Læserbrev

Virkeligheden på minimumsydelser er en radikalt anden, end den politikerne udlægger

Jakob Ellemann-Jensen og Søren Papes påstand om, at vi fleksjobbere får langt over 20.000 kroner udbetalt hver måned, er faktuel forkert og verdensfjern. Jeg løber månedligt tør for medicin for at prioritere mad nok til tre teenagere. Det gør mig ikke mere arbejdsdygtig. Tværtimod.
»Jakob Ellemann-Jensen (V) og Søren Papes (K) påstand om, at vi fleksjobbere får langt over 20.000 kroner udbetalt hver måned, er faktuel forkert,« skriver Mia Elisabeth Møller i dette læserbrev.

»Jakob Ellemann-Jensen (V) og Søren Papes (K) påstand om, at vi fleksjobbere får langt over 20.000 kroner udbetalt hver måned, er faktuel forkert,« skriver Mia Elisabeth Møller i dette læserbrev.

MADS CLAUS RASMUSSEN

Debat
4. oktober 2022

Jeg er en veluddannet og velformuleret akademiker, enlig mor med fire børn, hvoraf tre er hjemmeboende. Og så er jeg kronisk syg, hvilket gør, at jeg er bevilget fleksjob for at kunne forsørge mig selv.

Jeg har været sygemeldt med stress i sammenlagt halvandet år i min tid som fleksjobber. Og jeg er på mange måder taknemmelig for, at der findes et system, der samler mig op.

Men vi bliver nødt til at tale om den absurde diskrepans mellem det, som politikere påstår er min økonomi, og så min faktiske og temmelig stramme økonomi.

Min ledighedsydelse er brutto på 15.570 kroner om måneden. Mit timetal er nemlig så lavt, at jeg ikke er dagpengeberettiget længere, og derfor heller ikke er medlem af en a-kasse. I mit tilfælde betyder det, at jeg får 11.800 kroner udbetalt.

Ikke min virkelighed

Derudover burde der jo så lande et hav af tilskud i min favn, hvis Søren Pape (K) og Jakob Ellemann-Jensens (V) påstande om langt over 20.000 kroner udbetalt, skulle være rigtige. Det er bare ikke tilfældet. Som almindelige lønmodtager modtager jeg boligydelse og børnetilskud som enlig forsørger. Men jeg får maksimalt udbetalt 14.000 kroner månedligt.