Intermetzo

Georg Metz: Flere søm i klarhedens ligkiste

Sproglige forskruelser konstrueret til lejligheden sikrer, at forholdene i såvel DR som i den politiske verden forbliver uimodsigeligt uforståelige, og ingen bliver meget klogere
... men baglandet i Venstre tager sig ikke nævneværdigt af, at man lige har tabt et valg med et brag.

... men baglandet i Venstre tager sig ikke nævneværdigt af, at man lige har tabt et valg med et brag.

Sigrid Nygaard

Debat
25. november 2022

Skedulering. Ordet er ikke en dansk glose, der med to stavefejl ville betyde duel på skeer. Skedulering eksisterer næppe nok i dansk sprog og slet ikke som verbum. Ordet, i det snævre omfang det anvendes, kommer af engelsk schedule: program, tidsplan, skema. Det bruges normalt kun i styringsfagsprog i angivelig betydning: kontrollen af tidslig og indbyrdes ordning af en mængde handlinger i forskellige tråde.

Så er vi med.

DR’s kulturdirektør tog ordet i sin mund under en radiodiskussion med Kurt Strand, den kendte journalist og tidligere DR-medarbejder. Strand, der er sagkyndig i mediespørgsmål og efterfulgte Lasse Jensen i det længst nedlagte radioprogram Mennesker og medier, har offentligt udtrykt bekymring over DR’s planer for P1, der fuldt ud iværksættes fra januar.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Torben K L Jensen

"New speak" der er indført af djøffer der bestyrer "New Public Management" har begået ulovlig selvtægt på det danske sprog og den bedste "stopbold" hedder "sludder og vrøvl" forklaret af den eminente Georg Metz. Tak.

Peter Wulff, erik pedersen, Lisbeth Glud, Mette Johansson, Josephine Kaldan, Bjarne Tingkær, Flemming Sørensen, Eva Schwanenflügel, Birthe Gawinski, Poul Søren Kjærsgaard, Gitte Loeyche og Ole Meyer anbefalede denne kommentar

:-) :-D :-) :-) :-) :-) :-D

jens christian jacobsen

Godt skrevet. Endnu et argument for at stemme blankt næste gang disse politiske badutspringere igen tvinger os til valgurnerne. De har et par meninger til de får nogle nye.

Johnny Werngreen

Klumpe Dumpe: "Når jeg anvender et ord, så betyder det lige hvad jeg vil have, det skal betyde." Alice: "Men spørgsmålet er, om du kan få ordene til at betyde vidt forskellige ting." Klumpe Dumpe: "Spørgsmålet er, hvem det er, der bestemmer - det er det afgørende." (Alice i eventyrland)

Poul Genefke-Thye, erik pedersen, Lisbeth Glud, Bjarne Tingkær, Else Mortensen, Nikolaj Lykke Nielsen, Inger Pedersen, Eva Schwanenflügel, Ole Meyer, Birthe Gawinski, Gitte Loeyche og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
Thomas Frisendal

Jeg føler mig dejligt fleksibiliseret - tak, Metz!

erik pedersen, Lisbeth Glud, Else Mortensen, Torben K L Jensen, Inger Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

"selv en aflagt, men trængt Fogh Rasmussen"
citat fra artikel

Hvor får Metz dog al det fra - det rene HC Andersen.

Hvad i alverden får ham til at tro, at Fog Rasmussen skulle være "trængt"
trængt af hvad ??

Min første tanke, da jeg hørte Fog Rasmussen på TV, var at han burde lade
de nuværende ledere om at forvalte Venstres madat fra vælgerne.

Den anden tanke var, at Fog Rasmussen udtalte sig på vegne af
Jakob Ellemann for at gøde jorden.

Men Fog Rasmussen er da ikke trængt på nogen som helst måde -
hvis Fog Rasmussen ikke havde lyst til at udtale sig, så var han nok
ikke gået ind foran TV-kameraerne.