Læserbrev

Skønlitteratur og anmeldelser må alt for ofte vige for interviews i Informations Bogtillæg

Det er ikke første gang, jeg får fornemmelsen af, at Information nedprioriterer skønlitteraturen for i stedet at fylde bogtillægget op med indhold, som lige så godt kunne have været bragt i andre sektioner. Det er lidt trist, synes jeg.
Spærrer fagstoffet for skønlitteraturen?

Debat
25. oktober 2022

Informations Bogtillæg har altid hørt til blandt de allerbedste i landet. Jeg ved, at vi er mange, som håber og ønsker, at det fortsætter med at være sådan. I en tid, hvor kulturen generelt er under pres, og hvor politikere i ramme alvor taler om at tage midler fra kunstnere, som de er politisk uenige med, er det vigtigere end nogensinde, at medier taler kulturens sag.

Jeg tænker i særdeleshed på skønlitteraturen, da netop denne kunstart både er mit levebrød og min hobby. Der udkommer så mange spændende bøger, skrevet på dansk såvel som oversat fra en bred vifte af sprog, på store og små forlag, og selvfølgelig kan ingen nå at læse endsige anmelde det hele.

Men man kan gøre en indsats. I Informations Bogtillæg fredag den 21. oktober er hele tre sider afsat til et interview med sociologen Nikolaj Schultz om grøn omstilling. Det er for så vidt glimrende og væsentligt. Den grønne omstilling fortjener al den opmærksomhed, den kan få. Men hvorfor skal interviewet anbringes i bogtillægget og optage plads, hvor der snildt kunne have været fem-seks anmeldelser af ny skønlitteratur?

Netop den 21. udkom også en oversættelse af en islandsk roman nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris, som kunne have været anmeldt, for blot at nævne ét eksempel. Kunne interviewet ikke lige så vel have været bragt i avisens hovedsektion? Det er ikke første gang, det føles, som om Information i stigende grad nedprioriterer skønlitteraturen og bruger bogtillægget på artikler og interviews, der virker mere naturligt hjemmehørende i andre sektioner. Det er lidt trist, synes jeg.

Rasmus Hastrup er oversætter og forfatter

Svar:

Kære Rasmus Hastrup! Tak for interesse i bogtillægget. Mit hjerte brænder også for skønlitteraturen, og det gør det i hvert eneste tillæg.

Bogtillægget er dog ikke kun et sted for skønlitteratur, men også for faglitteratur og intellektuel idédebat. Sidste uges interview med sociolog Nikolaj Schultz om hans nye bog om økologisk klassekamp var et eksempel på det sidste og en vigtig del af tillæggets identitet.

Og må jeg så i øvrigt glæde dig med, at vi på fredag anmelder den islandske roman, du efterspørger, sammen med de 13 øvrige nominerede værker til Nordisk Råds Litteraturpris 2022.

Peter Nielsen, litteraturredaktør

Rasmus Hastrup

Kære Peter Nielsen
Tak for dit svar. Jeg er udmærket klar over, at der banker mange fine litteraturhjerter på Information, og selvfølgelig skal der være plads til faglitteraturen også. Men nu hedder det jo "Informations bogtillæg" og ikke "tillægget for intellektuel idédebat", og min pointe var, at netop denne debat (som vitterlig er meget vigtig) sagtens kunne få plads andre steder i avisen. Der udkommer mange fremragende bøger, som aldrig bliver opdaget af læsere, fordi de ikke bliver omtalt, og derfor virker det lidt ærgerligt, at der ofres så meget plads på ikke-litterært stof. Også selv om det var et godt interview, og også selv om sociologen har skrevet en bog om emnet. Måske skulle man overveje at udvide tillægget? Så blev der plads til både og.
Venlig hilsen
Rasmus Hastrup

Jeg glæder mig hver fredag til Informations bogtillæg i håb om at finde inspiration til læsning af skønlitteratur. Men ofte bliver jeg skuffet. Her anmeldes fagbøger, enkelte digtsamlinger og kun få romaner. Ikke at det fag-faglige stof er uvæsentligt. Information skal bare ikke holdes for sin (begrænsede)omtale af skønlitteratur. Desværre. Ærgerligt for det fremgår også af avisens holdning, at kulturelle strømninger herunder skønlitteratur kan sidestilles ligeværdigt med politiske reportager og faglitteratur, når man søger indsigt i livet og samfundet.

Vibeke Døssing

Er helt enig i den fremførte kritik af informations bogtillæg. Savner virkelig også flere anmeldelser af skønlitteratur.