Læserbrev

Den traditionelle venstrefløj tager minoritetsstemmer for givet. Vi bør stemme på Frie Grønne

Klimabevidste borgere dropper støtten til partier, som ikke prioriterer klimaet. Feminister stemmer på partier, der fremmer ligestillingen. Etniske minoriteter bør derfor sætte krydset ved Frie Grønne og støtte den antiracistiske kamp til valget
Etniske minoriteter bør sætte deres kryds ved Frie Grønne og støtte den antiracistiske kamp til valget, skriver Jamal Abdi, der er Ph.d.-studerende i Politics & International Relations på Keele University, i dette læserbrev

Etniske minoriteter bør sætte deres kryds ved Frie Grønne og støtte den antiracistiske kamp til valget, skriver Jamal Abdi, der er Ph.d.-studerende i Politics & International Relations på Keele University, i dette læserbrev

Anders Rye Skjoldjensen

Debat
18. oktober 2022

Venstrefløjen tager minoritetsstemmer for givet. Valg efter valg stemmer minoriteter på venstrefløjen, som sjældent leverer konkrete resultater den anden vej. Det kort vil intet venstrefløjsparti turde spille over for andre dele af sit vælgersegment.

Klimabevidste borgere ville kappe støtten til partier, som ikke evner at prioritere klimaet. Ligestillingsbevidste, hvide kvinder ville nok heller ikke valg efter valg stemme på partier, som ikke fremmer deres interesser.

Man opnår hverken indflydelse eller respekt ved ubetinget at støtte partier, der ikke agter at fremme ens interesser. Tværtimod. Ved kontinuerligt at give sin ubetingede støtte til et politisk parti eller en fløj fraskriver man sig retten til at kræve indflydelse og respekt. Hvorfor skulle venstrefløjen respektere ikkehvide minoriteter, når den kan regne med sidstnævntes støtte uagtet den førte politik?

Ved dette valg har ikkehvide minoritetsborgere en gylden mulighed for at sende et klart signal til venstrefløjen. Der er behov for at minde traditionelle venstrefløjspartier som SF, De Radikale og Enhedslisten om, at minoritetsstemmer ikke er gratis, og at man ikke kan vide sig sikker på hundredtusinder af stemmer, medmindre man faktisk begynder at fremvise resultater. Eller i det mindste en autentisk vilje til at fremme etniske minoriteters interesser.

Derfor bør dem, som vægter etnisk ligestilling og antiracisme højt, overveje at støtte det eneste parti, hvis grundlag netop er bekæmpelse af diskrimination og manglende ligestilling. Frie Grønne er det eneste parti, der autentisk og ihærdigt har forsøgt at italesætte de udfordringer, som særligt minoritetsborgere oplever. Fra et antiracistisk perspektiv er dette valg nok det vigtigste siden systemskiftet i 2001. Ved dette valg er der nemlig mulighed for at stemme et autentisk antiracistisk parti ind i Folketinget.

Hvis Frie Grønne ikke klarer spærregrænsen på to procent, sendes der et temmelig uheldigt signal til Christianborg. Nemlig at den antiracistiske dagsorden ikke er politisk rentabel. Med andre ord: At der tilsyneladende ikke er stemmer og dermed mandater i at italesætte diskrimination og racisme. Derfor bør selvbevidste minoritetsborgere sætte deres kryds ved Frie Grønne dette valg.

Jamal Abdi er ph.d.-studerende i Politics & International Relations på Keele University

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg var overbevist om at stemme Frie Grønne, indtil Moderaterne og Danmarksdemokraterne fik greb om en betydelig del af vælgerne.
Det førte mig retur til Enhedslisten, så skiftede Scavenius til Alternativet og nu lander mit x der.
Simpelhen pga etik - natur, klima og dyrevelfærd .
Jeg tør ikke stemme på et parti der formentlig (?) ikke får mandater til at kæmpe sin sag .

giv stemme til Astmatisk Centrum eller Eperantotalende Nudister :)

@ Jamal Abdi. Brune mennesker i dette land stemmer på alle mulige partier - nok bortset fra de meste indvandrerfjendske. Brune mennesker stemmer efter deres anskuelser. Lige som alle andre.

@Jamal Abdi: Hvad forstår du ved venstrefløj? Du definerer det ikke i dit indlæg.

Thomas Tanghus

Jeg ville gerne ønske Frie Grønne god vind, men deres politiske ordfører(?) gør det umuligt for mig, at støtte dem og - tror jeg - umuligt for dem, at komme på tinge.
Ikke fordi han er brun, men fordi han er en spradebasse med primadonnanykker.

Poul Erik Pedersen

Det fundamentale problem, i forhold til Frie Grønnes position: Viggo Hørup formulerede grundlaget for det parlamentariske demokrati i slagordet "Del Jer efter anskuelser". Hørup så altså at den politiske stillingtagen, anskuelserne, som noget det lå forud for alt andet.
Problemet med hr. Siddiques tilgang er, at han mener at etnicitet er en grundlæggende præmis for den politiske stillingtagen. Derved er han blind for at også et etnisk tilhørsforhold kan rumme klasseskel, forskellige interesser bundet i økonomiske relationer, individets stilling på arbejdsmarkedet, religiøs overbevisning og kulturel identitet.
Det undrer mig at hr. Siddique mener at han repræsenterer et venstrefløjsparti, samtidigt med at han - øjensynligt - gør sig til talsmand for at etnicitet trumfer klasse. På dette felt ser jeg gerne at hr. Siddique udarbejder en konsistent analyse, der kan inkorporere en autentisk venstreorientering med både hensynet til etnisk oprindelse og den enkeltes klassemæssige tilhørsforhold i kapitalismen anno 2022. Der bør også være en bunden opgave, at kunne redegøre for på hvilken måde denne analyse adskiller sig fra de allerede eksisterende venstrefløjspartiers analyse. Kun derved får vi anskueliggjort, at hr. Siddiques politiske projekt har en selvstændig berettigelse på den politiske venstrefløj!

mvh. poul.