På en vindstille oktoberdag ser jeg på trækfugle og sorterer valnødder

Jeg har ikke den store forstand på gæs, men jeg har ladet mig fortælle, at der netop i år er rigtig mange forskellige gæs på færde. De flyver over hovedet på mig og skræpper, mens jeg sorterer valnødder fra nedfaldne blade
Mens eftermiddagen går på hæld, kommer den ene skræppende, baskende flok efter den anden.

Mens eftermiddagen går på hæld, kommer den ene skræppende, baskende flok efter den anden.

Lars Laursen

Debat
31. oktober 2022

Det er en stille oktoberdag. Endnu en stille oktoberdag, skulle jeg sige, for der har været mange. Den gule sol skinner på græsplænen, de nedfaldne blade lyser i alle nuancer af rødt, gult, orange og brunt. Ude over markerne damper det. I dronningebusken hopper en gærdesmutte rundt – og i ribsbusken foran mig én, der er endnu mindre. En fuglekonge? Man kan jo altid gætte.

Der er ellers ikke mange fugle tilbage. Sommergæsterne er trukket mod syd. Vinterfuglene, musvit, blåmejse, grønirisk, stillids og selvfølgelig spurvene og solsorten overvintrer jo, men jeg er ikke begyndt at fodre endnu, så jeg ser ikke meget til dem.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Stemningsfuldt.

Ditlev Palm, Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Inger Pedersen, Mogens Kjær og Estermarie Mandelquist anbefalede denne kommentar

opklarede skræp
17 solstrejf nedgangsrød
på mark raster gæs