor er der store hegn her?« Faren svarede: »For at holde flygtninge ude.« Sønnen spurgte igen: »Men hvorfor skal vi holde dem ude?«

Jeg fangede desværre ikke farens svar, men jeg tænkte med det samme på den forestilling, som drengen vil vokse op med: at flygtninge skal holdes ude af høje stålhegn.

Flygtninge er enten ofre eller trusler

Forskning på europæisk plan viser, at flygtninge enten fremstilles som hjælpeløse og sårbare ofre (oftest kvinder og børn) eller som trusler (oftest mænd). Der mangler nuancer, også i sprogbruget, omkring den store gruppe af mennesker, som hverken er hjælpeløse eller farlige.

Jeg har i mange år arbejdet med det moderne Syrien, senest i min ph.d.-afhandling, som omhandler syreres brug af medier i politisk aktivisme. Jeg har i mit feltarbejde med syriske aktivister, både mænd og kvinder, set så meget kampånd, solidaritet og brændende ønsker om at hjælpe andre trods svære vilkår, som den stereotype hjælpeløse fremstilling overhovedet ikke passer på. Og så er det jo også de færreste, der er en trussel mod de vestlige samfund.

Men siden den 11. september 2001 og den erklærede krig mod terror er der blevet udbredt stereotype misforståelser om flygtninge, særligt med muslimsk baggrund, som er blevet båret af mediedækningen.

For det første er flygtninge og muslimer to termer, der ikke nødvendigvis overlapper, men sådan fremstilles det ofte i medierne. Muslimer er en heterogen gruppe, der dækker over utallige retninger og praksisser, ligesom flygtninge ikke partout er muslimer, men kommer fra mange forskellige nationer og samfundsforhold.

For det andet er der en tendens til i mange medier at styrke et narrativ om store kløfter imellem Vesten og islam – to i øvrigt vagt definerede begreber, der ikke kan sidestilles.

Et eksempel kunne være en bog om islam og Vesten, som har et billede af de brændende tårne udenpå. En herboende muslim sagde til mig: »Ville det være logisk at lave en bog om kristendom og have et hagekors på forsiden, eller en bog om jødedom og have et billede af Jesu korsfæstelse?«

Nej, det ville det ikke – men islam kobles både sprogligt og visuelt med terrorisme.

Lighedstegn mellem muslimer og islamister

Jeg har i min forskning talt med mennesker fra Syrien, som nu bor i Europa, om medier, politisk aktivisme og om mediernes rolle i krigen i Syrien, men også i høj grad som en formende faktor for deres tilhørsforhold til Danmark. Jeg lavede mine interview i Danmark i 2019 i tiden omkring udgivelsen af den første rapport om, at det er sikkert at sende folk tilbage til Damaskus i Syrien. 

Emnet fyldte derfor meget hos syrerne under mit feltarbejde og gør det stadig. De fleste syrere, jeg har talt med i Danmark, føler sig ikke velkomne eller hjemme, og det skyldes snarere politik og medier end deres personlige relationer.

En ung syrisk mand forklarer, hvordan han forsøger at undgå at følge med i de danske medier, specielt under valgkampe, fordi det skaber så mange ubehagelige tanker i hans hoved. Han forsøger at forstå, hvorfor han og andre flygtninge bliver fremstillet så negativt i den danske debat: »Er det på grund af politikerne, eller på grund af nyhederne i medierne, eller fordi jeg er syrisk, fordi jeg er udlænding, eller fordi jeg officielt har en anden religiøs baggrund?« 

En journalist fra Syrien beskriver sit forhold til repræsentation i medierne sådan her: »Jeg er træt af bare at være en flygtning i Danmark og ikke et menneske. Jeg er ikke landet fra månen, og det er en meget ubehagelig følelse at blive set på den måde.«

Forskning i mediedækningen af den såkaldte flygtningekrise i 2015 viser, at flygtninge fylder meget i mediebilledet som genstand for nyheder, men repræsentationen af dem skaber paradoksalt nok en usynlighed i form af en udviskning af nuancerne. De beskrives som en ensartet masse, ofte uden individuelle stemmer, eller som tal og statistikker.

Jeg er dobbelt statsborger og bor i Sverige, og ved valget den 11. september 2022 blev Sverigedemokraterna det næststørste parti efter Socialdemokratiet. Det er en foruroligende udvikling. Den højreekstremistiske bølge i Europa, som vi forleden også så ved valget i Italien, viser en fjendtlighed over for muslimer i særdeleshed.

En valgplakat i Malmø for Sverigedemokraterna havde teksten: »Ingen islamister i Malmø«. Den slags kommunikation øger den udbredte sammenblanding af begreberne ’islamister’ og ’muslimer’.

Ifølge Den Danske Ordbog er en islamist en »muslim, der mener, at islam bør være grundlag for samfundets indretning«. På engelsk er ordet tæt forbundet med militante ekstremister. På arabisk bruges ordet oftest om muslimer, der er aktive i politiske partier. Gads Leksikon om Islam fra 2008 skriver »se fundamentalisme«. Islamisme er altså langt fra, hvordan størstedelen af muslimer praktiserer islam.

Måske sætter plakaten ikke direkte lighedstegn mellem islamisme og muslimer, men den repræsenterer uden tvivl en meget negativ og generaliserende fremstilling af muslimer, som skaber kløft mellem muslimer og magthavere.

Politiske tiltag forstærker ekstremisme

For et par uger siden læste jeg en artikel i Information, hvor to jihadismeforskere forklarer, at ekstremistiske muslimske miljøer gør comeback på sociale medier, specielt i kølvandet på forslaget om tørklædeforbud i Danmark.

Forsker Sara Jul Jakobsen forklarer stigningen som en del af en bredere tendens, som ikke kun er militant, men også handler om identitetspolitik. De ekstreme miljøer kan indfange flere tilhængere ved at appellere til folk, som føler sig ekskluderet eller stigmatiseret i det danske samfund. En anden årsag, som Jul Jakobsen nævner, er, at politiske tiltag som det ovennævnte gør, at folk har svært ved at føle, at de hører til.

Eksemplerne er mange i Danmark: planer om at sende flygtninge til Rwanda, dårlige forhold i udrejsecentre, korte opholdstilladelser, debatten om hjemsendelse af mennesker fra Damaskus i Syrien og en hel masse debat om hovedtørklædet.

Som jeg også skrev i begyndelsen, er der et stort behov for bedre repræsentation af minoriteter i medierne, både for at skabe stærkere forbindelser til Danmark, men også for at nuancere de stereotype termer, der bruges i flæng og skaber ukorrekte og generaliserende opfattelser.

Jeg talte med en syrisk mand fra Damaskus, som sad neglebidende og fulgte med i optællingen af valgresultaterne i Sverige. Han er, som så mange andre, meget bekymret over Sverigedemokraternas fremgang: »Man får lyst til bare at rejse ud, men så må man rejse helt ud af Europa.«

Journalister og politikere bærer et ansvar, idet de har magt over andre mennesker og deres fortællinger. Dette ansvar løftes bedst, hvis vi forstår at skabe nuancer og dialog. Alle mennesker skal føle, de hører til, og det kan hjælpes på vej med flere perspektiver og flere menneskelige historier, der udfoldes og udfordres, formuleres og diskuteres.

Zenia Y. Henriksen er ph.d.-studerende i Mellemøstens Sprog og Samfund på Københavns Universitet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Alan Frederiksen

En meget fin artikel.

På religion.dk skriver de således om fundamentalisme og særligt om "islamisk fundamentalisme":
"Begrebet fundamentalisme opstod i USA i 1910'erne i forbindelse med udgivelsen af et kristent evangelisk blad, "The Fundamentals", som talte for en bogstavelig eller fundamental fortolkning af Bibelen. Siden har begrebet fundet udbredelse i forbindelse med enhver form for religionstolkning, der baserer sig på en sådan bogstavelig læsning af hellige skrifter. Begrebet er dog også blevet benyttet flittigt i medierne, hovedsagelig med negative associationer til fanatisme, intolerance og terrorisme. Derfor har begrebet mistet en del af sin værdi som religionsvidenskabelig betegnelse, men kan dog stadig anvendes i sin oprindelige betydning, bogstavelig læsning af et helligskrift."
"I de senere år er ordet fundamentalisme i forbindelse med islam blevet misbrugt i en sådan grad, at mange islamforskere er ophørt med at benytte det. Disse forskere mener, at den negative ladning, medierne har tillagt begrebet "islamisk fundamentalisme", er blevet en integreret del af begrebets betydning. De foretrækker derfor at benytte andre betegnelser for muslimer, der arbejder for oprettelsen af en islamisk stat baseret på en bogstavelig læsning af islams hellige skrifter."
https://www.religion.dk/leksikon/fundamentalisme

David Zennaro, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen, Alvin Jensen, erik pedersen, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Tak for den kronik.

Håber at MF læser den og vil begynde at nuancer hele sit hjerte og sit syn på muslimer og folk uden for arbejdsmarkedet.

David Zennaro, Viggo Okholm, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Rolf Andersen, Alvin Jensen, erik pedersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Jeg er ked af det, Dorte S, men opfyldelsen af dit håb er mindre sandsynlig end det evige liv. Jeg ser med gru frem til den kommende valgkamp, hvor der som de sidste mange år igen vil udspille sig en konkurrence om, hvem der kan føre den mest ekskluderende udlændingepolitik. MF og hendes parti stræber efter at tage førertrøjen uden smålig skelen til humane detaljer- de mener, at det er afgørende, når man skal tælle til 90. Det er jo 'danskerne', de skal samle stemmer fra, og 'danskerne' er til fals for den nationalistiske vind, som blæser med tiltagende styrke, forstå det, hvem der kan.

erik jensen, Viggo Okholm, Rolf Andersen, Alvin Jensen, erik pedersen og Anne-Marie Esmann anbefalede denne kommentar

Tak for et højst nødvendigt indspark. Hvor er det forstemmende at ensidighed, forsimpling, fordummelse, polarisering er blevet dagligdags. Måske skyldes det - bare et gæt - at den almindelige forarmelse i samfundet fra den ensidige materielle pseudo vækst gennem de seneste mange år har gjort folk så ubevidst frustrerede, at de finder det nødvendigt at projicere deres indre lidelse ud på noget konkret. De skaber en "ond fjende" som de kan bekæmpe i stedet for at se deres egen ulykke og gøre noget ved den. Desværre synes magthavere at udnytte denne kendte mekanisme til at styrke deres egne positioner. Ingen nævnt, ingen glemt! Men tænk på de skræmmende historiske eksempler vi alle kender: Korstoge, hekse forfølgelser, mv. mv.

erik jensen, erik pedersen, Rolf Andersen, Christian Mondrup, Lise Lotte Rahbek og Anne-Marie Esmann anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Reelt er der nu skridt til at foretage et tydeligvis nødvendigt skridt i forskningen, nemlig af det, som Islamforskeren Jesper Petersen kalder 'ikke-muslimsk Islam', der er udtryk for den -splaining, hvor 'oplysningens fremmeste fortrop' belærer muslimer om, hvad Islam går ud på, uden at inddrage muslimers egne religiøse fortolkninger.

Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Lise Lotte Rahbek og Alan Frederiksen anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

'...Et eksempel kunne være en bog om islam og Vesten, som har et billede af de brændende tårne udenpå. En herboende muslim sagde til mig: »Ville det være logisk at lave en bog om kristendom og have et hagekors på forsiden, eller en bog om jødedom og have et billede af Jesu korsfæstelse?'
?? Er der en der kan forklare billedet? Det er åbenbart indlysende for kronikøren...

Anne-Marie Esmann

Tak for din gode og tankevækkende artikel. Det gør mig som dansker så ked af det. Jeg synes at alle som bor her i landet skal føle sig tilpas og at det også er jeres land. Det kan godt lade sig gøre. Vi er mange der ikke hyler med på de politiske dogmer og dybe fordomme. Jeg har selv muslimsk familie og jeg kunne ikke forestille mig et liv uden dem. De er min sjæl. Men jeg kan også vågne op efter et mareridt hvor de er sendt ud af landet på baggrund af højrenationales politik godt hjulpet af diverse journalister og et socialdemokrati, der også har lært lektien, at valg vindes ved at tale om muslimer mig her og der som kriminelle eller utilpassede.
Du må spørge dig selv Hvordan har de der danskere det egentligt. Jo tja bum. De har det ikke så godt. De unge har mange problemer og diagnoserne står i. Det er trist, at vi i et af verdens lykkeligste lande ikke er så lykkelige endda. Det er vældigt selvmodsigende ikke. Men vi voksne kan også være bange. Så der ligger hunden måske begravet. Når man ikke har det så godt selv, kan man ikke rumme de andre. Men politikerne blev inficeret med en bacille gennem de seneste 30 år. Det handler om DF og en dame ved navn Pia Kjærsgaard. Før hendes karriere i politik gik det faktisk meget godt. Vi kunne sige på tysk wir shaffen das. Og det gjorde vi. Men det er altsammen historie. Jørgen Bæk Simonsen, dr.phil. Uddannet historiker og religionshistoriker med speciale i arabisk og islamisk historie. Han var fra 2001 til 2005 direktør for Det Danske Institut i Damaskus. Jeg skulle hilse at sige at DF mildest talt ikke var ret glad for ham. Hans bøger er gode at blive klog af.

Endnu en gang tak for dit indspark.

Inger Marie Just, Finn Jakobsen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, erik pedersen, Alan Frederiksen og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar

Det er da en fin lille buket om de fremmedes dybe ønsker om integration i det danske samfund, - men historien halter desværre ikke så lidt, for de udvalgte som der fortælles om lader til at fra et andet socialt lag med rødderne i islam, end mange af dem som er gjort usynlige i dette skrift.

Det er sjældent dem med uddannelse der udgør problemerne i forbindelse med integration i og til det danske samfund, - og det selv om de er flygtet fra et brutalt religøst styre i deres hjemland, men der er også en hel de,l der ikke har den meget skoleuddannelse - om nogen overhovedet, og hvis liv mere er drevet af følelser og iblandet religionsfundamentalisme.

Generelt har Danmark igennem mange år haft såvel ind- som udvandring fra alle steder i verden, og nu ligesom dengang tager vi imod flygtninge fra Ukraine, som følge af krigen med Rusland, men eller har vi taget Ungarn-flygtninge, chile flygtninge ved siden af den almindelige indvandring.

Alt i alt er det gået udmærket, og mange har integreret sig uden problemer fra alverdenområder, - men vi kan ikke komme udenom, - at det kun er i gruppen omkring Islam fra Mellemøsten og Lille-Asien der har været problemer med integrationen.

Fra ingen andre indvendrergruppe har vi oplevet 2. og 3. - 4 generations velkendte sproglige problemer, som; "jeg ikke forstå", så helt så lyserødt kan billedet af de fremmede ikke udstilles.

De seneste bekendtskaber med og omkring denne religions fastholdelse af religiøs fundamentalisme, er social udstødelse fra den hårde kerne, - der ikke vil integreres under nogenomstændighed, men alligevel udøver magtstrukturer indenfor gruppen.

Der er således tale om velkendte problemer, som - måske ikke bevidst medtages, i fortællingen om hvor godt og integrerede de fremmede er - alle som een?!

Integrationsafvisning er ikke danskernes skyld, så de skal ikke åbent eller i det slet skjulte beskyldes for racisme, den skyld må disse religionsfundamentalister tage skylden for, - og det hører med til afdækningen af virkeligheden - og ikke beskrives så lyserødt som det bliver her.

Espen Bøgh.
Ok med et mod indlæg her, og ja selvfølgeleg er der blandt nye medborgere en gruppe, som ikke lige kan finde herligheden her og følge med,. Men det er og bliver et mindretal og helt i tråd der også blandt "rene" danskere er unge som falder udenfor af mange årsager.
Problemet blandt dette folk her er at din påstand i manges øjne bliver opfattet som generelt og i dit udtryk ser jeg dig som afstandstagende fra Islam. Jeg er buddhist så mit livssyn harmonerer heller ikke, men jeg anser dog langt de fleste som en nødvendig del af vores mangfoldighed.

Viggo Okholm, 06. oktober, 2022 - 22:48

Du overser en vigtig ting ved mit indlæg, - eller også udelader du det bevidst, for grundlæggende handler det om - artiklens indhold og baggrundsmateriale der fremstilles om absolut gældende for alle fremmede til alle tider om med Islam som religiøst livsfundament, og som fremstilles velintegrerede og veluddannede i Danmark.

Det anfægter jeg sandheden af og henviser til de åbenlyse oversprings og udeladelser som artiklen indeholder, så er det ikke længere videnskab man ønsker oplyse resultater af, - men derimod mere et udtryk af og for som influencer, når man udelader og selektivt udvælger det man ønsker skal præsenteres alenstående som videnskab.

- Ja, vi vore egne utilpassede, - dem kan vi ikke smide ud, men kun ønske de selv flyttede til fremmede egne udenfor Danmark, så vi behøver ikke holde på alle dem der kom for flere generationer siden og som absolut ikke vil integration eller Danmark på nogen som helst måde.

En 3. eller 4. generationsindvandrer der fortsat køre på frihjul med ordene; ""ikke forstå dansk", hører sammen med sin familie med Islam i bagagen, slet ikke til i Danmark, og bør sendes retur til oprindelseslandet, - med eller mod deres vilje!

- De veluddannede, som beskrives i artiklen er jo ikke problemet med rabiat Islam og afstandtagen overfor Danmark, jeg kender ingen der retter skytset og kritikken mod dem - tværtimod!

Den anden gruppe med Islam og ringe - om nogen uddannelse, er og kom her til landet af de forkerte grunde og årsager.

Som nævnt er det primært dem med Islam i bagagen der besidder den mod- og uvilje det omfatter imod Danmark, - mange andre fra stort set alle egne af verden kan godt finde ud af at integrere sig, og dem kender jeg ingen danskere der ønsker at sende hjem.