Georg Metz: Prins Joachim optræder som selvransagende prins og talentfuld fortæller i tv-serie

Udnævnelsen af Venstre-manden Søren Gade som Folketingets formand er dobbelt gevinst for Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen
Prins Joachim besidder et betydelige talent som formidler

Prins Joachim besidder et betydelige talent som formidler

MADS CLAUS RASMUSSEN

Debat
18. november 2022

I forundring over kongehuset som indretning har denne klumme før handlet om husets medlemmer: om dronningens frimodige frembringelser i form og farve og om forholdet mellem to brødre, hvoraf den ene er vigtig, fordi han arver riget, den anden mindre vigtig og i gamle dage sendt i varigt eksil, på passende vis slået mere eller mindre ihjel eller gjort til grin.

Prins Knud, kong Frederiks yngre bror, som ældre læsere ved, blev opfattet som tumpe. Én gang til for prins Knud, blev det fyndord, som selv yngre fortsat anvender, uden at de nødvendigvis er klar over, hvem prins Knud var. Men alle ved, at udtrykket antyder enfoldighed – i ophavets tilfælde et omdømme, der rækker langt ud over graven.

Prins Joachim har forsøgt at frigøre sig fra den evindelige toers fastlagte rolle, uanset at han i sagens natur ikke kan gøre åbent oprør, hvilket han trods ydmygelser ovenfra og ned sikkert heller ikke har lyst til. Derimod hvad han åbenbart ikke mere kan bære, er det stereotype i den anviste rolle.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hvor blev jeg både bevæget og glad over at læse 'the old hand i kunsten of performing' s fine omtale af prins Joachim.
Nogle egne fordomme om begge smuldrede lige her :-)

Elsker det, når folk så liveligt fortæller, hvad de har set på tv. Så behøver jeg ikke spilde min tid på det. Mange tak!

jens christian jacobsen

Udover rollen som ypperstepræst for en taknemmelig meninghed afslører Metz nu også, at han er en slesk og benovet monarkist. Tillykke til Information med dette mangesidede talent i medarbejderstaben!

Søren Kristensen

Jeg har ikke noget imod hverken Prins Joachim eller Georg Mets og jeg elsker når folk så livligt fortæller om historie på tv. Så behøver jeg nemlig ikke bruge alt for langt tid på at læse om det. Efter min mening er den bedste episode den sidste af de fire, hvor englænderne kalder Prins Knud for Kanud og vi lærer at Estland blev solgt fra med henvisning til lavvande i statskassen, hvilket måske forklarer hvorfor de har valgt at bevare de tre danske Valdemar-løver i deres rigsvåben. De er simplelthen ikke længere bange for at vi skal tage landet tilbage. Mange tak!